Sertifikatkluss truer rikingene

Sertifikatkluss truer rikingene

Har Sjøfartsdirektoratet begått en admiraltabbe som kan frata eierene av landets råeste yachter retten til å føre båten selv?

Publisert Sist oppdatert

Inntil nå har eierene av mange fritidsbåter på over femti bruttotonn selv kunnet føre båtene med det såkalte «fritidsbåtskippersertifikatet» (DL5) i lommen, dette i henhold til en nedklassingsdispensasjon av båtene fra Sjøfartsdirektoratet. Nå viser det seg at dispensasjonen skyldes en saksbehandlingsfeil, skriver Agderposten.

Dispensasjonen, som nå blir trukket tilbake kan ha forledet mange nordmenn til å kjøpe superbåter og føre disse på «husmannspapirer».

Ifølge dn.no ble en mangemillionær fra Stavanger i fjor sommer stoppet i en rutinekontroll ved Arendal og bøtelagt for å ikke ha tilstrekkelige sertifikater til å føre sin Fairline 68. Mannen nektet å godta boten på saftige 35.000 kroner - og viste til at han i henhold til dispensasjonen faktisk hadde rett til å føre båten med fritidsbåtskipperpapirer.

Men med en bruttotonnasje (som er et rommål, og ikke må forveksles med båtens vekt eller deplasement) på 68 tonn skal faktisk mannens 20-millioners-yacht regnes som et skip. Og da er sertifikat som dekksoffiser klasse 5 minstekravet, hevder Sjøfartsdirektoratet - og medgir at nedklassingsdispensasjonen skyldes en saksbehandlingsfeil.

Direktoratet sier nå at det kreves skippersertifikat også på disse superbåtene.

Dette innebærer igjen at mange kan bli tvunget til å oppgi jobben som skipper på egen skute, ettersom dekksoffiserpapirene både forutsetter maritim utdanning og ett års fartstid på yrkesfartøy. Skal vi tro at mange høyt gasjerte advokater nå står klare til å kaste seg over denne saken ...?

Hovedbildet: Stridens kjerne. Kan en Fariline Squadron 68 føres med DL5? Foto: www.farline.com