utgave nr 5 2011

Førsteinntrykk: Morgan 535 BR - Full klaff

Morgan har yrkesstolthet. Ta bare en titt på finishen i båtene hans. Skroget på nyheten 535 BR er nykonstruert. Vi gir terningkast seks for sjøegenskapene.

Publisert Sist oppdatert

TEKST AMUND RICH. LØKEN
FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN OG AMUND RICH.LØKEN

Morgan i Sandefjord har sjøsatt sin nye bowrider 535, etter en lang utviklingsperiode og mye arbeid med skroget. Trolig blir det lønn for stevet, for resultatet er overbevisende. Her ser vi smarte løsninger, fine linjer og fremfor har den fått et godt skrog. Det er designer Espen Thorup som står bak Morgan-båten. Her har designeren hatt full klaff, for sjøegenskapene til den lille familiebåten overgår det meste vi tidligere har kjørt i samme klasse.


Bemerkelsesverdig myk

Med en forholdsvis dyp v-bunn og manglende steglist i forskipet, har konstruktøren skapt et skrog som er bemerkelsesverdig myk i sjøen sett i forhold til båtstørrelsen. Den 17,5 fot lang båten har ingen markert planingsterskel og reagerer minimalt på trimming av motoren. Vi klarte å få båten opp i 31 knop med en 70 hesters Suzuki på hekken, og uansett hvordan vi provoserte skroget, maktet vi ikke å få det til å gjøre uforutsigbare krumpspring. Man merker at forskipet går noe dypere inn i bølgene, noe som gjør gangen mykere og mer behagelig og man slipper de harde slagene, men samtidig er også båten bemerkelsesverdig tørr.
Thorup har benyttet vinkling av steglisten i stedet for store flater. Det er dette som gjør båten mykere, ikke minst i motsjø. I tillegg er det foretatt konstruksjonsmessige vinklinger av shine og kanter som gjør at båten går lekende lett i plan og holder seg der også ved senket fart.


Lite skrogstøy

Morgan 535 BR er støysvak. De fleste båter i samme klasser er ikke det. Støy i skrog og bunn er gjerne “skjult” av øredøvende motorer, men etter hvert som produsentene har fått frem atskillig mer stillegående motorer, avsløres gjerne skroget. Slik er det ikke med nyvinningen Morgan 535 BR. Bølgebrøk og slag er redusert til et minimum.
Morgan har fra før flere andre modeller i tilnærmet samme størrelse, både 530 BR og 525 SC. Spesielt 530 BR er kanskje en internkonkurrent, men likevel er den mer egnet til vannsport, enn nyheten 535 BR som etter vår oppfatning er en sporty og relativt rimelig innstegsbåt for den lille familien som vil prøve seg på sjølivet.
Familien med små barn vil sette pris på en båt som denne, med høyt fribord og dyp uteplass. Miljøet er lunt og trivelig, ikke minst fordi båten har en stor og god vindskjerm og lange sidevinduer.
Fremme i båten er det plassert en knøttliten “u-sofa” som også tjener som stigtrinn for enkel ilandstigning og ankomst fra baugen. Plassen egner seg best for barn, når båten ligger stille. Det er alltid utrivelig å sitte foran i en bowrider under fart.


Detaljer fra sportsbilen

Førerposisjonen er enkel og grei. Kanskje er inspirasjonen til den buede formen på instrumentbordet hentet fra en liten åpen sportsbil? Vi håper imidlertid det gjøres tilstrekkelig plass til en solid plotter. Linjer fra den åpne sportsbilen har den også med de to styrefaste bøylene over aktersofaen. Kanskje mer snedig enn praktisk, men de er gode å ta tak i når kalesjegarasjen akter skal åpnes.
Båten har godt med stuveplass, både i sofabenken i baugen, et relativt stort rom i konsollen under vindskjermen på passasjerside og under aktersofaen.
Vår testbåt var utstyr med 70 hester. Og det er tilstrekkelig, men for den som vil ha ekstra moro kan en 90 hester gjøre susen. Med dette perfekte skroget tror vi det kan bli en herlig liten båtopplevelse.

Fakta om: Morgan 535 BR

CE-kategori: C
Produksjonsland: Norge
Design: Espen Thorup
Lengde i meter: 5.25
Bredde i meter: 2.20
Vekt tørr båt i kg: 600
Drivstoff i liter: 45
Max antall personer: 6
Motoreffekt fra-til hk: 70-90
Motor testbåt: Suzuki DF70ATL 70 hk
Antall sylindre: 4
Effekt i hk (kw) 70 (51.5)
Toppfart i test knop: 32
Pris fra kroner: 253.900

www.erling-sande.no