utgave nr 1 2003

Minitest: Regal 1800 LSR

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Regal 1800 LSR

Yankee med humør

Med en Regal 1800 LSR får du en smakebit av amerikansk båtglede og båtliv. Den er oppbygget som en klassisk bowrider, har et fint skrog og gir kjøreglede til tusen. Det eneste som ikke minner om USA er dieselmotoren på 1,7-liter.

Tekst: Jan Harry Svendsen

Dønningene er lange, bølgehøyden snaue meteren og drøye ett tonn båt har forlatt vannskorpen. Vi drar av gassen og venter. Tiendeler senere lander vi. Men det blir ikke noe smell, ingen ubehagelig risting. Bare et mykt plask. Hadde vi ikke visst bedre, ville vi trodd at sjøen var laget av bomull.

Sjøegenskaper

Diskret, helt nede ved vannlinjen, kan du lese ordene FastTrack. Det er navnet Regal har gitt skroget som har V-bunn på 22 grader, stepp og steglister. I Oslofjorden denne dagen skulle det vise seg å være en kombinasjon som virket. Skroget går mykt i dønningene samtidig som det sitter godt i svingene. Resultatet er en lettkjørt, komfortabel, forutsigbar og morsom båt. Selv ikke ved kraftig provosering greide vi å få skroget til å hugge, og med 116 hester om bord er det umulig å få opp farten tilstrekkelig til at du vil nærme deg grensene for hva skroget tåler.
Ved mer vanlig kjøring vil du dessuten sette pris på at skroget er tørt. Selv ikke når du tar sjøene på skrå, er det noen fare for at du må unnskylde deg overfor dine passasjerer som olmt måtte stirre på deg, dryppende våte.
Motoren, en MerCruiser 1,7 diesel med Alpha One drev, passer båten godt. Bra respons i mellomregisteret og et herlig dreiemoment gir et skikkelig skyv og effektiv akselerasjon. Noen støymåling gjorde vi ikke, men sjenerende ble aldri lydbildet, trass i at turboen gir seg godt tilkjenne i mellomregisteret.

Innredning

Amerikanske båter er seg selv like, og Regal er intet unntak. Bak vindskjermen finner du et vendbart og lengdejusterbart førersete, sofa som kan bygges om til solseng og to seter som er plassert rygg mot rygg på babord side. Foran vindskjermen er det to sofaer og selvsagt koppholdere. Du sitter komfortabelt foran vindskjermen, men det er ikke stedet å oppholde seg når det går unna eller når sjøen er krapp. En fin detalj er trekket du kan montere over sitteplassene i forpiggen. Med trekket montert får du et slags dekk, og dermed mer stuerom enn det som allerede er i båten. Samtidig beskytter det mot trekk, som ellers vil snike seg inn under vindskjermen.
Til å være en 18 foter er plassutnyttelsen bra, takket være båtens generøse bredde på 2,5 meter. Likevel merker du at det er en relativt liten båt vi her snakker om, spesielt om du velger å montere det medfølgende bordet. Sitter du i sofaen, har du ikke mye plass å boltre deg på. Bordet burde dessuten hatt en slingrekant.

Solsengen er et annet område hvor du merker at båten ikke strekker seg lengre enn 18 fot. En person på tvers vil ha det komfortabelt, men å ligge der to voksne er nok ikke å anbefale.
Instrumenteringen er komplett og oversiktlig. Kjørestillingen er grei, og førersetet byr på god komfort og støtte. Rattet er imidlertid montert litt lavt for oss som trives med å stå og kjøre.
Regal 1800 LSR virker kompakt og godt sammenskrudd bortsett fra enkelte detaljer hvor finishen er for dårlig. Spesielt lider vindskjermen av semmert håndverk. Teppet på gulvet er heller ikke av det beste, og skulle det bli vått, forvandler den teppebelagte dørken seg til å bli en surklende hengemyr. Er du glad i å fiske, vil dessuten en teppebelagt dørk være lite hensiktsmessig når blod og slim drypper som verst.
Regal 1800 LSR er registrert for seks personer og har CE klassifisering C. Som på nærmest alle amerikanske båter lider også Regal av kryssholtsyken. Man kan jo bare lure på hva slags tau eller hyssing amerikanerne måtte bruke når båten skal fortøyes, men spesielt grovt kan det ikke være.

Konklusjon

Regal 1800 LSR sprer glede med sine fine kjøreegenskaper og sitt gode skrog. Motoren fra MerCruiser passer båten bra og gir den hyggelige prestasjoner. Båten er dessuten komfortabel og velutstyrt. Prismessig er den også et positivt bekjentskap, men vi kunne ønsket oss litt bedre finish og større kryssholt.

Data

Lengde:5,50 m
Bredde:2,40 m
Vekt:1.035 kg
Motor:MerCruiser 1,7D Alpha One
Drivstoff:114 liter
Antall personer:6
Pris med motor:274.000 kr.
Opplysninger:www.regalboats.com