Førsteinntrykk: Ibiza 20 Sport og Bow Rider

VELKJØRENDE: Ibiza 20 Bow Rider har en toppfart på 39 knop med 140-hesters motor. Ferden føles trygg og morsom.
VELKJØRENDE: Ibiza 20 Bow Rider har en toppfart på 39 knop med 140-hesters motor. Ferden føles trygg og morsom.

Kvalitet for kronene

Ibiza 20 Sport og Bow Rider er årets nyheter fra Grimstad-produsenten. Med 20 Sport er Ibiza tilbake til utgangspunktet, med den rendyrkede landstedbåten. De to modellene er basert på samme skrog – til svært gunstig introduksjonspris.

Publisert Sist oppdatert

Enkelhet i bruk og praktiske løsninger har vært en viktig del av grunnlaget for utviklingen av Ibiza-båtene siden starten. Etter at gründeren og båtbyggeren Helge Duus kjøpte tilbake merkevaren for et års tid siden, har mye skjedd i båtmarkedet og Duus har valgt å vende tilbake til basisen i Ibiza-konseptet. Ibiza Boats så dagens lys da landstedbåt var ensbetydende med skjærgårdsjeep, og med den nye 20 Sport er ringen sluttet. Men i ny drakt er den tilpasset moderne båtfolks trang til lettvint bruk, ikke minst med tanke på stuverom og kalesjeløsning. Bow Rider-versjonen følger en mer kjent oppskrift, men også den krydret med noen smarte detaljer som får den til å stå litt ut fra mengden.

NYE 20 SPORT tar opp igjen arven fra Ibizas tidlige modeller - men er tilpasset nye båtbrukeres krav.

Glimrende bruksbåt

Mange husker Ibiza 20 Sport som selve ur-Ibizaen: bred, stødig, med dobbel konsoll full av praktiske stuverom. Alt dette er videreført i den nye generasjon 20 Sport. Men skroget er lagt på hylla. Til grunn for den nye modellen ligger en videreutviklet versjon av 19 Touring-skroget, som har en helt marginal planingsterskel, svært god balanse og er lekende lett å håndtere med en 140-hester på hekken. En typisk trygg og komfortabel familiepakke.

FLOTT KONSOLL, med lett adkomst frem på fordekk og solid bøyle som rammer inn sikkerhetsglasset i vindskjermen.

Men dekkslayouten skiller 20 Sport fra mengden. Det første vi merker oss er den kraftige rekka som er integrert i skroget, og som går hele veien fra for til akter. Ypperlig å gjøre fast fenderne i, og praktisk i alle henseender. Det nedsenkede fordekket er enkelt og trygt å bevege seg over når man skal om bord eller i land – med handleposer og bikkje. Velger man å utstyre båten med et ekstra putesett, får man her en stor solseng i tillegg.

Under en stor luke i dekket, er det et gigantisk, tørt stuverom. Herfra henter man også opp en meget hendig kalesjeløsning som trekkes opp og festes rundt den kraftige og påkostede vindskjermen. Med et håndgrep får man dermed en sprayhood der fører og passasjer står eller sitter godt beskyttet under tak. De to stolene i fartsretningen har god komfort og sidestøtte, men den oppvippbare lårputen kunne vært noe mer polstret for bedre komfort når man halvt står og kjører.

Også aktersofaen er komfortabel med en herlig ryggpute som går et stykke forover på sidene. Seteputene er delt slik at man kan vippe de til side og dermed få god gangpassasje gjennom sofaen.

Balansert bowrider

TRADISJONELL: Bow Rider-versjonen har velkjente løsninger, men er også krydret med praktiske detaljer - som integrert rekke på sidene og stor solseng forut.

Bow Rider-versjonen av 20-foteren følger et mer tradisjonelt oppsett. Den føyer seg inn i Ibiza-familien som lillesøster til 22 BR, men i motsetning til denne har også 20-foteren fått den praktiske, integrerte håndrekka langs siden. 20 Bow Rider er familiebåtversjonen av de to, med sitteplass også foran vindskjermen.

Som tilleggsutstyr får man også her en ekstra pute slik at denne avdelingen kan konverteres til en romslig solseng. Også BR-versjonen har meget romslig stuverom i den fremre benken, og det er dessuten romslig stuveplass med store dører i hver av de to konsollene. Aktersofaen er identisk med 20 Sport, men på 20 BR ligger kalesjen med bøyler lett tilgjengelig i en garasje bak sofaryggen.

Passasjer- og førerkonsoll med tilhørende stoler byr på utmerket komfort og ergonomi, men også disse stolene ville hatt godt av en bedre polstret lårpute, eller i det minste en stopper som hindret dem i å synke helt inn i ryggputa på stolen. Ibiza bygger sine båter enkle og robust måte, med svært få løse komponenter. Det kommer til uttrykk gjennom bastante og knirkefrie båter, noe som kjennetegner begge versjonene.

Fakta

CE-kategori: C

Produksjonsland: Norge

Lengde (meter): 6.12

Bredde (meter): 2.40

Lengde (fot): 20.00

V-bunn (grader): 20.00

Vekt (kg): 1310

Dyptgaende (meter): 0.90

Drivstoff (liter): 128

Max. antall personer: 6

Motoreffekt fra (hk): 100.00

Motoreffekt til (hk): 150.00

Motor testbåt: Suzuki DF140ATL

- Sylindervolum: 2044

- Antall synlindre: 4

- Effekt (hk): 140.00

- Effekt (kw): 103.00

Toppfart i test (knop): 39.00

Opplysninger: www.ibizaboats.no