FLYR: Den vingeformede buen mellom skrogene skaper et enormt løft, slik at den våte flaten reduseres betraktelig. Dermed spares det mye drivstoff.

Båten som flyr

En ny og spennende katamaran kan revolusjonere drivstofføkonomien på hurtiggående båter.

Publisert Sist oppdatert

Katamaranen har blitt testet i månedsvis utenfor La Rochelle på den franske vestkysten. Designet for å være en krysning mellom båt og fly, har katamaranen som er utviklet av Advanced Aerodynamic Vessels, fått en en enorm vinge bygd inn mellom skrogene. Denne sørger for at båten løftes, og bare skummer overflaten når den suser av gårde. Det mest oppsiktsvekkende med den nye katamaranen er at den trolig er den eneste båten som bruker mindre drivstoff jo høyere hastigheten er.

Les også: Innsekt på stylter

Båten har under sjøtetestene vist å ha enormt effektiv ytelse ved høye hastigheter. Prototypen, som er ti meter lang og drøyt sju meter bred, har vært gjenstand for omfattende studier der drivstoffbesparelsen ved høye hastigheter har vært tydelig. Testteamet har oppnådd hastigheter opp til 60 knop, ved hjelp av to 200-hesters motorer.

VINGEN GIR LØFT: Takket være den vingeformede pattformen mellom skrogene løftes katamaranen slik at friksjonen reduseres betraktelig.

Vingeformet plattform

Katamaranen går på smale sideskrog som er integrert i den vingeformede plattformen mellom dem. Plattformen stiger i en høy halvsirkelformet bue mellom skrogene. Buen er designet som vingen på et lavhastighets-fly, for å skape et realt løft ved høye hastigheter. I tillegg til løftet man får fra den vingeformede plattformen har begge skrogene stepp, for å ytterligere redusere den våte flaten og friksjonen.

En annen fordel med det nye designet er at buen mellom skrogene løser et av katamaranens største problemer. I høye sjø vil bølgene slå inn i den mellomliggende plattformen på en vanlig katamaran. På AAVs katamaran må bølgene være over tre meter høye for å komme opp i plattformen.

Les mer om den flyvende katamaranen i neste nr av Båtmagasinet.