Azimut med ni nye modeller
Finanskrise til tross, den italienske yachtprodusenten Azimut lanserer ni nye modeller i løpet av de neste 14 månedene. Her er to av nykommerne.
Det er lite som tyder på dårlige tider for Azimut. Verftet har en ordreportofølge på hele 1,6 milliarder euro, rundt regnet 18 milliarder norske kroner.
To av nyhetene er allerede presentert på den internasjonale båtmessa i Genova, i Italia. Azimuts nye 82 foter fronter markedet med en plass som beskrives av verftet som en egen privat øy. Deres nye 70-foter er med flybridge og et dekkshus med hele 30 kvadratmeter glassflate.
82-foteren
Et stikkord for 82-foteren er volum, både innvendig og utvendig. Utearealet er på 116 kvadratmeter, deriblant en ikke så reint liten flybridge med stor sittegruppe og boblebad. På fordekket er det også en større sittegruppe og solseng. Innvendig beskrives båten av produsenten som eksklusivt og luksuriøs finish, med boflate til å nyte friheten på sjøen. Det er også lagt vekt på at både gjestene og eieren skal ha mulighet til å ha litt privatliv om bord.
70-foteren
Med flybridge kommer denne med en allerede velutprøvd konstruksjon, med elegante linjer. Her er det mye brunt skinn, og ingen imitasjoner. Ser vi for eksempel i forkabinen er det polstringer med skinn både langs skrogsiden og rundt dobbelkøya. Gjennomgående har båten lyst treverk, noe som gir en god romfølelse, og lekker design sammen med det brune skinnet. Førerplassen i 70-foteren er i en klasse for seg, og får det trolig til å klø i fingrene for enhver som liker å kjøre båt.
Leonardo og Magellano
Azimut kommer også med to nye serier. Med den nye Leonardo-serien tar Azimut Yachts seg som mål å tilby båter med maksimal trivsel til sjøs. Denne serien skal bli ekstrem luksuriøs med vekt på stor salong og terrasse med de mest moderne trendene.
Magellano-serien blir for de mer praktiske, de som ønsker å reise langt, og ikke har behov for riktig så mye luksus. Med en cuisinghastighet på 20 knop skal den ha en rekkevidde på 1500 nautiske mil, og dette skal være en yacht man kan påstå at det ikke finnes dårlig vær, den skal takle det meste.