Leder

SELGER: Messene er avlyst, men luksusyachter selger som aldri før.

Godt nytt båtår!

Leder i Båtmagasinet 1 2022: For to år siden var Corona noe mange av oss forbandt med tynt mexicansk øl. Et par måneder senere kom pandemien. Slike hendelser viser hvor forsiktig man skal være med å spå om framtiden. Trender kan vi likevel snakke om nå som solen stiger på den bleke januarhimmelen, og vi går en ny sesong i møte.

Med omikron-bølgen preges også dette nye året av sykdomssnakk og smittevern. Reiselivet og utelivet blør, mens båtlivet blomstrer. Mange båtprodusenter har allerede solgt ut hele produksjonen for 2022, og kan ikke levere båt til nye kjøpere før i 2023 eller 2024.

Nybåtprisene vokser inn i det nye året som følge av sterk vekst i råvarepriser og fraktpriser, samt forsinkelser i hele leveransekjeden.

Båtmagasinet nummer 1 er nå tilgjengelig

Denne artikkelen er fra Båtmagasinet nummer 1/2022. Du kan lese hele bladet på nett eller i app. Er du abonnent har du tilgang til bladet på nettbrett/smarttelefon.

Se bladet og arkivet til andre utgivelser her.

Båteierne kan glede seg over stigende bruktbåtpriser. Nå hører vi om kurante bruktbåter som selges til priser over nybåtprisen for noen år siden. Og de rike kjøper luksusyachter som aldri før. Samtidig advarer økonomer mot mulig korreksjon eller krakk som følge av renteøkninger i kjølvannet av stigende råvarepriser og frykt for inflasjon.

Mange nordmenn har fått øynene opp for sitt nærmeste ferieland under pandemien. I populære gjestehavner er det nå trengsel i sommerukene, særlig da på Østlandet og Sørlandet, mens det er god plass mange andre steder. Norge har verdens nest lengste kyst når holmer og fjorder regnes med, og stadig flere oppdager nå Vestlandet, Helgelandskysten og Lofoten.

Energiprisene har føket i været gjennom året. Selv om elbåter er langt unna et massemarked, tror vi at utviklingen går i retning av et mer energiøkonomisk båtliv i årene som kommer. Båtkonstruktører eksperimenterer nå med fortrengerskrog, foiler, batterier og brenselceller.

Dessverre er opplag- og båtplasser et knapphetsgode under press i landets mest folkerike områder. Flere og større båter er bare en del av forklaringen. Minst like viktig er høye eiendomspriser og omreguleringer til sjønære eiendomsprosjekter. Kampen om vannspeilet hardner til mellom ulike interessegrupper.

Mens bransjen blomstrer, har båtutstillingene lidd kraftig under pandemien. Den ene messen etter den andre er blitt avlyst rundt årsskiftet, først Sjøen for alle i Oslo, deretter Boot i Düsseldorf og Vene i Helsinki.

Bilsalget har vært knallsterkt i 2021 og Møller Gruppen spår nye rekorder i år. Alt tyder altså på at også båtbransjen vil oppleve sterk etterspørsel inneværende år. For tiden er det hus, hytter, biler og båter vi nordmenn bruker penger på.

Båtlivet endrer seg, men at mange vil dyrke båtlivet også i 2022 er neppe en dristig spådom. Godt nytt båtår!