Nr 12 2011

Nytt fra KNBF

Fritidsbåten, medlemsbladet til KNBF, er besluttet lagt over fra papir til nett, på KNBFs hjemmeside.

Publisert Sist oppdatert

Beslutningen er tatt av styret i erkjennelse av at bladet, som kun utgis to ganger i året som vedlegg til Båtmagasinet, kanskje har gått ut på dato. I praksis betyr dette at medlemmene ikke får bladet lenger, og at vi vil øke fokus på å lage gode WEB-sider. Vi tar gjerne tilbakemeldinger på om dere mener dette er en riktig beslutning. Send en mail til post@knbf.no. Fint hvis dere kan skrive «Fritidsbåten» i emnefeltet på mailen.

Har Norge egentlig dårlig råd?

I OG MED at det snart er jul, kan man jo bruke litt tid på å forundre seg over politikernes «julepresang» til båtfolket; en stor reduksjon av bevilgningene til Rednings-selskapet  i statsbudsjettet. Styret i Redningsselskapet har tatt signalet fra staten og har besluttet å legge to skøyter i bøyene. Dette har konsekvenser for alle båtfolk i form av lenger responstid hvis man trenger hjelp. I praksis er jo redningsskøytene de eneste som kan hjelpe en fritidsbåt med problemer på norskekysten.
Lett spissformulert kan man si at; vi får håpe på at en politiker får problemer på sjøen i nærmeste fremtid, slik at det foreslåtte budsjettkuttet blir reversert. Norge, som tidligere nevnt, ser ut til å planlegge etterskuddsvis.
Hva kan vi båtfolk gjøre med dette? En løsning er å gå på lokalpolitikere og konfrontere de med at dette er viktig for deg. Er dette ikke viktig for politikeren, stem på et parti som støtter redningsselskapet ved neste valg!
Det er jo besynderlig at Norge som snart produserer en tredel av verdens olje, har så stort fokus på å selge oljen, at vi har en av verdens høyeste oljepriser, også til oss selv?  En bieffekt av den høye oljeprisen er at noe av det nordmenn var virkelig gode på, å bygge fritidsbåter, ikke lenger er mulig.  Det er blitt så dyrt å bruke fritidsbåter at mange velger denne aktiviteten vekk. Det har igjen resultert i at 2011 trolig blir det verste året norsk båtbransje kan huske.  Urovekkende mange av de gamle, store produsentene har lagt inn årene i løpet av høsten og skaden er nesten uopprettelig. Det bør kanskje vurderes om avgifter på drivstoff kan reduseres for å stimulere bruk av fritidsbåt og kjøp av nye båter?
Forskjeller i pris på drivstoff er i seg selv underlig; i sommer har vi betalt alt fra kr 8,10 til kr 14,50 for en liter diesel. Hvorfor er det så store forskjeller i samme område?
 

Det nytter å stå samlet

Det viktigste som har skjedd for båtfolk inneværende år er etter mitt syn at vi har fått bevis for at det nytter å stå samlet og kjempe for saker vi tror på. En av de store sakene til KNBF de siste par årene har vært å få forandret tollforskriften slik at utlendinger som er på besøk i Norge med båt, kan legge igjen båten for vinterlagring, vedlikehold og reparasjoner, for så seile videre neste sesong. KNBF brukte mye tid og energi på dette og den 5. oktober kom nyheten om at forskriften var forandret slik at utlendinger kan legge igjen båten mer enn de vanlige 6 ukene.
En annen sak var en bestemmelse i utlendingsforskriften om at utlendinger som seiler langs norskekysten måtte søke om seilingstillatelse. Hverken de som skulle håndheve bestemmelsen, eller de som var søknadspliktige kjente til bestemmelsen. Etter påtrykk fra blant annet KNBF er også denne regelen fjernet. Dette betyr i praksis at vi har åpnet Norge for båtturisme igjen. Internasjonalt har disse to sakene vakt oppsikt og vi er glade over at Norge igjen er på kartet over interessante land man kan seile i.
 Starten på fellesferien med tre stygge ulykker på rad er det negative som brant seg inn i hukommelsen dette året.  Ulykkene satte fokus på bruk av redningsvest i åpen båt. Seks mennesker omkom, fellesnevneren var at de ikke hadde vest på. Men, i kjølvannet av disse ulykkene skjer det positive ting; Næringsministeren tok initiativ til at det skulle opprettes en arbeidsgruppe som skulle se på konkrete tiltak for å få redusert antall ulykker i forbindelse med bruk av fritidsbåt. Arbeidsgruppen er opprettet og består av Sakkyndig Råd for fritidsbåt (hvor blant annet KNBF er medlem), samt en del andre organisasjoner som har interesser i fritidsbåtliv. Båtbrukerne sitter nå og skal mene noe om hvordan man skal redusere dødsulykkene fra ca 35 i året og så langt mot null man kan komme.
 Politikerne har spilt ballen tilbake til båtfolket. Det er et tveegget sverd. Arbeidsgruppen må tenke nøye over konsekvenser av de tiltak de foreslår.
 Arbeidsgruppens innstilling vil overleveres Næringsministeren i april 2012. Stalltips på forslag til tiltak er noen justeringer av lovverk, forslag om øket kontroll med at lovverk overholdes, og stor vekt på holdningsskapende arbeid. Båtfolket er takknemlige for at vi nå får mene noe om hvordan vår viktigste fritidsaktivitet skal drives.
Båthilsen fra Reidar Kjelsrud
Generalsekretær