Nr 5 2013

LEDER: God sikt og medvind

Mens den første vårmåneden, mars, var den kaldeste på mange år sørpå, og man holdt på å snø helt ned nordpå, ble båtmessen Sjøen for alle arrangert for første gang på Telenor Arena på Fornebu. Ganske paradoksalt å legge en båtmesse til en idrettshall.

Publisert Sist oppdatert

Selv om messen ble adskillig mindre enn hva man har vært vant til, fungerte det ganske greit. En god del var nok skuffet over størrelsen på messen, kanskje spesielt de som til vanlig har arrangert bussturer med båtforeningene sin fra fjern og nær for å komme til Sjøen for alle som årets store happening. Mange av dem gikk slukøret ut igjen etter et par timers tid. På den annen side var det mange som jobbet i Oslogryta eller på Fornebuområdet som syntes det var helt topp å stikke innom messa rett etter jobben.

     Tidene har forandret seg også for båtbransjen. Når den ene båtbyggeren etter den andre må gå til skifteretten, blir det ikke så mange igjen til å fylle opp de store utstillingshallene på Lillestrøm. Vi trenger et par gode somre nå for at en del folk skal komme seg på tur i båt igjen, var omkvedet blant utstillerne. Samtidig holdt Dra-til-sjøs-messen i Bergen åpent i et nydelig vårvær i Damsgårdssundet. Nå en stor flytende messe på Marineholmen som ble meget godt besøkt. Vestlendinger er ikke så væravhengige som de på andre siden av fjellene, men det er alltid hyggelig med sol og varme uansett hvilken himmelretning man befinner seg i.

     Været påvirker i noen grad folks båtvalg. I dette nummeret av Båtmagasinet har vi testet en traust, men populær norsk kombibåt, vi har et førsteinntrykk av en kombibåt fra en annen norsk produsent, men som får produsert båtene sine i Polen, og det kommer stadig nyheter med kombibåter fra produsenter i våre naboland og europa for øvrig. Nytte-hygge ser ut til å være en trend, også i Norge.

     Når du leser dette, har hele staben i Båtmagasinet tilbragt flere dager med intensiv båtkjøring i farvannet rundt Son sammen med de andre ledende båtbladene i hvert av de nordiske landene i det som kalles Nordisk Båttest. Det kommer førsteinntrykk og sammenligninger på rekke og rad i de kommende utgavene. Vi hadde omtrent 30 forskjellige modeller til rådighet – de fleste båter som ikke har vært omtalt i Båtmagasinet annet enn som nyheter tidligere. Vi håper vi kan gi dere mange gode inntrykk fra nye, sikre og velbygde båter.

     Dessverre må vi også i dette nummeret fortelle om det vi oppfatter som lurvete oppførsel fra en båtprodusent ved levering av bestilt båt til en kunde. Slike forhold ødelegger rennomeet til en hel bransje, og er det noe de ikke trenger akkurat nå hvor det er samling i bånn, er det et lurvete rykte.

Stor var også vår forbauselse over konkursen i Nord West og Najad. Ikke minst det voldsomme omfanget det viser seg at konkursen har med gjeld på rundt 200 millioner kroner. Vi har i alle år ansett båtbyggeriet på Orust som et av de meste veldrevne og seriøse i bransjen. Vi håper det går an å rydde opp i konkursboet uten for mange sår, og at vi ser de fine Nord West-båtene på markedet igjen. Vi trenger å se lyspunkter der framme og at både båtbransje og våre leseres hyggeturer på egen kjøl får medvind framover.