utgave nr 10 201

Førsteinntrykk: Marino 27 APB - Kinderegget

Finske Marino har bygd båter i 50 år, og markerte jubileet i fjor med å lansere sin All Purpose Boat. Den er sammenleggbar og multifunksjonell – og inneholder mer enn du skulle tro.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Marino AB har vært et litt sært innslag gjennom mange år i nordisk båtbransje, og har våget å være annerledes. I 2009 tok de nok et individualistisk skritt ved å lansere APB 27. Navnet – All Purpose Boat – er nært beslektet med ”jeep” som igjen kommer av ”General Purpose”: Kort og godt en båt som skal kunne brukes til det meste. Marino har gjort et dugelig forsøk på å skape nettopp en slik båt – ikledd skandinavisk design.

Svært fleksibelt

Konseptet har mange originale elementer – og det første som slår oss er den kraftige fenderlisten. Den er også godt utstyrt som standard, med blant annet teakdekk, WC og kartplotter. Båten har en walkaround-løsning med stort akterdekk, og en aktervegg som felles ned elektrisk (men også manuelt, om nødvendig) og stuves unna under akterdekket. I tillegg har den store skyvedører på hver side og en stor takluke. Dermed får man en meget luftig løsning, samtidig som man nesten umiddelbart kan lukke båten igjen om været skulle slå om. Akterspeilet kan også felles ut slik at man får et flush-dekk som er praktisk ved dykking og andre aktiviteter. I tillegg er det smarte benker på akterdekket og i hver side er det romslige stuverom. Kryssholtene er montert inne i selve stuverommet og tauet trekkes inn via klyss i sidene. Denne løsningen hadde vi lite til overs for. Kryssholtene bør gjøres mer tilgjengelige. Det er enkelt å bevege seg langs sidedekkene, men vi savnet en rekke på hyttetaket. I akterdekket er det en stor motorromsluke som gir meget god adkomst til motoren og alle servicepunkter. De tekniske installasjonene i testbåten var svært ryddige og forskriftsmessig utført. Det var med glede vi registrerte at Volvo Penta har fått et sjøvannsfilter med inspeksjonsglass.

Mye i ett

I hytta er stilen holdt enkel, men også her er løsningene fleksible. Under to langsgående benker på hver side er det køyer, alternativt meget romslige stuverom. Under fordekk, med nedgang ved siden av førerposisjonen, er det en fullverdig lugar. Hele setekonsollen ved førerplass kan skyves frem og tilbake og ryggstøet vippes rundt slik at man får en sittegruppe rundt et bord. Byssa er integrert i setekonsollen og inneholder et kokeapparat, stuveplass, kjøleskap osv. Alt vel og bra, men sittekomforten for føreren kunne vært en hel del bedre dersom sidevangen på seteryggen hadde vært lavere.

Gode sjøegenskaper

Marino 27 APB har et planende skrog med en relativt skarp V-bunn på 20 grader. Den går lett med en Volvo Penta D4-260 med drev, og toppfarten på 35 knop antyder at dette er den optimale motoren i denne båten. På grunn av feil på drevtrimmen da vi testet båten første gang, var planingsterskelen i overkant bratt. Med fungerende trim viste den seg å ha en moderat planingsterskel. Båten er meget lettkjørt og leken. Den har et godt balansert skrog som i tillegg er tørt. Vi anser at en D4-260 er en perfekt motorstørrelse i denne båten.

FAKTA: MARINO APB

CE-kategori:

B

Produksjonsland:

Finland

Lengde i meter:

8,20

Bredde i meter:

2,90

Dyptgående i meter:

1,00

V-bunn i grader:

20

Vekt tørr båt i kg:

3.000

Drivstoff i liter:

290

Max antall personer:

8

Motoreffekt fra-til i hk:

200-300

Motor testbåt:

Volvo Penta D4-260

- Sylindervolum

3.700 ccm

- Antall sylindre

4

- Effekt i hk (kw)

250 (184)

Toppfart i test i knop:

35

Pris fra i kroner:

1.333.750,-

Pris testbåt i kroner:

1.333.750,-

Opplysninger:

www.marino.fi

Powered by Labrador CMS