utgave nr 9 2

Den siste Mohicaner?

Publisert Sist oppdatert

Den siste Mohicaner?

I sommer har en sjelden skapning gjestet havner fra Oslo til Bergen. Mohican er en amerikanskbygd ”fast commuter” fra 1929 - en 66 fots "daycruiser" restaurert ned til minste detalj av sin italienske eier.

Tekst og foto: Atle Knutsen

En commuter er et sjeldent syn i den norske skjærgården. Adskillig vanligere var båttypen på Hudson-elven utenfor New York i første halvdel av 1900-tallet, den gang forretningsmenn lot bygge disse hurtiggående båtene for rask og stilfull transport fra landstedene på Long Island til kontoret på Manhattan og Wall Street. I minst syv av årets måneder la forretningsfolkene og industrieierne avgårde med sine commutere i over 20 knops fart. Vel ombord kunne de barbere seg, kle seg om og spise sin frokost.
En vanlig forlystelse var å kappkjøre inn til byen, og et skue må det ha vært i det tallrike commutere nærmet seg Newport i 20-30 knop. Konkurranseånden drev dem også til å skape ekstreme utgaver av båtene, med motorer som tok nesten all plass ombord. Resultatene fra de formelle og uformelle racene ble regelmessig registerert i New York Yacht Club.
På 1920-tallet ble commuterne et markert symbolsk uttrykk for eierens suksess i forretningslivet. Familier som Vanderbilt, Ford og Kennedy var alle commuter-eiere.
Den første ble bygget allerede i 1869 ved Lake Windermere i England der jernverkseieren H. W. Schneider brukte den 65 fot store dampyachten Esperance fra sitt gods til landsbyen der hans private tog ventet. Senere ble det i alt bygget over 300 commutere ved mer enn 70 skipsverft. Rundt 50 har overlevd, takket være estetikere og nostalgikere som den nåværende eieren av Mohican, italieneren Ugo Barravalle.
Mohican ble bygget ved Consolidated Shipbuilding Corporation i New York i 1929 sammen med tre identiske søsterskip. Utstyrt med to 6 sylindrete Speedway-motorer på 200 hk hver gjorde de 22 knop. I dag har Mohican to AIFO-motorer på 400 hk hver og løper lett i 28 knop.
Ugo Barravalle kjøpte båten i 1995 i USA, tok den til Italia hvor han lot den gjennomgå en uhyre omfattende restaurering som tok 28 000 timer. I dag er hun i nær hundre prosent original stand, og blir neppe den siste Mohicaner.