utgave nr 10 1993

Mercury Mariner ny 225 hk påhenger

Publisert Sist oppdatert

MERCURY/MARINER MED

NY 225 HK PÅHENGER

I syv år har Mercury foredlet sin 60° V6-motor som nå er klar for presentasjon. Med et sylindervolum på tre liter og en effekt på 225 hk (168 kW), er motoren særdeles interessant for folk med hurtiggående båter som gjerne kunne tenke seg en dobbeltinstallasjon. V6 i 60° V gjør motorene kompakte og smale, og åpner dermed muligheten for å montere motorene tett sammen på akterspeilet og nærmere senterlinjen.
Den nye 225-hesteren har en motorblokk som er støpt ved hjelp av en skum-form dekket med glasur. Formen fordamper og gjør at man kan støpe flere deler sammen og dermed eliminere en del boltsammenskruinger og pakninger, f.eks til manifolder og deler av eksosrøret. Med dette systemet blir det dessuten en mye bedre finish på støpeflatene enn med den tradisjonelle sand-støpeformen.
Motoren er utstyrt med en ny tenningselektronikk som et alternativ til tradisjonell elektronisk bensininnsprøyting. ECU (Electronic Control Unit) kalles dette systemet som overvåker tenningstidspunkt, kjølevannstemperatur, gasspådrag, turtall, oljetrykk og eventuelle andre feil som overvåkes av sensorer.
Hvis kjølevannstemperaturen blir for høy, reduseres turtallet automatisk til 3000 omdreininger. Hvis turtallet overstiger 6000 omdreininger, reduseres tenningstidspunktet gradvis uten at man kan merke vesentlig på motorens skyvekraft. Når turtallet er kommet godt under det maksimale, justeres tenningstidspunktet tilbake igjen.
Motoren leveres med en 60 amp. generator med voltregulator som standard. Nytt av året er dobbelt motordeksel som i tillegg til å dempe støyen ytterligere, også separerer vann og luft, slik at luften fortsetter inn til forgasseren, mens vannet dreneres gjennom en énveis ventil i bunnen av dekselet.