utgave nr 11 1999

Test Landau 20: Miljøbåten

Publisert Sist oppdatert

Landau 20:

Miljøbåten

Om vi hadde sett denne båten uten å vite forhistorien, ville vi antakelig ha forbigått den i stillhet. Den er ikke vakker (etter våre begreper), den er konstruert av en seilbåtkonstruktør og er opprinnelig beregnet for bruk med elektromotor på engelske kanaler.

Av Knut Iversen

Vi hørte ryktene og historien om båten lenge før vi fikk prøvekjøre den. Hva sies om et seilbåtverft som deltar i en konkurranse om en kanalmotorbåt og vinner, og at båten senere også har vist seg å fungere bra utaskjærs?
La det være sagt med en gang: Landau 20 er spesiell. Noen synes den er pen - andre er ikke særlig begeistret for utseendet. Men det er ikke utseendet det handler om, men ideene bak konseptet. De ble nemlig unnfanget av den engelske seilbåtkonstruktøren David Thomas på det store engelske verftet, Hunter, for flere år siden. Etter å ha besøkt en utstilling med elektriske båter for elve- og kanalbruk i 1997, ga Thomas sin verftskollega Peter Poland følgende klare melding: "Jeg akter å lage den mest miljøvennlige glassfiberbåt som noen gang har sett dagens lys!"

Ingen hekkbølger

Båten skulle være uten hekkbølger for å unngå erosjon på elve-, innsjø -, og kanalbredder når den skulle gå med en elektrisk motor eller en firetakts firehesters påhenger ved åtte km/t. Det er nemlig maksimal fart på "ferskvannsveiene" i England.
I tillegg til den elektriske motoren, var det et sentralt poeng at båten skulle utstyres med en firetakts påhenger på grunn av at den er luktfri, har en effektiv forbrenning og støyer mindre enn en totakter på den samme størrelsen - alt for å belaste miljøet minst mulig.
Men ikke nok med det, båten skulle også plane og ha en toppfart på 20 knop med en 50 - hesters påhengsmotor, så ambisjonene var det ikke noe i veien med.
For å oppnå dette laget man et undervannsskrog av tilnærmet trimarantype med tunneler og side - pongtonger. Før den store båtmessen i London i 1998 annonserte den engelske båtbransjeforeningen "The new Motor Boat Design Competition". Da ble det satt ekstra fart i utviklingsarbeidet og en prototype av tre ble bygget i løpet av vinteren.
Testene viste at teoriene bak konstruksjonen holdt vann. Båten tøffet nesten lydløst avgårde i fem knop, mens den endelige produksjonsmodellen gjorde 20 knop med 50 - hester og to mann ombord. Båten vant konkurransen ved London Boat Show i år.

Klassisk med ståhøyde

Hvordan skal man karakterisere 20 foteren? Den har meget klassiske skroglinjer a la motorbåter fra 1920 - og 30 - årene med en nesten loddrett og spiss baug, kraftig spring i forskipet og maksimal bredde som starter allerede etter en tredjedel av lengden etter baugen, og fortsetter helt til akterspeilet. Takket være det høye fribordet og høyden på overbygget, er det ståhøyde i en stor del av salongen (1,93 m). De to langsgående køyene måler 1,94 m. Med rørkøyer over de faste køyene er det soveplass til fire. Et kokeapparat og en vask er det også blitt plass til på hver side av nedgangen.

Seilinspirert

Den store selvdrenerende uteplassen er seilinspirert med store stuerom under benkene. Under en stor luke i dørken er det også stuerom. I El - motorversjonen gir dette rommet plass for de nødvendige batteriene. Uteplassen kan dekkes helt med en todelt kalesje.
Det var en spesiell opplevelse å kjøre båten. Vi prøvde den med en 50 - hesters Mariner – påhenger, og på vei ute av havnen var det ikke hekkbølger å se bak båten. Støynivået var behagelig lavt. Vi prøvde med noen raske rorutslag fra side til side. Heller ikke dette førte til hekkbølger.
Da vi ga full gass, beveget skroget seg udramatisk i 20 knop uten planingsterskel. Det var som først å kjøre et deplasementsskrog som blir halvplaner og til slutt helplaner. Tunnelsystemet i undervannsskroget gir fin stabilitet og eliminerer behovet for trimflaps. Det var krapp sjø da vi kjørte båten, og den oppførte seg fint. Manøvreringsmessig er det lite å utsette på Landau.
Selv prisen overrasker. Den starter på £15.900,- inkl. engelsk moms og (4 hk.) motor. Da har man i realiteten en familiebåt for fire. Med en Mariner fire - takts 50 hk Bigfoot med elektrisk start er prisen £ 21.683.
Opplysninger får du hos Hunterverftet i England på telefon: 0044 1702546541. På Internett: www:hunterboats.com.