Kommentar:

KJØPER: Svenske Nimbus er på oppkjøpsraid i hele Europa.

En båtbransje i endring

Når Nimbus Group nå kjøper tradisjonsrike Herholdt Andersen, er det ikke første gang den svenske kjempen er på handletur.

Publisert Sist oppdatert

Kommentar av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie i Båtmagasinet

Med kjøpet av Herholdt Andersen i Tønsberg fester Nimbus Group grepet om norsk båtbransje. Herholdt Andersen er en av de største, mest lønnsomme og tradisjonsrike båtforhandlerne i Norge. Herholdt Andersen AS er en betydelig båtforhandler med merker som Axopar, Buster, Brig, Yamarin og Jeanneau Merry Fisher i modellutvalget. Virksomheten har holdt til i Tønsberg siden 1912 og har 11 ansatte.

Daglig leder Pål Herholdt har lenge hevdet at en restrukturering er nødvendig i norsk båtbransje, som preges av mange små forhandlere med beskjeden lønnsomhet. I fremtiden vil vi sannsynligvis se færre og større forhandlere. Konsolideringen er allerede i gang med Bådsenter Gruppen, som består av Grimstad-Arendal og Kristiansand Bådsenter, og som de siste årene har lagt under seg Sjøberg Båt i Asker og Båt Tilhengerservice i Stavanger samt halvparten av Bjørnevika Båtopplag ved Blindleia på Sørlandet.

Polen

Men den virkelig store driveren i restruktureringen av nordisk båtbransje er Nimbus Group. Med R12 Kapital AB i ryggen, og solid egenkapital, har svenskene de siste årene lagt ut på oppkjøpsraid i hele Europa. For noen år siden kjøpte Nimbus Bella Boats, en av Finlands største båtprodusenter med merkene Bella, Aquador, Flipper og Falcon.

Det er heller ikke første gang Nimbus kjøper en forhandler. Tidligere har svenskene kjøpt den britiske forhandleren Offshore Powerboats Ltd i Lymington, som også selger Nimbus og Axopar.

Nimbus produserer mindre modeller ved Bellas anlegg i Finland, men har ellers flyttet mye av produksjonen til Model Art i Polen, der også Askeladden, Draco og Windy nå får bygget de fleste av sine båter.

Konsolidering av produksjonen og kjededannelse i detaljistleddet er en utvikling vi har sett i de fleste bransjer de senere årene. Det er den logiske konsekvensen av masseproduksjon for globale markeder.