utgave nr 11 2009

Førsteinntrykket Yamarin 61CC: Fenomenal!

Finske Yamarin har utviklet en helt ny skjærgårdsjeep. En vel gjennomtenkt og særdeles praktisk båt – med uforlignelige sjøegenskaper.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: ATLE KNUTSEN
FOTO: ATLE KNUTSEN OG KARI WILÉN

Mens trenden har gått i retning av daycruisere i flere år, har Yamarin beholdt skjærgårdsjeepene i sitt modellprogram. De har dessuten utviklet nye modeller med midtmontert førerkonsoll – og absolutt siste skudd på stammen er Yamarin 61 CC. Det er slett ikke hver dag vi lar oss oppriktig begeistre av gode sjøegenskaper, men 61 CC innfrir på en særdeles overbevisende måte. Den har dessuten en meget velfungerende og gjennomarbeidet dekkslayout som tilfører skjærgårdsjeep-konseptet flere nyvinninger.

Føles større
Yamarin har høstet mye ros for sine skrog. Som regel er de i toppklasse når det gjelder komfort og sikkerhet. Nyutviklete 61 CC har antakelig Yamarins beste skrog noensinne, og båten hører til det ypperste vi har kjørt med tanke på sjøegenskaper. Den er fremfor alt særdeles myk og komfortabel i sjøen, samtidig som den er umulig å provosere til noe som helst med en 115-hester på hekken. Og selv med en 115-hester fikk vi enkelt båten opp i 36 knop. Med en 150-hester på hekken blir båten riktig sporty og morsom, og man kan legge til 10 knop på toppfarten. Først når man trimmer 150-hesteren helt ut begynner båten å vise tegn til chinewalk (en pendlende sideveis bevegelse), men så snakker vi også om en båt på drøye seks meter i 45 knops hastighet. I hastigheter opp til drøye 40 knop går den, unnskyld det forslitte uttrykket, som et tog. Yamarinen reagerer presist og kontant på alle kommandoer, og føles som en langt større båt. Den er dessuten en meget tørr.

Gode helhet – bra detaljer
Med sjøegenskaper som står til terningkast seks, knytter det seg også forventninger til innredningsløsninger og dekkslayout. Yamarinen imponerer også her. Førerkonsollen er forbilledlig ergonomisk med predisponert plass for en 8’’ kartplotter. Motorinstrumentene er også plassert lett synlig, men de fineste detaljene ved førerplassen er den sidemonterte spaken og det store stuverommet både med 12 volts uttak i samt plass til montering av radio. Både fører- og passasjer sitter godt beskyttet i komfortable stoler med oppvippbar lårpute. Den store vindskjermen gir begge god beskyttelse, men de som sitter i aktersofaen får lide litt under skjærgårdsjeepens største minus – nemlig den begrensede beskyttelsen mot vær og vind. Imidlertid er aktersofaen meget komfortabel å sitte på, og under benkelokket skjuler det seg særdeles romslig stuverom. Det er god plass til å bevege seg trygt på hver side av førerkonsollen, og i hver ende av U-sofaen forut er det praktiske trinn som gjør i land- og ombordstigning enklere.
U-sofaen har stuverom i benkene, og i forkant av førerkonsollen er det et smart fenderstativ. Over alt i båten er det solide rekker og håndtak, og badeplattformen rundt motoren er større enn på de fleste skjærgårdsjeeper og innbyr til bading. Båten kan også utrustes med kalesje, som får plass i en kalesjegarasje rundt aktersofaen.

FAKTA: YAMARIN 61 CC
CE-kategori: C
Produksjonsland: Finland
Lengde i meter: 6,25
Bredde i meter: 2,30
Dyptgående i meter: ??
V-bunn i grader: ??
Vekt tørr båt i kg: 800
Drivstoff i liter: ??
Ferskvann i liter: -
Septik i liter: -
Antall køyeplasser: -
Max antall personer: 8
Motoreffekt fra-til i hk: 115-150
Motor testbåt: Yamaha F115
- Sylindervolum 2670 ccm
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 150 (110,3)
Toppfart i test i knop: 46
Støy ved toppturtall i dBA: -
Pris fra i kroner: ??
Pris testbåt i kroner: ??
Opplysninger: www.yamaha-motor.no