utgave nr 11 2009

Førsteinntrykk White Shark 185: Hvithai i Mjøsa

Minstemann i Whit Shark-familien har vokst, fra 17.5 fot til 18.5 fot. Det er lett å se. Hvithaien er en robust og moderne båt i sjøen.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: AMUND RICH.LØKEN

Mjøsa er en perfekt arena for båttest. Midtfjords har du ti mil å boltre deg på, ingen restriksjoner, langt mellom kryssende båter og bare noen ganske få farer som lurer under vannflaten. Og det beste av alt, vær- og vindforhold kan snu på sekundet, slik det ofte gjør i innlands-Norge en ustabil sommerdag.
Mens den Hvite Svanen skovlet seg frem, red vi bølgetopper på en snerten hvithai. White Shark 185 ble presentert som nyhet i fjor og overtok dermed statusen som minstemann i Shark-serien fra det tradisjonsrike franske verftet Kelt. I85 er en verdig arvtaker til den gamle 175, en båt vi alltid har betraktet som i minste laget. En fot er ikke mye, men det virker faktisk realt i denne sammenheng.

DESIGNFORBEDRINGER
Noen bil- og båtprodusenter er flinkere enn andre til å videreutvikle designet uten at det går ut over gjenkjennelse til varemerket. White Shark har gjort atskillig på designsiden, men du ser fortsatt godt at det er en White Shark. Ståstolen bak styrekonsollen er den mest iøynefallende nyheten. En leaningpost, som produsenten kaller den, er svært behagelig å lene seg til – og sitte på ved behov. I en slik båt blir føreren gjerne stående, når det er tilrettelagt for det. Her er akkurat det tilfellet. Spesielt godt likte vi plasseringen av kontrollboksen på leaningposten, altså ikke på styrekonsollen, men på styrbord side på toppen av ståstolen, i naturlig høyde med arm og hånd, og alltid innen rekkevidde uten å gjøre anstrengelser. Boksens plassering, i kombinasjon med styrekula på rattet, gir føreren maksimal kontroll i alle situasjoner. Meget profesjonelt utført.
La oss sluttføre arkitektur og løsninger, mens vi først er inne på det. I baugen har båten en stor og solid sittepute i V-form. Den kan suppleres med et bord eller en plate og ytterligere en pute for stor solseng. Helt akter en fin liten toseter, med god ryggstøtte. Det beste av alt er bevegelsesfriheten i båten. Det er armsleng og lett å bevege seg over alt, til tross for sin størrelse.

DEILIG SJØBÅT
Forhandleren Sebas Marine på Gjøvik hadde valgt en Evinrude E-tec 115 hk på testbåten, en grei midt-på-treet-løsning for en båt som tåler alt fra 90 til 135 hestekrefter. Etter testen går vi god for 115 hk på denne typiske båtsport- og badebåten, men den bød på noen små utfordringer fra fart 0 til planing. Vi var alene i båten, og savnet en tanke bedre skyv i starten. Enda mer utfordrende blir jo det når familien er med. Men for all del, vi snakker om et velstandsfenomen.
Mens Mjøsa ennå lå flat, og bare få minutter før et forrykende uvær satte inn, målte vi toppfarten til 37 knop med god trimming. Med andre ord tok båt og motor fort igjen det lille tapte fra starten. Evinrude E-tec er en fascinerende sak. Til tross for at E-tec er i ferd med å bli ganske alene i markedet som totakter, så har vi nesten bare lovord å gi. Direkte innsprøytning gir minimalt utslipp og forbruket er blant det laveste i klassen. Effekten kan måle seg med alle firetaktere i klassen. Så er den en fryd for øret, med sin pene gange.

Med full 130 liters tank, båtens vekt på 700 kg (i tillegg må vi plusse på motorens 170 kg), så er det en respektabel totalvekt som møter Mjøsas utfordringer. Etter den søte kløe med flatt vann og sol, kom veggen med vind, regn og høy sjø. Da fikk vi prøvd sjøegenskapene til sine ytterpunkter. Denne båten liker seg meget vel i stor fart og høy sjø. Uansett hva vi prøvde, situasjonen var fullstendig under kontroll. Fremfor alt, det var mykt og behagelig å stå der bak styrekonsollen. En skal vel ikke si at det er morsomt å kaste båten inn i de krappeste kurvene med toppfart under slike forhold, men la oss modere oss til å si at det gjorde absolutt ingen ting. Ikke et øyeblikk var situasjonen utenfor kontroll.
Med sin 185 har White Shark fått frem en spennende skjærgårdsjeep. Når båten i tillegg er meget komfortabel og sjødyktig båt, og er rikelig utstyrt, så er den en ilter konkurrent i klassen. Standardlisten er lang og inneholder blant annet putesett i cockpit, konsolltrekk, solseng med bord og pute, trykkvann med dusj, integrert skjult badetrapp i skroget, alle beslag i syrefast og integrert syrefast dregg i baugen.
18.5 fot er ikke stort, men her er plassen utnyttet til det ytterste. Skal du ha båten med deg på henger, så er den stor nok. Sjølivet skal være lettvint. Denne båten innbyr til akkurat det.

FAKTA: WHITE SHARK 185
CE-kategori: C
Produksjonsland: Frankrike
Lengde i meter: 5,46
Bredde i meter: 2,30
Dyptgående i meter: ??
V-bunn grader: ??
Vekt tørr båt i kg: 700
Drivstoff i liter: 130
Ferskvann i liter: -
Septik i liter: -
Antall køyeplasser: -
Maks antall personer: 6
Motoreffekt fra-til i hk: 90-130
Motor testbåt: Evinrude E-tec 115
Sylindervolum: ?
Antall sylindre: 2
Effekt i hk (kw): ?
Toppfart i test i knop: 37
Støy ved toppturtall i dBA: -
Pris fra kroner: ?
Pris testbåt i kroner: ?
Opplysninger: www.fischemarine.com