utgave nr 2 2004

Testkavalkade - Sea Ray 176 SRX

Publisert Sist oppdatert

Luksusjolle for godvær

En 17-foter er vel nærmest en jolle i amerikanernes ubeskjedne målestokk. Når så du sist en bowrider-jolle med 135 hk og teppedørk?

Tekst: Jan Harry Svendsen

Amerikanske båttradisjoner skiller seg radikalt fra våre ramsalte og til dels vindfulle tradisjoner. Det blir aldri så tydelig som i en real amerikansk sportsbåt. Hvorfor skal dørken på død og liv være teppebelagt? Det er vanskelig å holde rent, og før eller siden blir det vått, surklende og lite innbydende. Og tenk deg hvordan teppet ser ut etter at du har bløgget et par makreller.

Innredning

Yankeene har en forkjærlighet for bowridere, med sine fordeler og ulemper.
Plassmessig er det hyggelig, og forpiggen på 176 SRX luksuriøs med myke puter og koppholdere. Ulempen er tap av stuerom, noe et stort rom under dørken bare delvis klarer å rette opp. Rommet er fint utført, med en egen gummimatte som demper den verste slamringen fra det du måtte ha liggende her. Til å oppbevare småting i finner du dessuten et lite hanskerom og lommer i sidene på innerlineren. Vi savner et fornuftig rom til dreggen; det fungerer dårlig å stue den under dørken.
Sea Ray 176 SRX er godkjent for syv personer. I ruskevær vil to av dem ha det utrivelig trekkfullt og vått i forpiggen. De fem øvrige har hvert sitt mykt polstrede sete, og de to som sitter rett bak vindskjermen har beinplass i massevis. Førerplassen i 176 SRX er oversiktlig. Et vell av instrumenter sørger for informasjon om motorens tilstand. Rattet er plassert lavt, nesten ute av rekkevidde hvis du liker du å stå, for eksempel når du legger til. Førerstolen er sosialt vendbar men ikke justerbar i lengderetningen.
Den lille amerikaneren er relativt velutstyrt. Badeplattform og radio / CD-spiller er standard. Sea Ray har kostet på to gassdempere til motorluken. Kryssholtene er ikke like imponerende; de er rett og slett i minste laget. En enslig lanterne i baugen utgjør hele båtens lanterneføring, det er litt snaut.

Motor- og sjøegenskaper

MerCruisers rekkefirer begynner å dra på årene. Slagvolumet er hele tre liter, men forgassermotoren gir bare 135 hester. Noen lettvekter er den heller ikke, med sine 288 kilo. Det gir båten svært markant planingsterskel. Med fire personer om bord må du være beredt på å gi store mengder gass for å få båten opp i plan.
Når du først har fått båten opp, er det ikke mye å utsette på sjøegenskapene. Vi så en viss tendens til at skroget begynte å miste grepet i vannet, man vi klarte ikke å provosere den til å slippe. V-bunn på 19 grader bidrar til at båten går relativt mykt i sjøen.
Prismessig er det lite å utsette på Sea Ray 176 SRX. Med tre-literen fra MerCruiser under motorluken koster båten 229.000 kroner.

Data

Lengde:5,33 meter
Bredde:2,13 meter
Vekt: 953 kilo
Motor:MerCruiser 3,0 L Alpha One
Drivstoff:79,5 liter
Antall personer:7
Pris med motor:229.000 kroner
Importør:Husvikholmen Marina, Husvikholmen, 1440 Drøbak

Powered by Labrador CMS