Test

TESTET: Dromeas 28 SUV og Nimbus C8.
TESTET: Dromeas 28 SUV og Nimbus C8.

Pris og utstyr avgjørende

Det kommer stadig flere modulbaserte båter med en rekke ulike løsninger på samme skrogplattform. Axopar startet trenden som har resultert i en rekke konkurrerende båtmerker i dette segmentet. Vi har testet nyhetene Dromeas 28 SUV og Nimbus C8.

Publisert Sist oppdatert

Dagens styrhusbåter har tatt steget fra å være enkle transportbåter til elegante familiebåter med god komfort, fine innredninger og moderne skrogform. Dette er en båttype som er perfekt for den som vil forlenge sesongen og samtidig ha mulighet til overnatting. Dette segmentet har vokst betydelig på relativt kort tid, og nyetableringer som RYCK, Quarken og Saxdor er blant konkurrentene som har fulgt samme grunnidé som Axopar. Tyrkiske Dromeas D28 SUV, som nylig fikk en nordisk importør som også tar seg av det norske markedet, og Nimbus sin minste styrhusbåt med betegnelsen C8, er i likhet med de øvrige i dette segmentet basert på at produsenten tilbyr en rekke modeller på et mindre antall skrogplattformer.

Båtmagasinet 11 er nå tilgjengelig

Båtmagasinet 11 er nå tilgjengelig

Denne artikkelen er fra Båtmagasinet nummer 11/2021. Du kan lese hele bladet på nett eller i app. Er du abonnent har du tilgang til bladet på nettbrett/smarttelefon.

Se bladet og arkivet til andre utgivelser her.

Mange fellesnevnere

Både Dromeas D28 SUV og Nimbus C8 har nesten samme hovedmål og er begge bygd for utenbordsmotorer. En annen fellesnevner er at de har stepskrog som gjør at båtene planer lettere med ganske moderate motorer fra 250 hk. Den mest behagelige og drivstofføkonomiske farten på de to testbåtene ligger mellom 25 og 30 knop, med et forbruk på cirka 1,7 liter per nautisk mil med en 250-hester. Vekten på disse båtene er mellom 2500 og 3000 kg. Begge båtene går svært balansert og trygt i sjøen, og det var ikke ofte vi måtte redusere farten da vi kom ut for større bølger. Toppfarten med en 250-hester ligger på rundt 40 knop.

Se Båtmagasinet TV som er laget i anledning av Båtmagasinet 11

Mindre utstyr

Begge båtene har et stort styrhus på hele tre meters innvendig lengde, og med skyvedører på hver side. Ståhøyden i styrhuset er cirka to meter, og i to stoler og en sofa sitter fire til fem personer riktig komfortabelt. Under fordekket har begge båtene en dobbeltkøye samt et separat toalettrom.

Både Dromeas og Nimbus er komfortable styrhusbåter som passer vårt nordiske klima. Dromeas D28 SUV har en betydlig lavere prislapp, noe som skyldes dårligere standardutrustning. Med samme utstyrsnivå reduseres prisgapet mellom de to båtene vesentlig. Selv om grunnprisen på Nimbus C8 er en hel del høyere, så er den i motsetning til Dromeas tilnærmet fullutrustet i standardversjon med baugpropell, trimplan, toalett, ferskvannssystem og navigasjonsutstyr.

PRIS OG UTSTYR: Det er særlig utstyrsnivå og pris som skiller de forøvrig temmelig like båtene.
PRIS OG UTSTYR: Det er særlig utstyrsnivå og pris som skiller de forøvrig temmelig like båtene.

Bør ha 300 hk

Det er både fordeler og ulemper med stepskrogene på de to båtene. En sentral fordel er marginal planingsterskel med god sikt over forskipet, og begge beveger seg rolig og stabilt også i litt tøffere sjø.

I fartsintervallet rundt 8 til 10 knop kan man kjenne visse vibrasjoner i begge skrogene, og det skyldes formodentlig hvordan kombinasjonen luft og vann påvirker skroget når det begynner å gå opp i plan.

Med hensyn til motorstyrke, mener vi at en 300-hester er det optimale valget på både Dromeas og Nimbus.

Les de to testene: