utgave nr 12 1993

Princess 440

Publisert Sist oppdatert
VI PRØVEKJØRER Princess 440

Pen Princesse på 45

Av Dag Pike
Til norsk Ingvar Johnsen.

Princess 440 er en ny flott modell fra den engelske produsenten Marine Projects. Kombinert med elegant, moderne og sporty utseende, er fornuftige detaljer og sjøverdige totalløsninger.

440-skroget på 45 fot (13,75) er konstruert av Bernard Olesinski, og følger vanlig Princess-tradisjon med dyp V-bunn, propelltuneller og innenbordsmotorer midt i båten. Det gir båten et beskjedent dypgående på 1,02 meter,- størrelsen tatt i betraktning. 45 fot er mye båt etter norske forhold.Båten har et elegant utseende til tross for at det ikke er brukt en eneste stylingstripe eller andre "jukseeffekter", men det som får et sjømannshjerte til å banke litt ekstra er at utseendet er kombinert med sjøverdige og sjøvennlige løsninger. Den integrerte, lett tilgjengelige badeplattformen er bruksvennlig. Propellene sitter langt under skroget , så det er mulig å bakke inntil med akterenden, selv om bunnen skråner noe. Viktig i norske farvann! En ordentlig støpt trapp opp til flybridgen gjør at ting enkelt kan bæres opp og ned, selv om man ikke er kretsmester i stigeturn. Et bedre rekkverk, og alt hadde vært perfekt.
Akterdekket er stort, selvdrenerende med port til plattformen. Bak skapdører ligger landstrømtilkopling, gassflasker og drivstoffkraner. Under dørken er det store stuearealer til påhengere og gummijolle m.m til tross for at det er avsatt plass for strømaggregat.

Luksuriøst

Gjennom skyvedøren i glass kommer du rett inn i en romslig dekkssalong. Fargevalg, høyglanspolert lønn i møbler og paneler, samt hvalnøttre i dashbord og vakre tekstiler, gir et sofistikert preg Åtte personer sitter godt. Vinduene er plassert slik at du har utsyn også når du sitter. På babord side ligger byssa med tre-brenners gasskomfyr, mikrobølgeovn og ellers mer enn hva mange har hjemme.
Leider ned fører til en gjestelugar på hver side. En med to separate køyer på dørkplan og en med "etasjekøyer". Gjestelugarene har eget toalett/dusjrom. Helt forut ligger rederlugaren med eget toalett/dusjrom. Overalt er det rikelig med skap. Avrundete paneler, lyse farger, luker og ventilasjon gir en lys og luftig atmosfære under dekk.

Sjøegenskaper

Flybridgen er romslig og tåler nesten betegnelsen toppdekk. Her er det soleplass og sitteplass med "pjolterbord". To seter og tilstrekkelig instrumentering gjør dette til den naturlige styreposisjonen under lange strekk i pent vær. Den eneste ulempen er at den snaue vindavviseren ikke er bra nok. Full fart i motvind betyr tårer i øynene, og da ser du dårlig!
Refleks hemmer også sikten gjennom de bratte vinduene ved førerplassen nede. De sotede sidevinduene og båtens trim i fart gjør at sikten ikke er 100 prosent i noen retning. Ellers er førerplassen fornuftig utformet med to separate, justerbare seter og korrekt plasserte betjeningsknapper og hendler.
Doble Caterpillar 3208 diesler i testbåten gir totalt 884 spreke hester. Nok til en indikert toppfart på 34 knop. Båten har en bratt klatretur over planingsterskelen, men vel oppe er kjørefølelsen imponerende når båten skjærer gjennom bølgene majestetisk og disiplinert. I motsjø forbedres kjørekomforten ved å trimme baugen ned, men det betyr fartsreduksjon på opptil to knop. Harmonisk bæring forut gjør jobben i medsjø enkel,og styrmannen har alltid full kontroll. Gasshendlene skal behandles med følsom hånd med så mye tilgjengelig motorkraft - komfortabel marsjfart er som på de fleste andre planende båter - nesten uansett størrelse - ca. 25 knop.
Lydnivået ved marsjfart var for høyt, men jeg tror mye kan - og vil bli gjort - både med motor og skrogstøy. Testbåten var en nullserie-båt, og ingeniørene på båtbyggeriet vil nok rette opp disse detaljene.
Til tross for en norsk "startpris" på rundt 2,6 millioner kroner, er dette mye båt for pengene. De klassiske linjene og den høye standarden vil være konkurransedyktig i mange år fremover.
Data
Lengde:14,44 m (inkl. pulpit)
Lengde:13,75 m (ekskl. pulpit)
Bredde: 4,22 m
Dypgående: 1,02 m
Diesel:1409 liter
Vann: 486 liter
Pris:Fra ca. 2,6 millioner n. kr.
Importør: Nesset Båtcenter Tlf.: 64946325