Nr 7. 2012

Test: Nimbus 34 Nova HT - Lett blanding

Nytt av året er hardtop-løsning med skyvetak på Nimbus 34 Nova HT. Båten byr på enorm uteplass i to avdelinger, walkaround-løsning, sportslige sjøegenskaper og god bokomfort. Hva mangler? Jo, en skikkelig bysse.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Nimbus 34 Nova HT bygger videre på 34 Nova som ble lansert i fjor. Denne var igjen en betydelig oppgradert utgave av forgjengeren. Båten i denne testen, hardtop-versjonen, er en meget romslig walkaround-båt med hardtop. I hardtopen er det integrert elektrisk skyvetak i kalesjeduk. Åpningen i akterkant kan også dekkes til med kalesjevegg. Dessuten kan båten leveres med kalesje over akterdekket. Konseptet skiller seg fra konkurrentene med at den har kjempestor uteplass med to separate L-salonger: En noe mindre inne under hardtopen og en stor ute på akterdekk.  Dermed blir dette en ekstremt sosial båt med plass til mange mennesker i to separate soner. I tillegg har båten to bysser som begge er halvgode i stedet for en stor. Følgelig befinner båten seg i grenselandet mellom ren daycruiser og walkaroundbåt. Brede sidedekk gjør den enkel å håndtere samtidig som man har ivaretatt behovet for sosial uteplass og god bokomfort under dekk.

Sjøegenskaper

Båten tilbys med flere motoralternativer. Vi testet en versjon med doble Volvo Penta D4-300, som skyver båten meget lett opp i plan uten noen sjenerende planingsterskel. Vi fant en meget behagelig marsjfart på rundt 34 knop, men båten har et bredt farsregister fra rundt 19 knop og opp til toppfart på drøye 42. Den kompakte konstruksjonen er stum og fri for slamrelyder selv ved toppfart. Båten har mye bæring i akterskipet, så selv med dobbelmontasje oppfører båten seg utmerket under alle manøvere. Båten kommer også med singel Volvo Penta D6-400, hvilket vi vil tro er et aktuelt alternativ for Norge.

Uteplassen

I stedet for grind, har 34 Nova HT fått et skikkelig akterspeil med et solid fenderstativ i tillegg til et stort stuverom inn i akterspeilet. Badeplattformen er meget stor med en vellykket integrering av ankervinsjen på babord side. I plattformen er det to romslige taukasser i dekket, og en kraftig leider montert midt på. Her er også dusjmulighet. Båten er forsynt med seks kraftige kryssholt, og det brede, nedsenkede sidedekk frem til fordekk, med kraftige rekker også på hardtopen. Baugnebbet er integrert i skroget og her sitter sidelanternene montert godt beskyttet. I akterkant av hardtopen er det en solid stålmast med plass til lyskaster, radarantenne m.v. På fordekket er det sittebenk i forkant av ruffen og en romslig dreggkasse. Frontvinduene er utstyrt med kraftige viskere på parallellarm.

Salong

Under hardtopen er planløsningen velkjent, med L-sofa på babord side. I tilknytning til denne er det et lite bord som kan heves og senkes, men det er ingen passasjerstol i fartsretningen vis-á-vis førerplass. Derimot er sofaen formet som en sjeselong i forkant, og her er det også et stuverom med lokk over under vindskjermen. Passasjerene som sitter i sofaen har god utsikt også under fart. Det elektriske skyvetaket i hardtopen fungerer bra og gjør det mulig å åpne taket nesten helt. I hardtopen er det også montert fire downlights som gir god belysning. Passasjen mellom førerstolen og bordet er noe trang.

Men mangelen på plass under hardtopen, kompenseres i stor grad av L-salongen på akterdekket. Her har man danseplass, og i sofaen er det god plass til 6-8 personer rundt det store bordet som er montert på en elektrisk hev-/senkbar søyle. Ved å trekke ut et understell konverterer denne avdelingen til en stor solseng.

I den langsgående benken på babord side er det et samt et drenert rom for propanflasken.

Førerposisjon

Den kraftige førerposisjonen er ved første øyekast ruvende, men etter litt tilvenning fremstår den raskt som både ergonomisk og funksjonell. Her god og logisk instrumentplassering og den matt-grå fargen reduserer refleksene til et minimum. Alle motorinstrumentene er montert på en separat instrumentkonsoll lengst vekk fra føreren, mens digitale displayer ved rattet gir føreren alle den informasjon han trenger. Her er det også montert et skikkelig kompass i førerens siktretning. Mellom de to konsollene er det et kartbord med pleksilokk og oppbevaringsplass for småsaker. Her er det også to koppholdere som fortjener en bedre plassering nærmere føreren. Vi ville dessuten hatt et 12 volts-uttak på toppen av konsollen, og ikke på panelfronten hvor det var i testbåten. Betjeningsknapper for trimplan, baugpropell m.v. er bra plassert og føreren har et godt armlene inn mot skroget. Plotteren er lett å betjene og lese og samtlige brytere er logisk plassert. Det samme er panel med hurtigssikringer og bryterne til de fjernstyrte hovedstrømbryterne.

Hovedlugar

Båten har full bokomfort under dekk, med romslige lugarer og toalettrom. Hovedlugaren forut er lun og trivelig, med skott trukket i en vevd, linaktig duk som understreker det enkle, skandinaviske interiøret. Her også mye og velutnyttet skapplass, med et hengeskap på styrbord side i forkant av toalettet med nettinglommer til å legge saker i. Under køya er det en stor skuff. På babord side er det et hylleskap i forkant gjestelugaren. Samtlige skap har belysning som tennes når dørene åpnes. Lugaren har dessuten 220 volt uttak og gode slingrekanter på toppen av skapene. All belysning er koblet til sentralt plasserte brytere. Totalet er det hele åtte downlights og to leselamper på lugaren. Lugaren har en komfortabel og stor dobbelkøye med avsettingsplass på sidene. Et rikelig antall koøyer, hvorav flere kan åpnes, slipper inn lys og luft. I dekket over køya er det dessuten en luke som åpnes i forkant. Vi foretrekker at dekkslukene er hengslet i akterkant.

Stikklugar

Den separate og store stikklugaren har inngang på babord side. Man kommer først inn i et omkledningsrom, godt forsynt med en god sittebenk, knagger og et stort hengeskap med lommer på skottet i forkant av lugaren. Lugaren har totalt tre koøyer, hvorav ett kan åpnes inn mot uteplassen. Åpningen inn til den gigantiske dobbelkøya er gjør adkomsten enkel. Via en luke i køyebunnen er det god adkomst for inspeksjon og service. Denne luken er, som de øvrige om bord, pent tilskåret og har pakning for å dempe slamring og støy. I beinenden på køya er det adkomst til et stort teknisk rom hvor vi kan konstatere at det er høy kvalitet på de tekniske installasjonene.

Byssa

Dekkslayouten med en bysse under hardtopen og en på akterdekket, får 34 Nova HT til å skille seg ut fra mengden. Minuset med denne løsningen er at man bare får to halvgode bysser. Fremfor alt synes vi det er et minus at det knapt nok er plass til tørrvarer om bord. Den primære byssa befinner seg på styrbord side aktenfor førerplassen. Førerstolen kan justeres i lengderetningen slik at man får åpnet lokket over ENO-tobluss kokeapparatet. Likevel er det lite avsettingsplass i byssa. I benken er det mange skuffer, blant annet en barskapsløsning med plass til glass og flasker under førerstolen, en skufferekke ferdig utrustet med bestikk, dekketøy, termokanne m.v. Så er det et skap med en søppeldunk i akterkant av byssa, men så er det også slutt på plassen. I benken er det en god vask med solid ettgrepsarmatur, og i akterkant av L-sofaen er det et kjøleskap. I motsetning til benken på uteplassen har hovedbyssa god arbeidshøyde. Til gjengjeld har benken ute grill, i kombinasjon med en liten vask, kjøleskap og et skap.

Toalettrom

Toalettrommet er innbydende og stort. Det befinner seg i forkant av førerplassen på styrbord side. Innredningen er helsøpt og tilrettelagt for dusjing med forheng. Et manuelt sjøvannstoalett er fritt plassert med dorullholderen montert på innsiden av skapdøra under benken hvor det også er skapplass. Alle ønskelige beslag er på plass, så som doble tannkrusholdere og håndkleholder på skottet. Også 220 volt uttak til hårføner og barbermaskin er på plass, og belysningen består av to velplasserte spoter. Rommet har også to gode speil. Rommet har to køyer, hvorav det ene kan åpnes for ventilasjon.

Motorrom

I det store akterdekket er det fire separate luker. Alle holdes oppe av kraftige gassløftere. De to aktre lukene fører ned til motorrommet. Lukene i forkant fører ned til et grunt lasterom med en kryssfinérdørk, og via en luke i den kommer man til dieseltank med mannlokk. Batteriene er også montert her, men for å komme til dem må man ha skrujern og løsne en kryssfinérplate. En særdeles dårlig løsning. Her må produsenten komme opp med noe bedre. De to motorromslukene gir førsteklasses adkomst. Vi savnet imidlertid et skikkelig leider eller et trinn som gjør det enklere å ta seg ned i det dype rommet.

I testbåten satt det Volvo Penta D4-300. Man har meget god adkomst til alle daglige sjekkpunkter, og også en mekaniker har gode arbeidsvilkår i dette rommet. Organiseringen er meget bra, ryddig og lett tilgjengelig. Installasjonene holder høy kvalitet og samtlige gjennomføringer er forsynt med doble slangeklemmer.

På styrbord side sitter dieselvarmer, diverse pumper, stengeventil til selvdrenering, batterilader m.v. lett tilgjengelig. Alle kabeler går i kabelgater. På babord side sitter varmtvannsberederen og en taukasse i aluminium som dreneres rett ned i skrogbunnen. Også her bør man justere løsningen noe. Et annet problem er at det ikke er oppsamlingstrau under motorene, slik kravet er. Dermed vil den elektriske lensepumpa montert på babord side også lense ut eventuelt oljesøl i bunnen.

På plussiden noterte vi at det er montert to praktiske oppbevaringskasser i forkant av hver motor. På det fremre motorromsskottet har kraftige dieselfiltere med vannutskiller fått en forbilledlig plassering sammen med to arbeidslamper. Motorrommet har forskriftsmessig, autmatisk brannslukker.

TESTFAKTA NIMBUS 34 NOVA HT

KONKLUSJON:

Nimbus 34 Nova HT er en blanding av mye, men lander på beina. Den har alt man kan begjære av en nordisk langturbåt. Med ett eneste unntak: Bysseløsningen står ikke i forhold til båtens potensiale som bobåt. Produsenten bør dessuten sørge for at det kommer på plass trau under motorene, en leider ned i motorrommet og bedre adkomst til batteriene. For øvrig byr Nimbus på god kvalitetsfølelse, herlige sjøegenskaper og meget god bokomfort.

PLUSS

+ Sjøegenskaper

+ Stor aktersalong

MINUS

  • Liten plass i byssa
  • Mangler trinn i motorrom

SPESIFIKASJONER

Største lengde:

11,66 Meter

Skroglengde:

11,09 Meter

Største bredde:

3,32 Meter

Vekt tørr båt:

5.645 Kg

Vekt fullastet båt:

7.001 Kg

Største dyptgående fullastet:

1,12 Meter

Kapasiteter i liter

 

  • Ferskvann:

120

  • Drivstoff:

600

  • Septik:

70

  • Varmtvann:

20

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:

2xVolvo Penta

Modellbetegnelse:

D4-300

Årsmodell:

2012

Drivstofftype:

Diesel

Ytelse ahk:

300

Ytelse kW:

221

Antall sylindere:

4

Max turtall ihht produsent:

3.500

Type fremdrift:

DPH-drev

Propeller:

G8

- materiale:

Nibral

- stigning i tommer:

-

- antall blad:

3+4

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank                  

 

- type og størrelse: Ah

75 Ah Heavy AUX

- antall standard:

3xforbruk, 1xstart

- antall testbåt:

3xforbruk, 1xstart

Ladespenning forbruk i volt¹):                             

14,2

Ladespenning start i volt¹): 

14,2

¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

 

MÅL I CM

Dollbord, bredde:

28

Uteplass akter:

235x190

Badeplattform:

300x105

Arbeidshøyde byssebenk:

91 (inne) 73 (ute)

Ståhøyde

 

  • i salong:

210

  • i byssa:

210

  • ved førerplass:

172

  • hovedlugar:

184

  • stikklugar:

174

  • toalett:

176

Akterdør

 

  • bredde:

51

  • treskelhøyde:

18

Køyemål

 

  • hovedlugar:

150x225

  • stikkøye:

150x210

 

CE-MERKING

                               I ORDEN        MANGELFULLT

Designkategori:                B             

HIN-nummer:                    OK            

Samsvarserklæring:             OK            

Brukerhåndbok:                 OK            

FRA CE-SKILTET

Max antall personer:           10

Max antall pers. og last i kg: 1.356 kg

Max motorstyrke:               ?? kW/?? Hk

 

TESTRESULTAT ³)

Turtall (omdr./min)

Fart (i knop)

Støy (i dBA)

3.500

42,2

83

3.200

37,0

80

2.900

33,0

79

2.600

29,5

78

2.300

24,5

77

2.000

18,7

80

1.700

12,6

77

1.400

8,8

75

1.100

7,5

69

700

5,0

66

550

3,5

54

(Reduksjon med 300 omdr./min.)

³) Målingene er utført med 2xVolvo Penta D4-300

TESTBETINGELSER

Temperatur

 

- Luft:

12˚C

- Sjø:

7˚C

Vindstyrke:

2-5 m/sek

Tankinnhold ved test

 

- Diesel:

200 Liter

- Ferskvann:

0 Liter

- Septik:

0 Liter

Antall personer om bord:

2

UTSTYR

BESKRIVELSE

STANDARD

EKSTRA

I TESTBÅT

12’’ kartplotter

X

 

X

Batterilader med landstrøm

X

 

X

Trimflaps

X

 

X

Ankervinsj akter

 

X

X

Dieselvarmer

X

 

X

Defroster

X

 

X

Gass kokeapparat

X

 

X

Wetbar med grill og kjøleskap

X

 

X

Baugpropell

X

 

X

Dusj

X

 

X

Foldetak elektrisk

 

X

X

Stereoanlegg med radio

X

 

X

Teakdekk akter og plattform

X

 

X

Sjøvannsfilter

X

 

X

Takluker

 

X

X

Salong akterdekk

X

 

X

Downlights ute

 

X

X

Syrefaste vindusrammer

 

X

X

Lyskaster

X

 

X

Ekkolodd

X

 

X

Kalesje over akterdekk

 

X

 

 

PRIS OG OPPLYSNINGER

Pris fra (inkl. avg.)

 

Pris testet båt (inkl. avg.)

 

Konstruktør:

Joachim Gustavsson/Nimbus Design Team

Produksjonsland:

Sverige

Ytterligere opplysninger:

www.nimbus.se

KONKURRENTENE

Marex 350 CC                   Testet i BM 16/2007

Sealine SC 35                 

Testet i BM 3/2006

 

 

Powered by Labrador CMS