Nr. 8 2013

Førsteinntrykk: Uttern S57 og T57

Familiens favoritt: Uttern T57 og S57 er solide og bruksvennlige variasjoner over samme tema. Trauste Uttern har blitt mer moderne.

Publisert Sist oppdatert

 

Tekst og foto: Lars Kristian Larsen og Hans Due

I 2011 startet Uttern en kraftig fornyelsesprosess der samtlige modeller i sortimentet skulle skiftes ut med modeller med et langt sprekere formspråk. Samtidig valgte Uttern å satse på færre skrog, med ulik innredning og layout. 62-skroget på 6,15 meter var først ut med bowrider-, og daycruiserinnredning. Senere kom også skjærgårdsjeepen S62 basert på samme skroget. Vi har tidligere prøvekjørt daycruiseren D57, og nå går vi om bord i nykommerne T57 og S57. Begge har samme skrog, men ulik innredning. T-modellen er en bowrider, mens S-modellen er en skjærgårdsjeep med sentermontert konsoll.

 

Trygg i sjøen

Begge båtene har høyt fribord, noe som gjør at sikkerheten for de minste ivaretas. Uttern har også lagt vekt på god adkomst med solid trapp forut og ned til badestigen akter. De kraftige trappene akter gjør at man mister en del innvendig salongplass, men samtidig flyttes båtens tyngepunkt lengre frem, noe som gjør at båten kjappere kommer opp i plan. Med S57 og 115 hk. Mercury OptiMax logget vi en toppfart på 34,3 knop, mens bowrideren, som var utstyrt med firetakteren Mercury 115EFI klarte 34 knop. Tidligere test av samme skrog med 150 hesters motor ga toppfart på drøye 40 knop, uten at det bød på hverken chinewalk eller galoppering, men i slike hastigheter setter det ekstra krav til førerens dyktighet. Opp til 35 knop er båten vbeldig forutsigbar. Motoren på vår testbåt med OptiMax-motoren hadde for liten propell, noe som resulterte i at turtallssperra slo inn. Med en riktig propell ville båten antagelig fått et par knop ekstra i toppfart, samtidig som den ville blitt noe tregere i akselerasjonen. Uttern byr på trygge opplevelser. Båtene reagerer lite på motortrim, og gir ikke noe særlig spennende kjøreopplevelse. S57 og T57 kan kjøres av alle, uten at det blir skummelt. I sving biter skroget seg fast og byr ikke på overraskelser uansett om det kjøres hardt. Båten er myk i sjøen og irriterende risting fra interiøret er totalt fraværende. Skroget tar større bølger meget bra og tørt, og man får følelsen av å kjøre en større båt.

Utterns sjøegenskaper passer utmerket for en familie som setter trygghet foran sportslighet. Her er det likevel nok av fartsressurser til å lokke frem brede glis hos den yngre garde.

Bra finish

I skjærgårdsjeepen S57 kan tre personer sitte godt i aktersalongen under fart. Alle passasjerene har noe å holde seg fast i, noe som fort blir et tema når en kommer opp i litt fart. Uttern har sørget for at det finnes mulighet for å holde seg fast, selv for passasjeren som sitter i midten av sofaen. Dette underbygger inntrykket av at dette er en båt for familien.

Detaljfinishen er bra i Uttern. Båten er godt skrudd sammen, og vi liker at verftet har tatt seg tid til å felle inn låsebeslagene til stuverommene i innerlineren, og laget en egen dreneringsrenne midtskips.

Fører- og passasjerstol kan justeres både i lengde- og høyderetning. Det gir god kjørestilling enten du velger å sitte, eller stå når du fører båter. Førerplassen er god, med finesser som koppeholdere, 12-voltsuttak og rikelig med plass til kartplotter. Bøyen rundt glasset er også god å ta tak i ved forflytning om bord. Toppen av konsollen er belagt med en skinnmatte som gjør at gjenskinn fra konsollen nærmest elimineres.

     Midtpartiet er det som skiller de to modellene. I bowridermodellen T57 er de separate stolene lett lenger fra hverandre enn i skjærgårdsjeeputgaven. Det er blitt plass til en luke ned til et stuverom mellom stolene. De to konsollene og døren mellom gjør at alle som sitter aktenfor vindskjermen sitter skjermet, og dreneringsrenna er mellok konsollene. Førerplassen er fint organisert, og på passasjerplass er det et stort og fint kartbord. Forut er layouten med sittebenkene omtrent lik på de to modellene.

Kranglete puter

Vi har lite negativt å bemerke om Uttern S57 og T57. Skal vi være litt pirkete ønsker vi oss en annen puteløsning på akterbenken. Slik det er nå kan ikke stuverommet åpnes ordentlig opp uten å fjerne putene. Problemet er løst av Finnmaster, og det skulle være en smal sak å kopiere den enkle løsningen deres, som innebærer at innerste del av puta kuttes bort. Sittebenkene forut i S57 kan gjøres om til en riktig flott solseng. Problemet er bare at man først må løse et heller vanskelig puslespill av puter og plater, som fyller opp det store stuverommet i forkant av konsollen. Vi antar at øvelse gjør mester.

 

FAKTA: UTTERN T57

CE-kategori:

c

Produksjonsland:

Polen

Lengde i meter:

5,65

Bredde i meter:

2,29

Dyptgående i meter:

0,43

V-bunn i grader:

19

Vekt tørr båt i kg:

920

Drivstoff i liter:

110

Max antall personer:

6

Motoreffekt fra-til i hk:

90 til 150

Motor testbåt:

115 hk 4 takt

-   Sylindervolum

1732 ccm

-   Antall sylindre

4 i rekke

-   Effekt i hk (kW)

84,6

Toppfart i test i knop:

34

Pris fra i kroner:

kr. 315 800,- (med Mercury F115 hk)

Opplysninger:

www.uttern.com