Nr 1 2013

Brev til redaksjonen:

Hvor er dette mm

Publisert Sist oppdatert

Hvor er dette?

Riktig svar i Båtmagasinet nr 12/12 var Fitjar.

Vinnere: Jannicke Ringdal, 3280 Tjodalyng, Dagfinn Jensen, 5450 Sunde, Martin Skumsnes,5593 Skånevik

Propelljakten

Vinneren av propelljakten i 2012 ble Karin Ullensvang, 5217 Hagavik. Premien er en tur for to til London Boat Show 2013. Gratulerer!

 

Båtmagasinets julekryss:

Riktig løsning: LIVREDDENDE KULTURPERLER

Tre hovedpremier, Båtmagasinets bag, er vunnet av:Terje Pettersen, 6674 Kvisvik, Lisbeth Jonassen, 9161 Burfjord, Dag Ludvigsen, 3234 Sandefjord

 

Og tre trøstepremier, Båtmagasinets tøffe t-skjorte, går til:

Willy Kvammen, 8587 Storå, Jarle Valberg, 2013 Skjetten, Svein Endresen, 1383 Asker

 

 

Viksund konkurs – bare trist

Leser på Båtmagasinets nettside at Viksund er konkurs igjen. Det er bare trist, både for ansatte, kunder som har båter under bygging, alle andre Viksund-eiere og ikke minst lokalsamfunnet på Askøy.

Jeg skal ikke begi med inn i noen betraktning om hva årsaker kan være, men det kan ikke være tvil om at gjentatte konkurser svekker troverdigheten til båtmerket. Det er bare synd, for jeg har aldri noen gang hatt en bedre båt enn min nåværende Viksund.

Ser at det skal dannes et nytt selskap med Skorgenes-eieren i hovedrollen? Kan det bli noe bedre?

 Så vidt meg bekjent at Skorgenes for lengst gitt opp kampen om båtproduksjon i Norge og flyttet alt til Litauen. Er det slikt som trygger norske arbeidsplasser?

Bergenser i Viksund 350

 

Bildet:

TRIST: Bare trist at Viksund igjen har måttet legge inn årene. Spent og skeptisk til oppfølgingen.

Savner nettdebatten

 

Herr redaktør

Som mangeårig leser av Båtmagasinet er jeg, som du skjønner, en engasjert båtmann. Derfor har det gledet meg å følge med på nyheter og debatter også på Båtmagasinets hjemmeside i de lange ukene mellom hvert blad.

Hjemmesiden har mange og gode nyheter, men av en eller annen grunn har nettdebatten smuldret hen. Hvorfor? Dette var jo før en fin arena for friske debatter, men nå er den tydeligvis i ferd med å dø hen. Det skuffer meg. Håper inderlig redaksjonen så fort som mulig legger vekt på å få på plass dem gamle gode debatten. Båtmagasinets hjemmeside bør være en viktig møteplass for alt båtfolk.

Håper på svar.

Konrad,

Langesund

 

Svar:

I fjor sommer la vi om nettsidene våre til en ny og bedre plattform, og da måtte vi sette opp en ny forumløsning fordi den gamle ikke virket sammen med de nye sidene våre. Vi ville fortsatt ha valgfri innlogging på forumet. Imidlertid ble vi utsatt for spam-angrep en periode som gjorde at vi måtte stenge ned forumet og legge inn hindringer. Forumet vårt er oppe og går igjen nå, og vi håper som deg at debatten skyter fart igjen. Vi er innom mange ganger om dagen og følger med for å se om det kommer spørsmål vi kan bistå med.

 

Båtlivets gleder

Det gjør det ikke så enkelt å nyte båtlivets gleder når det faktisk er så mye støy rundt temaet fritidsbåt i Norge. Ikke skal vi bare slite med stampesjø, nedgangstider, konkurser og et ellers frynsete rykte. Vi som har båt opplever ofte dårlig service, spesielt ved forespørsel om service og reparasjoner på båt og motor.

   Jeg begynner å bli temmelig lei av å stå med lua i hånda og trygle og be om bistand på verkstedet. Jeg har gjennom årene lagt ned mye penger og entusiasme i det gode båtliv, men jeg vet faktisk ikke om jeg lenger gidder å forbli den tapende part.

   Jeg skriver dette som en generell henstilling til bransjen og bransjeorganisasjonene. Hvorfor tar dere ikke tak i servicenivået i bransjen? Selvsagt er det urettferdig å skjære alle over en kam, men det er jo ikke bare jeg som klager på dårlig service. Det har jo festet seg som en sannhet hos mange. Det har ikke Båtbransjen råd til lenger. Brett opp ermene, og få tilbake den gamle gode serviceinnstillingen hos deres medlemmer.

   Skjønner at det kan være travelt i en sesong, men det må jo være grenser for hva slags svar en skal finne seg i. Det er gjerne når man koser seg mest på sjøen, disse stakkars små sommerukene, at behovet for hjelp er til stede. Ikke glem det.

 

Fjord-Terna

Hvasser

 

Bildet:

Skjermbilde av Båtmagasinets debattforum

 

Respekt for sjøen

 

I sommer kom jeg over denne trivelige gjengen på sjøen i Oslo. Det var ingenting å utsette hverken på farten eller stemningen. Likevel setter jeg et aldri så lite spørsmålstegn ved respekt for det våte element.

Denne båten må åpenbart ha vært totalt overbefolket. Ikke vet jeg om det er redningsvester til alle om bord, men det må åpenbart være et problem å finne en vest til hver enkelt om ulykken skulle inntreffe.

Jeg er ingen gledesdreper. Synes folk skal hygge seg på sjøen, men et bilde som dette viser hvor respektløst sjølivet også kan være.

 

Snekkemannen

Aker brygge

 

Båtmagasinets bruktbåtkontrakt

Jeg har nå ved to forskjellige anledninger benyttet meg av Båtmagasinets bruktbåtkontrakt. Fant en skrivbar pdf-versjon på www.batmagasinet.no.

   Kontraktens store styrke er at den har stor verdi både for selger og kjøper. Det er viktig at begge partene sikres i et kjøp/salg-forhold. Dessuten er den svært konkret som ”selvangivelse”. Selgeren må samvittighetsfullt krysse av på det meste om båtens tilstand, om hva han har vært kjent med.

Jeg vil anbefale denne kontrakten fremfor Forbrukerrådets. Her har Båtmagasinets jurist gjort en god jobb, etter mitt skjønn.

 

Halvor K.

Nevlunghavn