Fiske - Silver Hawk 540 CC

FAMILIELIKHET: Silvers fiskebåt er en klassisk, finsk aluminium/glasfiberhybrid med gode kjøreegenskaper.
FAMILIELIKHET: Silvers fiskebåt er en klassisk, finsk aluminium/glasfiberhybrid med gode kjøreegenskaper.
FISKESPESIAL: De fleste detaljer ved innredningen i båten er utformet med tanke på sportsfiskere.
FISKESPESIAL: De fleste detaljer ved innredningen i båten er utformet med tanke på sportsfiskere.
STANGHOLDER: Slike kan vi aldri få nok av.
STANGHOLDER: Slike kan vi aldri få nok av.
ENKELTKONSOLL: Hawk er ikke noen voldsomt bred båt, men med kun én sitteplass ved konsollen er blir gangveiene rundt konsollen brede.
ENKELTKONSOLL: Hawk er ikke noen voldsomt bred båt, men med kun én sitteplass ved konsollen er blir gangveiene rundt konsollen brede.
SOLID: En bred, god redningsstige med dype trinn er på plass i tilfelle uhellet er ute.
SOLID: En bred, god redningsstige med dype trinn er på plass i tilfelle uhellet er ute.

Fin finsk fiskebåt

Også finnene vil være med på dansen. I sommer lanserte Silver-fabrikken Hawk 540 CC i rendyrket sportsfiskeversjon.

Publisert Sist oppdatert

Les testen mellom Hobby 540 CC og Silver Hawk 540 CC her

Silver står på mange måter for den stikk motsatte tilnærmingsmåten til sportsfiskekonseptet når vi sammenligner med Hobbys enkle og bastante glassfiberbåt. Her finner vi en kompleks konstruksjon med aluminium ytterst og glassfiber innerliner, et skrog med sportsbåtlinjer, mange påkostede detaljer, større motorer og – ikke minst – en betydelig høyere pris.

Silver Hawk 540 CC er ingen grunnleggende ny båt, men design og fargevalg er blitt stadig oppgradert siden lanseringen. Modellen fremstår nå som en elegant, lekker båt som åpenbart sikter seg inn mot å bli en del av det finske premium-segmentet, også etter at 540 CC er bygget om og relansert som en båt for fiskeentusiaster.

FISKESPESIAL: De fleste detaljer ved innredningen i båten er utformet med tanke på sportsfiskere.
FISKESPESIAL: De fleste detaljer ved innredningen i båten er utformet med tanke på sportsfiskere.

Info om båten

Silver Hawk 540 CC

Pluss:

  • Kjøreegenskaper
  • Mange utstyrskombinasjoner

Minus:

  • Relativt smalt sportsskrog går ut over innvendig plass
  • Betydelig dyrere enn glassfiber-alternativene

Færre sitteplasser

Det nye med sportsfiskeutgaven av Silver Hawk 540 CC er at fabrikken har laget en ny innerliner med færre sittebenker. Nå er sitteplassen foran styrekonsollen borte, og akterbenken er erstattet av en kiste som også kan brukes som fiskebrønn. Relingen er åpnet for garnhaling, det er stangholdere overalt, og på testbåten var en enslig «barkrakk» montert på fordekket. Dette er en vri hentet fra havabborfsket og ikke noe vi ser ofte i norske fjorder. I tillegg er pulpit fjernet for å gi fiskerne på fordekket ekstra armslag.

Båtliv prøvekjørte sportsfiskeversjonen av Silver Hawk 540 CC i Finland i sommer. Riktignok ble det ikke anledning til noen fisketur, men den lekne båten gjorde et meget godt inntrykk. Med en meget komfortabel marsjfart på rundt 25 knop og en toppfart på 32 knop med to mann om bord er Silver Hawk 540 CC rimelig sprek, samtidig som den er svært lettkjørt. Dette er heller ikke en båt som vil skremme noen om det drar seg til med ruskevær på fjorden. Silver tilbyr rett og slett en trygg, god og samtidig morsom kjøretur.

FAKTA Silver Hawk 540 CC
Lengde:5,40 m
Bredde:2,17 m
Vekt:520 kg
CE-klasse:C
Antall personer:7
Motor:60–100 hk
Bensin:105 l
Priseks. m/Honda 60 hk:fra ca. kr 220 000
Opplysningerwww.silverboats.fi

Kan tilpasses bruksmønster

Versjonen av Silver Hawk 540 CC som vi så nærmere på, var knapt nok noen typisk norsk-utrustet båt for havfiske, modellen virket snarere som om den var bygget for innsjøfiske i tillegg til havabborfiske. Men Silver tilbyr fiskeelskende kunder en lang rekke konfigureringsmuligheter, og båten kan dermed i høy grad tilpasses eierens ønsker og bruksbehov. Men med de få sitteplassene er og blir i alle fall den testede versjonen en ren entusiastbåt.

Testbåten var utstyrt med Hondas nye 80 hk-motor. Kombinasjonen fungerte meget godt, og selv om båten er godkjent for inntil 100 hk, var det ingen påfallende mangel på motorkraft. Men de som hyppig laster båten tungt, kan vurdere å oppgradere, og da vil toppfarten med lett lastet båt ligge rundt 40-tallet.

Vi har ikke testet modellen med minste anbefalte motor (60 hk), men antar at dette motorvalget i praksis vil føles vel knapt og faktisk medføre både høyere bensinforbruk og mer slitasje. Etter avviklingen av hk-avgiften er heller ikke prisdifferansen på 60 og 80 hk avskrekkende.

Min mening

av Jan Hanchen Michelsen

Silver Hawk CC er en tøff og velkjørende båt med en rekke smarte detaljer for fiskeentusiaster. Men modellen oppleves som en hel del trangere enn Hobby 540 CC, og selv om Silver ikke er blant de dyreste alu-båtene, begynner totalprisen å bli temmelig høy for en typisk bruksbåt.

Alu-konkurrentene

Buster XL Pro
Smartliner 170
Anytec 530 SPF
Arronet 18 SP
Norske grombåter
Norske grombåter

Svært mange båtbyggere leverer fine alu-båter for sportsfiskere, her er det kun plass til å nevne noen.

Prisene er rene eksempler, hentet fra ulike forhandlerne og www.finn.no august 2014. Som vanlig er det lurt å sjekke flere priser før kontrakten undertegnes.

BUSTER XL PRO: Dette har med god grunn blitt en moderne finsk klassiker, og tross høy pris er senterkonsollutgaven en populær fiskebåt. Buster har nærmest fått en «Land Rover-lignende» status, og oppnår gode priser på bruktmarkedet. Motor: 70–115 hk.

Priseksempel: 309 953 kroner med Yamaha 80 hk.

SMARTLINER 170: I den andre enden av skalaen finner vi denne enkle aluminiumsbåten for mindre krevende forhold. Med svært lav vekt og meget gunstig pris kan dette kanskje være et godt alternativ for mange. 170 leveres i en rekke utstyrsvarianter, og prisene starter fra 32 900 kroner uten motor og konsoll. Største motor er 50 hk.

ANYTEC 530 SPF: Antytec leverer barske alu-båter i en industriell, røff stil. Med nye 530 Fishing Edition introduserer svenskene en original løsning der dekket foran styrekonsollen i praksis er gjort om til store, drenerte stuerom. Motor: 60–115 hk. Priseksempel: 298 300 kroner med Evinrude 75 hk.

ARRONET 18 SP: Arronet-fabrikkens minste modell, 18 SP, er en annen svensk tøffing som med fem millimeter tykke aluminiumsplater i bunnen er bygget for å tåle mye juling. Motor: 60–115 hk. Priseksempel: 290 500 kroner med Evinrude 75 hk.

NORSKE GROMBÅTER: Båtliv vil i tillegg anbefale å ta en kikk på norske aluminiumsbåter fra for eksempel Kaasbøll og Kværnø. Begge disse Hitra-fabrikkene bygger et stort utvalg attraktive fiskebåter, se egen reportasje i Båtliv nr. 8/2103.

Foto: Produsentene og/eller forhandlerne