
Sealine 330 Coupe
Sealine for alle sesonger
Sealine har i høst lansert to nye 33-fotere med identiske skrog, men med ulike målgrupper og bruksområder, og til svært gode priser.
Er du på utkikk etter en bobåt som koster rundt to millioner kroner, kan Sealine være et alternativ. Vi har prøvekjørt Sealine 330 Coupe etter Båter i sjøen i Oslo i september. Vi fikk kun en kort tur på flatt vann, men førsteinntrykket var bra.
Sealine 330 Coupe er en usedvanlig rommelig 33-foter med moderne design. Sealine bygges av tyske Hanse, som har hatt suksess med rimelige seilbåter. De nye Sealine 330-modellene blir tøffe konkurrenter til franske og tyske aktører som Jeanneau og Bavaria.

Målgruppe
Sealine 330 Sport og 330 Coupe har samme skrog, men ulike løsninger. Sportsbåten har en stor og åpen salong og utegrill, mens kupébåten har lukket bakvegg. Begge har to kabiner. Selger Paal Jensen hos Formo Marine, som er norsk importør av Sealine, mener at sportsbåten appellerer til yngre båtkjøpere, mens kupébåten henvender seg til en litt mer voksen målgruppe.
Sealine 330 Sport er den rimeligste utgaven av de to båtene, og prisen starter fra drøye halvannen million kroner. Sport-modellen er en åpen sommerbåt, mens kupévarianten med lukket bakvegg nok er å forerekke om høsten og vinteren.
Da Båtliv er om bord i båtene etter Båter i sjøen er det et ektepar som inspiserer Sport-utgaven med tanke på kjøp, og også om bord i kupébåten kommer det et par for å ta båten i nærmere øyesyn.
– Vi får et par om bord senere som vurderer å kjøpe kupé for å bo i båten, sier Jensen.
Båten har to kabiner og bad under dekk, og en stor og lys salong med bysse motsatt. Det er mye skapplass i båten. Sitteplass ute på akterdekket gir mulighet til å nyte det fine været.
Panorama
Oslofjorden ligger blank og innbydende og speiler den blå himmelen da Båtliv tar Sealine 330 Coupe ut på prøvetur. Testbåten er utstyrt med doble Volvo Penta D3-maskiner som hver yter 220 hestekrefter.
Vi gir gass og båten akselerer jevnt og fint inntil vi når toppfart på 37 knop.
Så vidt vi kan bedømme er også kjøregenskapene gode, og båten lystrer villig roret. Manøvreringsegenskapene er selvsagt svært gode med to drev. Båten har i tillegg baugthruster og styres med en joystick. Med dobbel motorinstallasjon og alt utstyret i testbåten ligger prisen på 2,5 millioner kroner.
Vi sitter behagelig og kjører med tiltbart ratt, og det er panoramautsikt gjennom store vinduer. Motorstøyen er ikke sjenerende (se diagram med støymåling). I taket er det en skyveluke som kan åpnes for å slippe sommeren inn på gode dager. Det er høyt under taket som måler 186 cm på det laveste ved nedgangen til kabinene. Båten er bygget for storvokste nordeuropeere.
Plass
Under dekk er det rett og slett imponerende med plass for en båt i denne størrelsen. Rederlugaren forut er stor og lys med store vinduer i skrogsiden og luke i taket. Sengen måler 195 cm. Det er ikke vanskelig å forestille seg hvor hyggelig det må være å våkne opp med utsikt fra sengen til soloppgangen. Fire skuffer og klesskap med plass til hengere på begge sider gjør det også mulig å holde orden på lugaren.
Men det er enda en stor kabin i båten, på babord side under salongen. Plasseringen gir lav takhøyde, men bredden er fra side til side av båten, og også her er det store vinduer som slipper lyset inn og gir utsikt til naturen. En sofabenk gjør det også trivelig å sitte ned for å kle av seg. Også her er det et stor skap med skuffer.
På styrbord side finner vi badet, som har helt grei størrelse og byr på et vindu i skutesiden.
Sealine 330 Coupe byr på smarte løsninger, og er godt utstyrt for prisen. Blant de smarte detaljene er vindu mellom salong og akterdekk. Vinduet kan åpnes og en teakplate felles ned som bardisk. På akterdekket er det en L-formet sofa. Her det nok trivelig med en drink på akterdekket etter dagens tur. (Hele båten inviterer nok mer til mojito enn til god, gammeldags ankerdram).

Sosial
Bakdøren er en todelt foldedør, og på innsiden er innredningen nokså konvensjonell med salong på babord side med spiseplass til fire personer, og bysse langsgående på styrbord. En fin ting er at byssa er ved vinduet slik at stekosen letter finner veien ut. Med åpent vindu blir også kokken inkludert i det sosiale livet på akterdekket.
Testbåten er utstyrt med stereo og wifi innenfor døren på babord side. Over byssa henger en TV som kan stilles i seervinkel mot salongen. Denne typen elektronikk er ikke så dyrt lenger, men det gir likevel en følelse av luksus. Samtidig må det sies at materialene i innredningen er av det rimelige slaget. Kunstig tre i plast med PVC-kjerne gir mange valgmuligheter, og er helt sikkert funksjonelt og fint i bruk, men enkelte vil nok likevel foretrekke ekte tre. Modulbygde båter gir også litt kantete former, som kanskje appellerer til dagens funksjonelle interiørtrend, men som ikke alltid er optimalt om bord i en båt som beveger seg.
Vi skulle gjerne ha testet denne bobåten over noen dager for å bli bedre kjent med den under ulike forhold. Akterdekket har tak med soft-top, slik at man kan sitte under tak når det regner. Det er enkelt å ta seg til fordekket på styrbord side, der det er et flott fordekk med solseng og benk.
Sealine 330-modellene er konstruert av Bill Dixon. Båtene bygget nå i Greifswald i Tyskland etter at Hanse kjøpte Sealine for et par år siden. Hanse har også tidligere kjøpt norske Fjord, og satser på motorbåter i tillegg til seilbåter. Selv om Sealine, Hanse og Fjor er tre ulike merker, kan man ane en familielikhet i linjene, og jeg tenker da særlig på den karakteristiske rette baugen.

Konklusjon
Etter vår oppfatning er dette mye båt for pengene, og et godt valg om du vil ha en modulbasert båt med rimelige materialer og standardiserte løsninger. Sealine 330 er moderne og rommelige båter med sosiale løsninger. Både design og funksjon oppfyller nok manges drøm om det gode livet på sjøen. I likhet med andre modulbaserte båter er startprisen svært gunstig, men du ender opp med en høyere sum når båten er klar til bruk. Startprisen for en Sealine 330 Coupe er 1,8 millioner kroner med singel Volvo Penta D6 på 330 hestekrefter, mens vår testbåt altså koster 2,5 millioner.