Nr 9. 2012

Nyheter: Båt og utstyr

Ny fransk hyttebåt, Ny fransk hyttebåt, Lekent og lekkert mm

Publisert Sist oppdatert

Ny fransk hyttebåt

Franskmennene har sans for hyttebåter og er blant verdens ledende i dette markedet. Nå kommer en syvmeter fra Beneteau.

   Beneteau Barracuda 7 er en to meter kortere utgave av Barracuda 9 som ble sjøsatt for et drøyt år siden. Likevel er dette en romslig båt med mulighet for overnatting. I forpiggen er det v-køye med plass til to voksne. Båten har separat toalettrom og en grei bysse. Den er 2.75 meter bred.

   Barracuda 7 har i følge produsenten et lettplanede skrog. Med en 200 hesters motor på hekken vil den lett mestre hastigheter opp til 35 knop.

   Båten har flere smarte finesser. Det er sitteplass til syv personer på akterdekket. Hele dette utearealet er beskyttet av en soft-top. Styrhuset har skyvedører på begge sidene av hytta og en stor takluke som slipper inn mye lys.

Barracuda 7 vil første gangen bli vist på den svenske messen Ourust i slutten av august og seiler videre til Båter i Sjøen i Sandvika i september.

 

Fakta: Beneteau Barracuda 7:

Lengde i meter: 7,14
Bredde i meter 2,75
Vekt tørr båt i kilo:  2 050
Drivstoff i liter 200
Vann i liter: 100l
Motorstørrelse: fra 150–200 hk

www.erlingsande.no

Ny fransk hyttebåt

JiF, kjent for sin renholdesserie for hus og hjem, utvider produktspekteret til også å omfatte bil og båt. Bruk av kjente rengjøringsmiddel i husholdningen har i mange år vært et godt kjerringråd for vask av båt. Derfor bør det kjente varemerket ha forutsetninger for å lykkes i de nye markedene med sine speialprodukter.

   Lilleborg har innledet et samarbeid med Redningsselskapet i anledning lanseringen av JiF Båtshampo. Redningsselskapet mottar fem kroner for hver solgte kanne. Dermed kombineres det nyttige med det hyggelige.

   Produktet skal være effektivt mot søl og rester av eksos og drivstoff. Det skal være skånsomt mot gelcoaten og fjerner heller ikke polish. Den matter i følge produsenten ikke gummi eller plastdeler

www.lilleborg.no
 

Lekent og lekkert

Fairline presenterer mer luksus. Nå er nye Fairline Targa 62 GT lansert, et lite skip med alt det du kan begjære av bekvemmeligheter.

Utesalongen er av det voluminøse slaget, en sosial sone med blanding av solsenger og sitteplasser til hele vennegjengen, alt i nærheten av en grill og en fullt utstyrt bar.

Båten har en gedigen badeplattform. Ved hjelp av hydraulikk kan den senke deg ned i vannet – eller heve deg opp igjen. I denne sonen er også inngangen til en garasje som kan skjule den medbrakte vannscooteren eller RIB-en. Vil du i stedet ha med mannskap, er en opsjon å få levert dette akterrommet som mannskapslugar.

Båten har også en stor og lys innesalong med store panoramaruter

Fakta: Fairline 62 GT

Lengde i meter: 17.7

Bredde i meter:  5,03

Dyptgående i meter: 1,31

Vekt tørr båt i tonn: 24,6

Drivstoff i liter: 563

Vann i liter: 718

Motoralt: 2 x Volvo Penta D 13-800 EVC

Pris i kroner: ca 12.900.000

www.stavangermarinesenter.no

 

Mye sol og varme

Bavaria har gått nye veier med sin nye serie Virtess. I tillegg til flybridgeversjonen 420 Fly lanseres nå 420 Coupé, en nydesignet båt fra italienske TOO Design.

Selv om dette er en coupéutgave, er taket innredet med en gedigen solseng.

Også skipperen har god tilgang til sol under overfarten, takket være et stort soltak.

I styrhuset er det plassert en lufting salong i nærkontakt både med førerplassen og de aktiviteter som måtte foregå i sittegruppen på det romslige, overbygde akterdekket. Områdene er delt med stor glass skyvedør.

Den nye 42-foteren har stor hydraulisk badeplattform med integrert badestige.

Byssa er rikelig utstyrt med både mikrobølgeovn og ekspressomaskin og rikelig med skapplass.

Den nye Virtess 420 Coupé vil bli lansert på båtmessen i Cannes.

 

Fakta Bavaria Virtess 420 Coupé

Lengde i meter: 13,60

Bredde i meter: 4,21

Dyptgående i meter: 1,12

Vekt tørr båt i tonn: 11

Drivstoff i liter: 1200

Vann i liter: 410

Motor alt: 2x Volvo Penta D6-370/2xIPS-500 EVC

Pris i kroner: 2.950.000

www.bavarianorge.no

 

Silver til Kellox

Kellox overtar import og distribusjon av de fiske alubåtene Silver i Norge Båtene får Honda på hekken.

Etter at samarbeidet mellom Silver og Brunswick ble avsluttet i sommer, har TeriTec, som også omfatter Silver, valgt Kellox og Honda som ny samarbeidspartner i Norge. Det er ingen hemmelighet at TerhiTec jobber svært tett med Honda-importøren i Finland og derfor så det som naturlig å utvide dette også til Norge.

- Kellox har i mange år hatt fokus på småbåter, og er blant de største leverandørene i dette segmentet, sier markedssjef Olaf Olstad til Båtmagasinet.

- Vi har som lang erfaring og bred kunnskap med polyetylen-, ABS-, gummi- og glassfiber båter. Silver båtene, som kombinerer to svært stabile og relativt vedlikeholdsfrie materialer, er noe helt nytt for oss. De vedlikeholdsfrie og stabile aluminiums skrogene i kombinasjon med de renslige og delikate innredningene i glassfiber gjør Silver til en svært unik og positiv opplevelse. Det har vært et sterkt ønske for oss å få Silver inn i vår produktportefølje, sier Olstad.   

   Vårt mange årlige samarbeid med Kellox for Terhi og Sea Star gir oss trygghet på at distribusjonen vil bli vel ivaretatt. Kellox har de rette evner og erfaring til å fremme Silver i markedet i Norge. Vi ser frem til et fruktbart samarbeid. Sier Christopher Sjöblom, eksportdirektør i TerhiTec.

 

Solvang ny eneeier

Medeier og daglig leder av Bavaria motorbåt importøren Lunde Båt Motor AS, Lars-Erik Solvang, har i sommer gjennomført kjøp av resterende aksjer fra tidligere medeier May Len Stensaker.

Selskapet skifter navn til Bavaria Motorbåt Norge AS. All virksomhet i anlegget i Leangbukta Maritime Senter fortsetter som før.

May Len Stensaker fortsetter som daglig leder i Lunde Båt AS og vil ha fullt fokus på seilbåt driften.

- Etter å ha drevet bedriften i over 10 år er det hyggelig å ha fullt eierskap. Båtbransjen er inne i en omstillingsfase, og det er spennende utfordringer fremover, sier Lars-Erik Solvang.

Bavaria har presentert en rekke nye motorbåter de siste par årene og har i dag en komplett SPORT serie med modeller fra 28 til 43 fot. Denne høsten lanseres også den nye eksklusive VIRTESS serien, lukkede båter som leveres både i Flybridge og Coupé versjoner.

 Med 40 solgte nye Bavaria motorbåter første halvår 2012 har vi oppnådd vårt beste salgsresultat siden 2008, sier Lars-Erik Solvang.

 

Amerikaner med luksusappell

For drøyt fem og en halv million kroner kan du sikre deg denne lekkerbisken.

   JP Marine i Namsos er blitt norsk importør av de amerikanske luksusbåtene Marquis yacht. Amerikanerne har ti båter i sortimentet. Det er den foreløpig minste modellen, 420 SC som foreløpig er tatt inn til Norge. Snart kommer også en 30-foter som er aktuell i det norske markedet.

420 SC måler 43,5 fot (inkl badeplattform) og er utrustet med Volvo Penta IPS-drev, med to tilhørende IPS600-maskiner (VP D6-maskiner) som hver yter 435 hk. IPS er standard på alle Marquis-modellene. Toppfarten er på 35 knop, og den marsjer pent på 25 knop.

Båten er klassifisert som havgående (kategori A). Det er det ikke mange båtene i denne størrelsen som er A-sertifisert. Men så er den også dyr. Billigste utgave havner på 5,5 millioner kroner. Det er halvannen million mer enn en tilsvarende Princess, og på høyde med de eksklusive svenske Nord West-båtene.

Båten kan du ta i nærmere øyesyn under Båter i sjøen i Sandvika 6-9. september.

 

Fakta Marquis 420 SC

CE-kategori: A

Produksjonsland: USA

Lengde i meter: 13.30

Bredde i meter: 4.20

Dyptgående i meter: 1.20

Vekt i tonn: 14

Drivstoff i liter: 1 336

Pris fra i kroner: 5.500.000,-

Opplysninger: www.jp-marine.no

 

Passer skjærgårdsjeepen

Raymarine introduserer en lekker liten plotternyhet i høst. Avanserte A65 burde fungere bra i de fleste småbåter.

Raymarine kutter ut den grå og grimme andungen, og erstatter den med en lekker liten sak med berøringsskjerm. Etterfølgeren har så mye mer å by på.

   Touchskjerm A65 og A67 har en 5,7-tommers berøringsskjerm med 640 x 480 pikslers oppløsning. Nyheten har en knapp, som slår av og på plotteren, samt for justering av lysstyrken. Ellers styres instrumentet med touchskjermen, i likhet med Raymarines nye e-serie. Det nye designet som ble introdusert med testvinneren E7, ble i fjor også tilgjengelig på c-serien og på de større plotterne i e-serien. E-serien har hybrid touch, som innebærer at den kan betjenes både med knapper og pekeskjerm. C-serien er en noe enklere og rimeligere utgave uten touchskjerm. Den nye A-serien kommer i versjonene A65 og A67, der forskjellen er at A7-modellen har innebygget ekkoloddmodul. Begge modellene kan også styres med fjernkontroll, via bluetooth. De kan også kobles i serie med e- og C-serien, og vil derfor være aktuell både som navigasjonsinstrument i små båter og på akterdekk og flybridg på større båter. Med NMEA2000-tilkobling kan plotteren både sende og motta signaler fra og til andre instrumenter som AIS-mottakere og stereoanlegg fra Fusion.