
UMS Tuna
Ukrainske tøffinger
Med utvidet, norsk forhandlernett på plass og spennende aluminiumsmodeller til relativt ålreite priser er UMS et merke å se opp for.
Båtbyggeren holder hus i den ukrainske hovedstaden Kiev, en by som vanligvis ikke forbindes med tunge, maritime tradisjoner. Men båtene er åpenbart ikke i første rekke beregnet for det lokale markedet, selv om forsvar, brannvesen og politi i flere land står på kundelistene.
UMS, som i tillegg benytter merkenavnet Tuna for båtene, leverer i dag et titalls grunnmodeller og kan også bygge ulike spesialutgaver. Alle båtene er helsveiset i aluminium/magnesium-legeringen 5083 og alle er synkefrie.
Noen av modellene er mykere i kantene, med glassfiber innerliner etter finsk inspirasjon, men de fleste er enkle, bunnsolide alubåter uten overdrevent mye komfort, ikke ulikt de velkjente norske Hitra-båtene.
Finishen er også enkel, men slett ikke slurvete. Kvaliteten fremstår som god. Og selv om dette ikke er billigbåter, er prisene konkurransedyktige.
På Dra til Sjøs-messen ved Bergen viste en lokal forhandler to av UMS-modellene, en 600 CC med styrekonsoll, fast «bimini» av aluminium, linehaler for tungt fiske og et utall stangholdene, pluss den litt mindre, litt mer «sivile» duokonsoll-bowrideren 550 DC Al.
Særlig den største utgaven var interessant, som en meget rask og åpenbart sjøsikker havfiskebåt, med dypt, 25/20-graders V-skrog av helsveiset fire millimeter aluminium. 600 CC ble lansert i fjor og den godt utstyrte messebåten kostet 500 000 kroner på Dra Til Sjøs. Det er en god slump penger, men med på kjøpet følger en Suzuki på hele 200 hk. Det bør borge for fartsressurser på oppunder 50-tallet.
550-modellen på messen var en kundebåt som allerede hadde vært i bruk en sesong, men forhandler hadde satt messeprisen for denne UMS-utgaven til 379 000 kroner, ferdig rigget med en 100-hester.