utgave nr 5 1992

Yamaha V6

Publisert Sist oppdatert


    Flere kruttpakker i

    NYE "FANTOMDIESLER"?

    Av Ingvar Johnsen

    Først ute er Mercruiser og Yamaha. Mercruiser med en V8-diesel med splitter nytt drev. Yamaha med en sekser med Hydra drev, mens Volvo etter sigende jobber på spreng med GM's V-8 diesel.

    Kampen dreier seg om et viktig markedssegment. En dieselmotor med drev som kan gå inn i singelmontasje i båter på 30 fot og mer, kan gjøre nesten rent bord i dette markedet. Antakelig vil den "sterkeste" vinne. Når vi mener sterkest, er det kreftene som overføres til vannet, og her har Volvo et forsprang med kompressor/DuoProp løsningen som har vist seg å være meget vellykket. Men man ligger ikke på latsiden. GM's V-8 diesel, som Volvo kan komme med, har et potensiale på 270 hk og ikke særlig mer, men Volvo har en forse i effektiviteten i Duo-prop drevet.
    Mercruiser mariniserer International/Harvester-motoren, en motor som i standard utførelse yter rundt 260 hk. Så vidt vi vet, har markedet forlangt flere hester, så motoren kommer til å ligge noe nærmere 300 hk når den lanseres i disse dager. Mest spenning knytter det seg til at Mercruiser kommer med et helt nytt drev. Hvis man med dette nærmere seg effektiviteten til DuoProp, kan vi stå overfor en ordentlig kruttpakke. Noen hevder sågar at Merc kommer med en DuoProp versjon. I standard har International-motoren et dreiemoment på 410 newtonmeter ved 3400 omdr., mens toppturtallet ligger på 3600 omdr.
    Yamaha har også fått sterke signaler fra markedet om at man helst bør komme med 250 hk eller mer i sin nye diesel. Det jobbes på spreng i disse dager med sekseren på 4,2 liter med turbo og ladeluftkjøler. Vi tar vel ikke helt feil når vi antar at en testmotor kommer ombord i en Windy i løpet av sommeren. Det stillegående og silkemykt gearende Hydra-drevet stjeler litt effekt, så Yamaha hente kreftene i motoren når Volvo og Mercruiser antakelig har mer effektive drev.
    Volvo er som vanlig stumme som østers, men vanligvis informerte kilder, spår at GM V-åtteren ikke er langt unna med grønn maling og DuoProp.
    Et spennende år for dieselmotorene, med andre ord.

Powered by Labrador CMS