utgave nr 3 2004

Walvicks metode

Publisert Sist oppdatert

Walvick Båtbyggeri i Mandal leverer båten når den er ferdig. Kanskje den er klar til hummerfisket. Om ikke makrellen står ved Hanstholmen og båtbyggeren pilker på revet. Da får kunden vente.

TEKST: ATLE KNUTSEN

- Du kan ikke forlange noe hos oss, sier båtbygger Svein Walvick med et smil om munnen.
I de gamle lokalene til båtbygger Bernhard Nyvold ved bryggekanten i Mandal, har far og sønn Walvick bygget trebåter siden 1959. I alt 232 båter har de klinket sammen av lerk og lokal eik. Om de bruker en skvett lim, føler de at de jukser. Både far og sønn har drevet vekselbruk som båtbyggere og fiskere, og båtene er resultatet av flere tiår på havet.
- Vi vet hvordan båtene skal oppføre seg, og hvilke løsninger som fungerer, sier Svein Walvick.
- Båtene bygges etter de gamle malene til min far. Han gikk i lære hos Hans W. Rostrup Båtbyggeri og fikk med seg mye grunnkunnskap derfra. Den båten vi bygger nå, en 23 fots fiskebåt med 36 hk Lombardini-motor, bygges nøyaktig etter eierens gamle båt. Han ville ha en helt maken, og det får han. En sjark-type som denne koster 135.000 kroner pluss merverdiavgift, og det er ingen upris. Det er artig å lage noe som folk har råd til, mener Walvick.
Tidligere ble det stort sett bygd fiskesjekter til profesjonelle fiskere hos Walvick Båtbyggeri. Fortsatt blir bruksbåter til i bua, men nå er det hobbyfiskerne de viktigste avtakerne for den årlige produksjonen på to-tre båter. Kundelisten, med kjente navn som næringsminister Ansgar Gabrielsen inkludert, er skrevet med tømmerblyant på innsiden av en skapdør. I verkstedet står både båndsag og avretter fra 1959, laget av Martin Tellefsen fra Marna-fabrikken et steinkast unna båtbyggeriet.
Hos Walvick Båtbyggeri, som er et av få gjenlevende småbåtbyggerier i Mandal, gjør man fortsatt tingene på sin egen måte.