Nr 1 2013

Førsteinntrykk: TG 5.9

Fra finske TG Boats kommer ingen revolusjoner. Takk og pris. Her bygges hederlige bruksbåter med gode, lettdrevne skrog og en praktisk dekkslayout. Og når det kommer en ny modell som TG 5.9, må produsenten insistere: “TG 5.9 er en totalt ny båt.”

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Lanseringen av TG-Alfa for drøyt to år siden, markerte et vaktskifte hos den finske båtprodusenten. Båtbyggeren Tage Gustafson med en tung fortid fra det nordiske båtracing-miljøet, bygget opp TG-båtene som fikk godt ry for sine sjøegenskaper. Med lettdrevne skrog med minimal planingsterskel, en enkel hytte akter og med gjennomgang fra for til akter på et øyeblikk, er TG-båtene skreddersydd for det norske skjærgårdslivet. Nå er det yngre familiemedlemmer som driver TG Boats, blant andre sønnen Frese Gustafson, som også har en fortid fra båtracingbanen. TG 5.9 er en moderne finsk tradisjonsbåt som har et sterkt slektskap til de foregående modellene 5000, 5800 og 5900.

Ypperlig skrog

Med en 70 hk Yamaha målte vi en toppfart på 28 og en marsjfart på 24 knop. Det lettdrevne skroget er harmonisk i alle fartsområder og lar seg ikke provosere til noen overraskelser. Derimot byr det på en komfortabel og myk ferd. Skroget er dessuten tørt uten mye sprut over dekk.

TG 5.9 er typisk for Østersjøen, med nedsenket fordekk med mye stuveplass, en liten hytte hvor man kan sitte tørt, og et akterdekk.

I hytta er det henimot ståhøyde. Interiørlayouten er enkel, men funksjonell. Lengst akter er det en benk på hver side. Det er et stort stuverom i begge benkene: Ett åpent på styrbord side og ett under et lokk på babord side. Forenom disse er det to seter i fartsretningen. Førerplassen er smart disponert med motorinstrumentene montert oppunder styrhustaket og en helt utmerket førerergonomi. En stor takluke som gjør det mulig å åpne halve taket er et stort pluss på fine sommerdager.

Fri flyt

Styrhuset har dører både i forkant og i akterkant, noe som gjør det lett å forflytte seg fra for til akter på et øyeblikk. Foruten å være transportdekk, er det selvlensende fordekket forsynt med flere smarte stuverom, samt en sittebenk. Her er også en solid pulpit og kraftige rekker. Også på styrhustaket er det en håndrekke, og takket være dollbord langs sidene er det mulig å bevege seg fra for- til akterdekk også den veien.

Det er sitteplass for seks personer i styrhuset, og de to langsgående benkene kan konverteres til en dobbelkøye. Ut på akterdekket er det en plassbesparende skyvedør, og selve akterdekket er smart løst ved at motorbrønn og arbeidsdekk kun er adskilt av en rekke. Det gir ekstra plass og enkel adkomst til motoren.

FAKTA: TG 5.9

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Finland

Lengde i meter:

6,0

Bredde i meter:

2,1

Dyptgående i meter:

0,70

V-bunn i grader:

19

Vekt tørr båt i kg:

640

Drivstoff i liter:

70

Max antall personer:

5

Motoreffekt fra-til i hk:

50-70

Motor testbåt:

Yamaha F70

  • Sylindervolum

996Ccm

  • Antall sylindre

4

  • Effekt i hk (kW)

70 (51,5)

Toppfart i test i knop:

28

Pris fra i kroner:

290.000,-

Opplysninger:

www.marinaservice.no