Nr 1 2013

Førsteinntrykk: Sting 530 Jeep

Friskus med fraspark: Med litt trykking på motortiltknappen forandres Sting 530 Jeep fra en rolig familiebåt til en morsom og livlig speedbåt.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: LARS KRISTIAN LARSEN

FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Sting er Nordkapps rimelige alternativ. Begge merkene produseres på Nordkapps fabrikk i Polen, og en fair sammenligning er å kalle Nordkapp for Audi og Sting for den sportslige Skodaen. Kvaliteten står ikke tilbake for premiummerket. De små lekre Nordkapp-detaljene er utelatt, for å få ned prisen.

Sting 530 er utvilsomt tøff å se på. Den har fått helt nye linjer, der designsteppet i skrogsiden setter prikken over i-en. Konstruktør Espen Thorup har nemlig laget et hakk i skrogsiden som gjør at båten får en sportslig look, og minner litt om skrog fra Hydrolift og andre fartsbåter. Dette "steppet" har ingen funksjon utover å gi båten et tøffere utseende.

 

Sportslig

Sting 530 har ingen markant planingsterskel, noe som gir mulighet for å kjøre behagelig i de fleste hastigheter. Båten faller ikke ut av plan før farten synker til under 14 knop. I krapp sving suger ikke motoren luft, noe som viser at 75-hesteren på vår testbåt er riktig justert og passer båten bra. Dette inntrykket forsterkes ytterligere av at båten reagerer fint på trimming, og får et pent løft over bølgetoppene. På flatt vann registrerte vi ingen galoppering, selv med motoren trimmet helt ut. Vår testbåt satt jevnt over meget godt i sving. Ved normal kjøring er dette en livlig, sportslig og morsom båt, som ikke finner på unoter. Med én person om bord klarer båten 32,5 knop med Evinrudes E-tec-motor på 75 hk. Med fire personer om bord klarer båten imponerende 29 knop.

 

Fin innredning

Forut i Sting 530 er det en solseng som gjør båten til en hit blant ungdommer på vannskitur. Her er det deilig å slappe av mellom slagene. Skal du bruke båten til transport eller fisking kan solsengen stuves bort under en stor luke under konsollen. Det er enkelt å bevege seg om bord i Sting 530. Sitter du på den doble sittebenken sammen med fører kan du bevege deg akter rundt konsollen, eller foran konsollen via den lille passasjen på styrbord side. Denne passasjen er også hendig om du skal gå om bord fra brygga. Like hendig er ikke den syrefaste bøylen på styrekonsollen. Glasset ligger utenpå bøylen. Her har designet gått foran det praktiske, og man mister muligheten til å holde seg fast i et høyt punkt når en beveger seg i båten.

Hele konsollen kan vippes opp. Under finner vi et stort stuverom der det er mulig å stuve bort ting som sjeldent er i bruk. Det er også plass til puta fra solsengen. Konsollen er greit utformet, og vindskjermen gir ly for to personer. Instrumenter er pent plassert, og det er gjort plass til en kartplotter. 12-voltsuttak og to koppholdere er også på plass. Benken burde vært plassert noen centimeter lenger frem for å gi bedre sittestilling for folk med gjennomsnittshøyde. En slik justering ville ikke gått ut over komforten i stående stilling, og ville samtidig gjort plassen akter mer attraktiv. Ryggstøet kan nemlig vippes fremover, slik at båten får en sosial sittegruppe for fem personer her akter. I motsetning til den nyeste skjærgårdsjeepen fra Nordkapp har passasjerene her gode rekker å holde seg fast i under fart.

 

Prisvinner

Veiledende utsalgspris er 199 000 kroner med 75 hesters motor. Men i dagens marked er det gode rabatter å hente, og fabrikknye 2012-modeller av Sting 530 ligger til salgs for så langt ned som 167 000 kroner på Finn.no. Det må sies å være en meget bra pris!

 

 

Tekniske data – STING 530

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Polen

Lengde i meter:

530 cm

Bredde i meter:

215 cm

Dyptgående i meter:

Ca 70 cm med motor

V-bunn i grader:

18 grader

Vekt tørr båt i kg:

515 kg

Drivstoff i liter:

70 liter

Max antall personer:

6

Motoreffekt fra-til i hk:

50-75 HK

Motor testbåt:

Evinrude E-Tec 75HK

- Sylindervolum

1296 cc

- Antall sylindre

3

- Effekt i hk (kw)

75 HK (55)

Toppfart i test i knop:

32,5

Pris fra i kroner:

177.000,- m/50 HK

Pris testbåt i kroner:

199.900,- m/75 HK

Opplysninger:

www.fischemarine.com               

 

Powered by Labrador CMS