Nr 9. 2012

Adrenalinmaskinen

73 knop er hårreisende fort. Men det er også vanvittig gøy, så lenge man har kontrollen. Technohull seaDNA 999 er vanskelig å beskrive. Den må oppleves.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN

 

-Take it easy!! Det er ikke ofte jeg skriker som ei jente. Men manndommen ble satt på prøve da jeg fikk en heftig testtur i Technohulls ti meter lange RIB med 500 illsinte Mercury-hester på hekken. Det hjelper ikke stort å skrike stopp når båtføreren har vært aktiv konkurransekjører, og ønsker å vise frem båtens sjøegenskaper. To meter høye bølger er uansett skremmende i denne farta, så jeg fikk etter hvert inngått et kompromiss om at 50 knop var nok i de verste bølgene. Kall meg gjerne pysete, men jeg har livet såpass kjært at jeg ikke vil dø i 70 knops fart på sjøen utenfor Athen.

Men så er det dette med å kjøre selv, og slippe lidelsen av å sitte på med det som oppleves som Gale-Mathias.

-Ok, your turn, Larsen, sier den myndige grekeren Jerry Petratos, og peker på rattet. Jeg starter forsiktig og føler meg frem med gasspådrag og motortrim. 40, 50, 60 og plutselig 70 knop, med følelsen av full kontroll og brusende adrenalin. Båten viser ikke antydning til unoter av noe slag. Ingen chinewalk, ingen galoppering; bare perfekt plan. Dette er verdens raskeske RIB med påhengsmotor - og den er så heftig at den bare må oppleves. 70 knop (130 km/t) med silkemyke bølgelandinger og en unik, forutsigbar kontroll i svingene. Den sitter som støpt uten å lugge eller slippe, selv i de aller heftigste kurvene.

-Denne båten kan dama di kjøre uten at det blir farlig, sier Petratos. Mulig det, men likevel skal man utvise stor forsiktighet i denne hastigheten. Visst er det moro, men det krever også stor konsentrasjon. Det er heller ikke utenkelig at hurtigbåtsertifikat for slike fartøyer er en god ide. Uerfarne båtførere med 0,8 i promille bør finne noe kjedeligere å farte rundt i.

 

Høy kvalitet

Greske Technohull startet med to modeller, på 8 og 10 meter, i 2005. Den anerkjente britiske designeren Adam Younger ble valgt som konstruktør, og alle skrogene har fått unikt design. Dette er håndlagde båter som konkurrerer i Goldfish-klassen når det kommer til teknisk kvalitet og sjøegenskaper. Ledninger og slanger er lekkert montert, og det er ikke gått noen snarveier med tanke på sikkerhet og finish. Utrolig nok har grekerne også fått plass til både lugar med to køyeplasser og toalett i farkosten.

Nå blir fartsbåtene også tilgjengelig i Norge. Alexis Kaklidakis og sønnen Stefan vil starte med en demobåt i Norge, og håper på sikt å kunne selge noen eksemplarer. Det er en vanskelig tid å satse på båt i dette segmentet, men produktet er det absolutt ikke noe i veien med.

 

Se video på våre nettsider www.båtmagasinet.no

Tekniske data – Technohull seaDNA 999

 

 

 

CE-kategori:

 B

Produksjonsland:

 Hellas

Lengde i meter:

 10,3

Bredde i meter:

 2,8

Max antall personer:

 5

Motoreffekt fra-til i hk:

 200 - 700

Toppfart i test i knop:

 69,5

Pris fra i kroner:

 Kommer

Pris testbåt i kroner:

 1,3 mill

Opplysninger:

www.technohull.com