HYBRID: Daglig leder Jonathan Dyrstad og styreleder Henrik Askvik i Askeladden Boats ønsker hybride utenbordsløsninger.

Askeladden klar for tøffere tider

Norges mest lønnsomme båtimportør forbereder seg på tøffere tider i det nye året, og utfordrer utenbordsbransjen til å utvikle hybride alternativer.

De siste årene har daycruisermarkedet vært bortimot umettelig. Askeladden doblet nesten omsetningen fra 2019 til 2021, og veksten fortsatte for fullt inn i første halvår 2022. Deretter har salget bremset opp. Styreleder Henrik Askvik anslår en likevel en vekst i omsetningen i 2022, men forbereder seg på et mye tøffere 2023.

–Det er særlig volummarkedet som merker nedgangen. Store båter selger fortsatt veldig bra. Nå virker det som om jo større og dyrere båtene er, jo bedre går salget, sier Askvik til Båtmagasinet.

Askeladden landet i 2021 et driftsresultat på 35,9 millioner kroner av en omsetning på 303,5 millioner, ifølge offentlige regnskaper. Ingen andre båtimportører kunne varte opp med tilsvarende driftsresultat. –Båtproduksjon består av både faste og variable kostnader, og volumveksten de siste årene har gitt bedre marginer, forklarer Askvik.

Han sier at han inntrykk er at nedgangen i båtsalget har truffet Norden før resten av Europa, mens markedet i Nord-Amerika fortsatt er ganske bra.

Planende båter

Det er ikke bare økonomiske nedgangstider som uroer Askvik. Han bekymrer seg over at det ennå ikke finnes noen gode motoralternativer med lavutslippsløsninger for produsenter av planende fritidsbåter.

–Jeg følger ganske godt med på hvordan Volvo Penta tilnærmer seg utfordringen med å redusere CO2 utslipp på sine produkter fremover. De investerer mye tid og resurser på hybride løsninger. Det får meg til å tro at de har kommet til samme konklusjon som oss, nemlig at for applikasjoner for planende hastigheter og høyt energibehov er elektrisk fremdrift med batterier som energibank ikke teknisk og kommersielt konkurransedyktig. Løsningen for disse applikasjonen må bli hybride fremdriftssystemer, sier Askvik til Båtmagasinet.

Hans poeng er at dagens batterier er for tunge for raske båter, og teknologier basert på hydrogen og brenselceller fortsatt ligger frem i tid.

–Vi båtbyggere har et desperat behov for sømløse Plug-in hybride utenbordsløsninger. Denne typen hybride løsninger finnes allerede i bilindustrien, og her er det et stort marked både blant båtprodusenter og båteiere som vil bytte ut gammel motor, skrev Askvik nylig i et åpent brev til motorprodusentene, som har vakt oppsikt på International Boating Industries nettside