Nr 9. 2012

Førsteinntrykk: Sea Ray 210 SLX Vilter og sikker krabat

En av Sea Rays nykomlinger er en kompakt og velfungerende 21-foters bowrider med et flott skrog. Dette er en morsom båt å kjøre.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Hans Due

Helt siden perfeksjonisten C.N Ray bygget sin første glassfiberbåt i en garasje i Detroit i 1959, har Sea Ray-båtene ligget i førstedivisjon hva kvalitet angår. Da Brunswick kjøpte opp fabrikken i 1986 samtidig som de også sikret seg Bayliner, fortsatte de med Sea Ray som det eksklusive merket og Bayliner som innstegsbåtene som var enklere og billigere.

Modellen 210 SLX inngår i den nye linjen av sportsbåter fra Sea Ray. Det oser kvalitet og gjennomtenkte løsninger. Dette er en tradisjonell bowrider med sitteplass til åtte personer. Tre forut, to ved fører- og passasjerplass og tre i aktersofaen.

Innredning

Det er lite dill-dall om bord. Rene, godt polstrede skaiputer og ryggstøer som tåler et regnskyll eller to. Solide gripehåndtak der man har behov for dem, enkelt og funksjonelt dashbord trukket med brunt skaistoff for å hindre reflekser fra vindskjermen og for å gi et eksklusivt preg. God førerplass med tilstrekkelig plass til å stå eller sitte og kjøre. Ren glassfiberdørk, men utstyrt med trykknapper for å feste tepper for de som på død og liv må ha det om bord. Fin gangpassasje ved siden av motorromslokket på styrbord side. Et lokk som er utstyrt med usedvanlig solide gassløftere, og som fungerer som solseng i lukket tilstand. Kjempestor integrert badeplattform med teaklaminat.

Motorrommet er rent og ryddig med kabler og slanger skikkelig oppklamret. Det er stuverom på hver side, adskilt fra motoren med plexiplater med luftespalter for at motoren ikke skal hindres i åndedrettet. 300-hesteren som sto om bord i vår testbåt trenger nemlig godt med luft for å yte maksimalt.

Suverene kjøreegenskaper

Absolutt alt er ikke halleluja. Sotet frontglass er en uting som bør vekk. Her går design foran nytteverdi. Foldedøren mellom sitteplassene foran og bak vindskjermen hadde en tendens til å sprette opp. Her mangler en låseanordning for å stive av leddet.

Sjøegenskapene er av ypperste klasse. Vi målte drøyt 43 knop på topp med tre mann om bord. Båten ville verken galoppere eller vippe fra side til side (chine-walk) i den hastigheten. Landingene etter å ha tatt av på bølgetoppene var myke og komfortable, og i kraftige svinger var det ikke antydning til hugging. Akselerasjonen er formidabel, og planingsterskelen er nesten ikke merkbar. Nesten som å kjøre go-cart.

Sea Ray har fått fram en flott bowrider. Total lengde på 21 fot, men skroget er vel mellom 19 og 20 fot når vi ser bort fra den integrerte badeplattformen. Vi venter spent på oppfølgere 230 SLX og flere nykommere i familien.

Data

CE-klasse

C

Lengde over alt

6,40 meter

Bredde

2,5 meter

Vekt

1.652 kg

Dyptgående drev nede

0,93 m

Dyptgående drev oppe

0,55 m

Drivstoff

151 liter

Maks personer

8/499 kg

Maks lastevekt inkl personer

544 kg

Skrogvinkel

21 grader

Motor standard

MerCruiser 4.3L MPI ECT Alpha I  220 hk.

Motor testbåt

MerCruiser 350 MAG Alpha I 300 hk.

Pris

Ikke fastsatt i skrivende stund

Importør

https://www.bathuset.no , https://www.searaynorge.no