TEST AMT 200 BR – smart konstruksjon
200 BR er så langt den nyeste modellen fra AMT, bygget på samme skrog som 200 DC.
AMT, som står for Advanced Marine Tech, er et forholdsvis nytt båtmerke fra den tidligere Yamarin-produsenten Aimo Mustonen. AMT har modeller opp til drøyt 22 fot (230 DC blir lansert til våren). Onde tunger hevder at AMT er rene kopier av Yamarin, men selv om det er ganske store likheter utvendig, er det store forskjeller innvendig. Aimo Mustonen har tatt med seg det beste fra Yamarin og komplettert med detaljer han savnet på Yamarinbåtene. Blant annet innstøpte dreneringskanaler. Her finnes ingen rør, slanger eller slangeklemmer som kan begynne å lekke. Eller en gråstøpt dørk som ikke behøver å males. For ikke å snakke om at båten tåler en grunnstøting uten å synke eller fylles med vann om det skulle bli hull i ytterskroget.
Forhøyd dørk
Når man entrer båten forfra, klatrer man ned på en dørk som er forhøyet i forhold til dørknivået bak vindskjermen. Det gjør at man får en større dørkflate, og dessuten at man får et ganske stort og langt stuverom under dørken. Adkomsten til dette stuverommet er via en luke fra dørknivået ved førerplassen.
Førerplassen har både plusser og minuser. Brytere, instrumenter og gass/girspak er perfekt plassert og det er plass til en åtte tommers kartplotter. Båten har også de beste stolene i testen. Både fører- og passasjersete har stillbart ryggstøe og behagelig lårstøtte. På minussiden noterer vi forstyrrende reflekser i vindskjermen fra de hvite flatene foran rattet og fotplassen som burde vært noe dypere.
Stor sofa
Den beste delen av denne båtens innredning er den u-formede aktersofaen. Her sitter seks personer komfortabelt rundt et flyttbart bord. Mellom fører/passasjerstolen og sofaen finner vi smarte trappetrinn som gjør om bord- og ilandstigning enkelt.
AMT 200 BR ble testet med en 150-hesters Suzuki og nådde en toppfart på nesten 43 knop. I Norge er AMT knyttet til Honda-importøren Kellox, og selges derfor med Hondamotorer som standard. Motortester viser at det er svært forskjeller i ytelse på moderne firetaktere, så vi formoder at båten oppnår samme hastighet med Hondas 150-hester.
Dette er en motorstyrke som passer perfekt og som gjør at man kan redusere hele 1.500 omdreininger fra toppturtallet og samtidig cruise behagelig av gårde i 30 knop. Da er bensinforbruket på 0,9 liter per nautisk mil. Sikten er bra i alle retninger hele veien opp til planingsfart og båten går veldig støtt og trygt i sjøen. Til tross for at den er den korteste av testbåtene, oppleves den som størst i sjøen. Man sitter perfekt i førerstolen, men man kan ønske seg noe bedre benplass.
PLUSS
+ Stor tank
+ Behagelige stoler
+ Dørkplassen forut
+ Skrogkonstruksjonen
+ Romslig sofa akterut
MINUS
- Liten fotplate
- Reflekser i frontrute