AluVenture på tokt til England

På Norgesturné med proff båt

Med to 200 hk dieselutenbords på hekken legger AluVenture ut på Norgesturné fra Oslofjorden til Finmark nå i denne måneden.

Publisert Sist oppdatert

Toppbildet fra Englandstokt med AluVenture 11000XE  i sommer. Foto AluVenture

Med doble Oxe-dieseler på hekken, særdeles friskt design og 36 fartsfylte fot vekket nyheten AluVenture 11000XE oppsikt i vinter på Boot, verdens største båtmesse.

Denne måneden legger mannskapet ut på turné langs hele norskekysten fra Oslofjorden til Kirkenes.

–Målet er å vise frem noe av det mest spenstige og nye som på markedet i dag når det kommer til båt, motorisering, elektronikk, navigering, sikkerhet og komfort, skriver Aluventure-teamet i sin presentasjon av prosjektet.

Den nye aluminiumsbåten er bygget for proffmarkedet, men Bjørn-Toni Bakken hos AluVenture regner med stor interesse også i fritidsbåtmarkedet. Planen er å kjøre innom de fleste store byene langs kysten, men også stoppe på mindre steder med stor båtinteresse. Båtliv har laget en reportasje fra båten på Boot.

Les også: Kraftkost fra Asker og Estland (for abonnenter)

 Nordsjøen

Tradisjonell komfort er ikke høyt prioritert i AluVenture 11000XE , selv om overbygget står på gummiføtter. Under fordekket er det kun en nokså trang kabin med toalett, uten full ståhøyde.

Men den gjennomførte konstruksjonen med utstyr fra kvalitetsleverandører som seteprodusenten Ullmann viser at redningstjenester, militære, politi, brannvesen, oppdrettere, tollere og kystoppsyn er blant de tiltenkte målgruppene. Supplér dette med påkostet navigasjonsutstyr, 360-graders joystick-kontroll og elektronisk dødmannsknapp fra norske CoastKey som standard, og yrkesbåtpreget blir ikke svakere.

AluVenture utstyrt båten med 1500 liters dieseltanker, nok til å krysse Nordsjøen uten store problemer eller mer interessant; nok til ett døgns permanent marsjfartkjøring uten behov for bunkring. Motorene bruker til sammen 60 liter i timen ved marsjfart på noe over 30 knop. Det er vel to liter per nautisk mil.

Båten ble sjøsatt i mai, og jomfruturen gikk fra verftet i Estland til Sverige. Deretter la mannskapet ut på et lengre tokt fra Oslo til Southampton i England. Nå står Norge for tur, og muligens blir det en tur helt opp til Svalbard, meldes det fra AluVenture.

Båtliv har tidligere prøvekjørt lillesøster AluVenture 6500 CC.

Les også Metallmanens drømmebåt (for abonnenter)

Se video av Aluventure 6500 CC i isen her

 

LONDON: I sommer kjørte AluVenture fra Oslo til England.