Viknes 930
VELPRØVDE LØSNINGER: Salongen er fin, med vippbart dobbeltsete lengst fremme, praktisk pantry med sprutskjermer og et lite barskap i bordsøylen. Den buede nedgangen til lugarer og toalett myker opp det visuelle inntrykket og gjør at båten føles ...
Praktiske løsninger: Akterdekk i 1030-stil. Klestørk i skapet til babord, muligheter for resirkuleringsbokser i styrekonsoll-skapet.
Rar plassering av gass: Her er det godt å sitte, men det er litt pussig at gassen ikke føles tilpasset det flotte førersetet.
Ingen ventiler: Dobbel senterlugar under salongen. Beinhøyden kunne vært høyere, men den duger. Skrogventiler er et savn.Ingen ventiler: Dobbel senterlugar under salongen. Beinhøyden kunne vært høyere, men den duger. Skrogventiler er et savn.
Klassisk Viknes: Kun de største merke-entusiastene vil straks se at dette er en helt ny båt.

Prøvekjørt: Viknes 930

Mye pent er sagt om Viknes’ velkjente mellomklassemodell880. Nye 930, som nå har erstattet 880, ser ut som enaldeles klassisk Viknes, men innebærer en aldri så litenrevolusjon fra Askøy-fabrikken.

Publisert Sist oppdatert

Den nytegnete konstruksjonen er fortsatt en kjølbåt med aksling, og teknisk sett en halvplaner. Men designer Gisle Sivertsen, som har hatt ansvaret for utviklingen av skroget, har kombinert fabrikkens erfaring med oppdaterte kunnskaper om avansert hydrodynamikk etter studieopphold i England.

Målet var enkelt, men ambisiøst: Der den trygge og sjøsikre 880-modellen kunne føles tung og i grunnen mislikte større fart enn 18–20 knop, skulle den litt større nybåten også gi bra fart og fine kjøreopplevelser uten å gå på akkord med sjøegenskapene.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER