utgave nr 11 1999
75 og 90 firetakter fra Mariner/Mercury
75 og 90 firetakter fra Mariner/Mercury:
Velkommen etter
Uten å blåse i de aller største basunene, har Mercury/Mariner nå kommet med 75 hk og 90 hk firetakters påhengere. Bortsett fra ytelsen er motorene omtrent identiske.
Tekst og foto: Hans Due
Med motorblokken hentet fra Ford Focus, og med en tradisjonell teknologi for øvrig, kommer ikke Marine Power med noen revolusjon. Firesylindret forgassermotor på 1596 ccm med fire ventiler pr. sylinder og overliggende kamaksler er motoren grei nok.
Vi har prøvekjørt motorene på flere båter, og konstaterer at det både er bra akselerasjon og toppfart samtidig som man beholder firetakterens renere utslipp, mindre bensinforbruk og lavere støynivå. Men tørrvekten på motoren uten propell, motorolje og monteringsdeler er på hele 175 kg, og de utvendige målene er nesten større enn en 200-hesters totakter. Dermed er denne motoren tyngst og størst i sin klasse.
Motoren har et turtallsnivå på mellom 5.000 og 6.000, en boring og slaglengde på 79 mm X 81 mm. Dynamoen leverer 20 ampere, hvilket er bedre enn Hondas 75-hester som har en 16 amperes dynamo, men dårligere enn Suzukis 70-hester som har 25 ampere. Til sammenligning nevner vi også at Suzukis 70-hester veier 152 kg.
Mercury(Mariner har nå firetaktsutvalg fra 4 hk. og opp til 90 hk. Deretter overtar den nye totaktsteknologien til australske Orbital på de såkalte OptiMax-motorene som går fra 115 hk. og oppover. I følge Marine Power-folkene vil nok dette være trenden framover også, for Marine Power har ingen tro på at det kan utvikles større suksessfulle firetaktere. De vil rett og slett bli for tunge, sier de, men glemmer at Honda har laget 115 hk. og 130 hk. firetakter som veier 208 kg., mens deres egen totakter Optimax 135 veier bare 8 kg. mindre.