Årets båt 2020:

VANT IKKE: Windy 44 Blackhawk var nominert i klassen opp til 14 meter.
VANT IKKE: Windy 44 Blackhawk var nominert i klassen opp til 14 meter.
DEPLASEMENT-VINNER: Vedette Navigator 35
DEPLASEMENT-VINNER: Vedette Navigator 35
OPP TIL 20 METER: Vinneren ble Solaris 48 Open.
OPP TIL 20 METER: Vinneren ble Solaris 48 Open.
MINSTE VINNER: Silver Tiger DCz vant i klassen opp til åtte meter.
MINSTE VINNER: Silver Tiger DCz vant i klassen opp til åtte meter.
OPP TIL 14 METER: Vinneren ble Pardo 38.
OPP TIL 14 METER: Vinneren ble Pardo 38.
VANT IKKE: Marex 360 var nominert i klassen opp til 14 meter.
VANT IKKE: Marex 360 var nominert i klassen opp til 14 meter.
VANT IKKE: Askeladden P92 SUV var nominert i klassen opp til ti meter.
VANT IKKE: Askeladden P92 SUV var nominert i klassen opp til ti meter.
beneteauflyer10
beneteauflyer10

Verdens beste båter er kåret

Én skandinavisk båt markerte seg på årets prisutdeling for European Powerboat of the Year. Og vinneren Silver Tiger DCz fra Finland er designet i Fredrikstad.

Publisert Sist oppdatert

Artikkelen er åpen for alle i tre dager, fram til tirsdag 21. januar. Dertter er den tilgjengelig for abonnenter. Som abonnent har du tilgang til mange hundre artikler og bladarkivet tilbake til 2006. Prøv med et abonnement her.

Flere norske båter var nominert til European Powerboat of the Year 2020, med prisutdeling lørdag kveld, 18. januar. Askeladden P92 SUV kjempet om prisen med fire andre båter i klassen opp til ti meter. I klassen opp til 14 meter var det to norske båter som kjempet om den gjeve tittelen, og det var Marex 360 CC og Windy SR 44 Blackhawk. Heller ikke noen av disse båtene nådde helt til topps under årets prisutdeling.

Windy-sjef Knut Heiberg-Andersen og Marex-sjef Espen Aalrud fikk vite at de var nominert under Cannes Yachting Festival, bare et par timer etter jurymøtet.

PRØVEKJØRT: Marex 360 CC

PRØVEKJØRT: Askeladden P92 SUV

– Det å bli nominert er en annerkjennelse for hva vi jobber med, og vi er kjempestolte, uttalte Heiberg-Andersen.

– Bare det å bli nominert er et nåløye som er vanskelig å komme gjennom, supplerte Aalrud. Konkurransen er stor. Båtnyhetene er mange, også i klassen der Windy og Marex har kjempet om prisen. Og enda tøffere er det i kategorien opp til ti meter, der Askeladden var nominert til årets båt i Europa 2020.

Norsk design

Vinneren i klassen opp til åtte meter ble Silver Tiger DCz. Dette er en glassfiberbåt fra finske Silver som er mest kjent for aluminiumbåter. Men da Yamarin ønsket å selge sin nye daycruiser-serie, designet av Eker Design i Fredrikstad, var det Silver som slo til. Med på kjøpet fulgte flere modeller i ulike størrelser, designet i Fredrikstad. Silver Tiger DCz er den minste i denne serien, og på samme skrog er det også lansert som bowrider-versjon. Men ikke alt er designet i Fredrikstad. Skroget er designet med Petstep-teknologien. Som sin storesøster Raptor, har Tiger DCz også en rommelig lugar. Uten motor starter prisen på rett under 360 000 kroner i Norge. Juryen trekker fram at dette er en båt som både er trygg for alle ombord, har gode kjøreegenskaper og at den også har en hyggelig pris. En av de sterkeste konkurrentene i klassen opp til åtte meter, var svenske Candela Seven og Jeanneau Merry Fisher 695. I tillegg konkurrerte den med Beneteau Flyer 7 Sundeck og Boston Whaler 160 Super Sport.

Stor daycruiser

Norske Askeladden P92 SUV var nominert i klassen opp til ti meter. Båten produseres også som Parker 920 Explorer Max. Men denne gangen gikk det ikke i Askeladdens favør. I stedet vant franske Beneteau Flyer 10. Dette er en stor daycruiser med to store lugarer og bad med dusjavlukke under dekk. Med denne raske utenbordsmodellen til to millioner kroner tar Beneteau opp kampen med tradisjonelle sportsbåter rundt ti meters lengde. Flyer 10 er en stor daycruiserfamilie på hele ni modeller fra verdens største båtprodusent, men det er først med Flyer 10 at Suzuki-importør Erling Sande har bestemt seg for å satse på dette merket i det norske markedet. Juryens begrunnelse for Flyer 10 er at dette er en svært vellykket miks mellom en dagsturbåt og en cruiser, og at Benetau med denne har laget en god båt på ti meter.

De tre andre båtene i denne klassen var Fairline F-Line 33, Karnic SL 800 og Nuva M8.

LES PRØVEKJØRINGEN: Beneteau Flyer 10

Italiensk daycruiser-stil

I klassen opp til 14 meter konkurrerte Windy 44 Blackhawk og Marex 360 CC mot hverandre. Men de hadde også tre andre konkurrenter, og det var italienske Pardo 38 som kunne ta hjem den gjeve prisen. De to andre båtene som konkurrerte i samme klasse var Greenline Neo HT og De Antonio D42. 

PRØVEKJØRT: Windy 22 Blackhawk

Vinneren Pardo 38 vant som følge av utmerket brukervennlighet, kombinert med gode løsninger. I juryens øyne var dette den perfekte daycruiser i storformat. Båten har moderne linjer som treffer spesielt i Sør-Europa, og har tatt videre linjene som tidligere norske Fjord en gang påbegynte etter tysk overtagelse.

Setter ny standard

Videre begynner det å bli ganske så store båter, med prisklasse deretter. Vi er nå i kategorien opp til 20 meter. Vinneren er Solaris 48 Open. Juryen påpeker at denne utmerker seg med god kvalitet og godt design, og at Solar 48 Open setter en standard for båter i denne klassen. Byggekvaliteten er helt i toppklasse, og den skal være balansert å kjøre, og den skal ha funksjonelle løsninger. Andre nominerte i samme klasse var Azimut Atlantis 45, Palm Beach GT 50, DutchCraft DC56 Fly og Van der Valk Beach Club 600.

Innovasjonspris

En klasse som igjen preges av nederlandske båter, er deplasement. Her er det tre båter som er nominert, og de mest kjente for oss nordmenn er Linssen og for enkelte kanskje Boarncruser. Mindre kjent er Vedette, som vant med Vendette Navigator 35. Dette er en spennende stålbåt. Juryen trekker fram bruken av materialer og det gode håndverket som ligger bak denne klassiske nederlandske båten. De to andre nominerte var Linssen GT 35.0 Sedan og Boarncruiser 1440 Elegance CS.

I tillegg har juryen en egen pris for beste innovasjon, som i år gikk til Volvo Penta, for deres DPI-Drive. Juryen påpeker at Volvo Penta igjen setter standard for denne type teknologi. Da vi testet det nye DPI-drevet ved lansering våren 2019, skrev vi at det nye DPI-drevet fremstår som en solid forbedring fra tidligere. Overgangen fra frikobling til fart foregår mykt og trinnløst uten det markante klakket og hoppet, som mange kjenner fra tidligere. En cruisefunksjon halverer dessuten tomgangsfarten, noen som kan være en stor fordel, ikke minst når man finmanøvrerer i havn.