
utgave nr 16 2008
Førsteinntrykk: Sealine SC 47
Førsteinntrykk: Sealine SC 47
Helt suveren
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Gradvis har engelske Sealine tatt skrittet bort fra det runde og bollete designet som var deres varemerke på 1990-tallet. Nye, unge designere har kommet inn, og taktskiftet ble for alvor markert med lanseringen av SC 38 i fjor. Båtmagasinet kan som det eneste bladet i Norge bringe de første inntrykk av prototypen, som vi kjørte i Italia i slutten av oktober.
Lekkert!
Størrelsen på Sealine SC 47 er ubestemmelig. Sett fra land er det vanskelig å avgjøre om båten er 30 eller 50 fot. Men, om bord finner man et enormt volum. Uteplassen under hardtopen har en enorm sofa akter, og en like gigantisk sjeselong vis-á-vis førerplassen. I selve hardtopen er det et skyvetak som gir tilnærmet daycruiserfølelse.
Linjene er stramme, fargene lette og lyse. Borte er alt blanklakkert og mørkt treverk og lyse, matte treoverflater og rustikke tekstiler gir et ”skandinavisk” miljø. Veldig tiltalende har det blitt. Byssebenken bak førerplassen er grandios, og førermiljøet er vel gjennomtenkt – enkelt og brukervennlig. Nede under dekk er det en gigantisk salong med tilhørende bysse. Forut er det en lugar med separat, stort bad, og det samme har den store lugaren under uteplassen. Det er overveldende mye godt utnyttet og elegant stuveplass om bord. Det høye, brede skroget gir et fantastisk lyst og innbydende miljø under dekk. Samtidig er uteplassen så voluminøs at man føler at man nesten beveger seg i en leilighet. Men, selv om estetikken er vektlagt i utviklingen av SC 47, har den alle de praktiske og sjømannsmessige detaljer som man forventer å finne i en slik båt.
Drøm med Zeus
SC 47 vil bli utstyrt med pod-drev som eneste fremdriftsalternativ. Enten IPS 600 (totalt 870 hk) eller Zeus med henholdsvis 850 eller 960 hk totalt. Vår testbåt med Zeus var en sann fornøyelse å håndtere. Båten er praktisk talt uten planingsterskel, rett nok litt hjulpet av de kraftige, automatiske flapsene integrert i Zeus-drevene. SC 47 er den absolutt mest sporty 47-foteren vi har kjørt, og de kraftige QSB5.9-motorene fra Cummins Mercruiser Diesel gir en fantastisk respons. I motsetning til andre Zeus-installasjoner vi har kjørt, som er montert i tuneller i skroget, er drevene på SC 47 montert på en helt flat bunn akter. Det gir suverent myke, men likevel kontante, svingegenskaper. Vi er overbevist – og begeistret!
FAKTA
Modellbetegnelse:Sealine SC 47
CE-kategori:B
Produksjonsland:England
Lengde i meter:14,30
Bredde i meter:4,48
Dyptgående i meter:1,11
V-bunn i grader:-
Vekt tørr båt i kg:14.000
Drivstoff i liter:1.500
Ferskvann i liter:505
Septik i liter:-
Antall køyeplasser:4
Max antall personer:-
Motoreffekt fra-til i hk:850-960
Motor testbåt:2xCMD QSB5.9
- Sylindervolum5,9 liter
- Antall sylindre6
- Effekt i hk (kw)425 (316,9)
Toppfart i test i knop:
Støy ved toppturtall i dBA:
Pris fra i kroner:
Pris testbåt i kroner:
Opplysninger:www.sealine.no