Den tekniske finishen og kvaliteten på Hammarine C7 er ikke mye å skrive hjem om.

Denne bør du styre unna

Den polskbygde styrhusbåten Hammarine C7 etterlater et heller dårlig førsteinntrykk.

Publisert Sist oppdatert

Se stor bildeserie nederst i artikkelen

På hjemmesiden til www.hammarine.se omtales båten som spesielt designet for transport, sportsfiske og dagsturer. Så langt alt vel. Men den uttalte ambisjonen om å tilby høy kvalitet til konkurransedyktige priser er vi ikke like overbevist om at holder vann.

Enkelt konsept

Selve layouten på Hammarine C7 er tilforlatelig, med en hytte plassert i senter og bra walkaround-løsning på dekk. I så måte er dette designet et godt alternativ til tilsvarende dekkshusbåter fra Jeanneau, Beneteau, Askeladden og en rekke andre. Styrhuset har dessuten gigantisk ståhøyde, og god adkomst ut og inn via brede sidedører. Rekker og fribord er også høye og solide.

Men så er det også en rekke svakheter ved båten. På det, i forhold til båtens størrelse, romslige akterdekket er det en kjempestor luke hvor vi forventer å finne et stuverom, men som i sin helhet er viet bensintanken. Det eneste som fins av stuveplass på akterdekket er et rom i akterkant av styrhuset bak et pleksilokk som er hengslet i overkant. En upraktisk løsning, og hengslene bør flyttes ned. Selve luka er ganske puslete, og langt bedre alternativer finnes på markedet. I stuverommet er det en dørk av løse kryssfinerplater, og under den ytterligere et rom hvor dieselvarmeren er montert. Adkomsten er dårlig. I det øvre rommet står det to dårlig festede batterier.

IKKE BRA: Lav terskel for vannfylling fra akterdekket og dårlig festing av batterier.

På hyttas aktervegg, over den lille luka, er det et benkearrangement. Ideen er god, resten ganske håpløst. Når benken ikke er i bruk, festes den med nylonreimer og trykknapper som kun kan løsnes med en skarp gjenstand. Benkefoten som fungerer som støtte ned til dekket, kan lett klappe sammen.

Upraktiske løsninger

Vi noterte oss at det var doble slangeklemmer på alle skroggjennomføringer, og badestigen får man ut selv når man ligger i vannet. Man har enkel adkomst ut i motorbrønnen hvor det er to dype stuverom, og på fordekket er det også stuverom i benkene.

MERKELIG: Toalettet befinner seg under salongdørken og kan trekkes frem. Men det er i praksis vanskelig å bruke.

I styrhuset er det en praktisk og grei førerplass, som også fungerer bra om man velger å stå og kjøre. Det er kun plass til å felle inn en liten plotter, men for øvrig er konsollen OK utformet. Motorspaken er derimot klønete montert, og med litt gasspådrag er det vanskelig å betjene trimknappen. Man har meget god sikt gjennom store vinduer. På babord side er det en vask med kaldt vann. I akterkant av styrhuset er det en tverrstilt benk og under passasjerplassen på babord side er det et stuverom. Det hadde vært vesentlig mer praktisk om skapdøren var montert i forkant av konsollen og ikke på siden. Under setet på passasjerplassen er det montert et kokeapparat, men det er ikke montert noen form for varmebeskyttelse under teakplaten som stolen er festet på.

LUFTBOBLER: Flere steder fant vi luftbobler i laminatet som kunne presses inn med fingeren. Slett kvalitet.

Dårlig finish

Den tekniske finishen og kvaliteten er ikke mye å skrive hjem om. Det er en rekke luftbobler i laminatet som sprekker om man presser på dem med en finger, trearbeidene er grove, og det er limsøl mange steder.

Vi savnet rekke på toppen av styrhustaket da vi skrittet om bord i båten, og så i samme anledning at avstanden mellom topplanterne og sidelanterne er vesentlig kortere enn forskriftskravet om 50 cm.

Båten har en marginal planingsterskel og vi logget en toppfart på 31 knop med en 200 hk firetakts Yamaha. Båten krever trimplan for å kompensere for sidevind.

Under fordekket er det en køye hvor putene til uteplassen også må lagres. Vi spør oss hvor man gjør av putene når regnvær og behovet for å sove inntreffer samtidig? Båten har en portabel do-løsning i et skap på lugaren, men det rent praktiske rundt dobesøket er ikke helt avklart. Det er hverken plass på lugaren eller oppe i styrhuset til å utføre forretningene.

Det skal jobbes en hel del med kvalitet og løsninger før Hammarine C7 får godkjentstempel av Båtmagasinet.

Fakta

CE-kategori: C

Produksjonsland: Polen

Lengde (meter): 7.20

Bredde (meter): 2.80

V-bunn (grader): 18.00

Vekt (kg): 1450

Dyptgaende (meter): 0.80

Drivstoff (liter): 200

Max. antall personer: 9

Motoreffekt fra (hk): 150.00

Motoreffekt til (hk): 295.00

Motor testbåt: Yamaha F200

- Sylindervolum: 3352

- Antall synlindre: 6

- Effekt (hk): 200.00

- Effekt (kw): 147.00

Toppfart i test (knop): 31.00

Pris testbåt (kr): 550000

Opplysninger: www.speedsjark.no

DÅRLIG PATENT: Benken er festet på en lite hensiktsmessig måte.
KNOTETE: Om man skal justere trimmen når man har litt gasspådrag, man man lirke en finger mellom spak og konsoll.
BYSSELØSNINGEN er av det lite praktiske slaget, og vi savnet varmebeskyttelse rundt kokeapparatet.
LUFTBOBLER: Flere steder fant vi luftbobler i laminatet som kunne presses inn med fingeren. Slett kvalitet.
HELT OK: Førerplassen fungerer rimelig greit, og man har meget god sikt gjennom vinduene.
TANKEFULLT: Rommet under akterdekket er i sin helhet viet bensintanken, som man har god adkomst til. Stuveplass er det mindre av.
IKKE BRA: Lav terskel for vannfylling fra akterdekket og dårlig festing av batterier.