PRØVEKJØRT: Potent politibåt

Båtbøllene i Hordaland går harde tider i møte. Med ny og potent politibåt som gjør godt og vel 60 knop blir det ikke lett å unnslippe lovens lange arm på sjøen. Båtmagasinet har prøvekjørt politibåten. (24.03.09)

Publisert Sist oppdatert

Tekst & foto: Trond J. Hansen

Som første båtblad har Båtmagasinet foretatt en bokstavelig talt rask prøvekjøring av den nye politibåten til Hordaland Politidistrikt, en viril italiener, en 42-fots Fabio Buzzi RIB med to motorer på til sammen 1200 politihestekrefter. Dette er en velprøvd patruljebåt som brukes av politipatruljer over hele verden, blant annet i Hellas, Italia og Irak. Med en tankkapasitet på rundt 1000 liter, kan båten for eksempel kjøre fra Oslo til Bergen non stop.

Politibåt Hordaland
Politibåt Hordaland
Politibåt Hordaland
Politibåt Hordaland

Tåler juling


Politibåten til Hordaland Politidistrikt dekker kysten fra indre Hardanger til Solund i Sogn.
– Ut i fra det vi har sett svarer båten til alle forventninger. Dette er en typisk arbeidsbåt som tåler mye juling, sier Sven Johannessen som har vært prosjektleder for Hordaland Politidistrikt. Han legger til at Hordaland er et stort og værhardt politidistrikt og at det derfor er viktig med en båt som har gode egenskaper både i fjord og til havs.

Sjøsterk

Selv om det var ganske vindstille da vi prøvde båten på Hardangerfjorden, opplevde vi den som en uhyre sjøsterk båt som sitter som et skudd i sjøen. Med en marsjfart på 45 knop var den nesten kjedelig å kjøre og selv ved toppfart lot den seg ikke vippe av pinnen ved ekstrem manøvrering.

Leasingpoliti

Det er Djupevåg Båtbyggeri i Norheimsund som har levert båten, og som er nordisk forhandler for Fabio Buzzi. De står som eier av båten, mens politiet leaser den gjennom en avtale som strekker seg over fem år. Lars R. Djupevåg, daglig leder hos Djupevåg Båtbyggeri, forteller at de har store forventninger til båttypen og håper å levere båter til andre politidistrikt og til andre profesjonelle brukere.

Offisielt overleveres og døpes båten under en seremoni i Bergen fredag 3. april. Som sin forgjenger får den navnet ”Kjølen”, et navn med dobbelt bunn. I Bergen kalte man før i tiden politiet for Kjølen, visstnok på grunn av formen på den tids politihjelmer, og så er det dette med båtkjøl. Johannessen forteller at det blir noen hektiske uker med opplæring av mannskap før ”Kjølen” blir satt i ordinær drift. Banditter på sjøen kan altså føle seg trygg et par uker til – men så er det slutt.