Nr 12 2012

Kaikanten: Hole på skjæret mm

Neste år, derimot...

Publisert Sist oppdatert

Da har de fleste av oss har fått plastikken på land. Og plastikken har fått plastikk over seg. Fleksnes sover. Båten, altså. Det er tid for minner – og til å glede seg til neste sesong. Det gjenstår bare fem skiturer Frognerseteren-Kikut, tre hallingkast på holka på et dårlig måkt fortau utenfor et kjøpesenter og litt feit ribbe med akevitt, så er vi der igjen. Ombord i plastikken.

   Neste sesong blir helt klart bedre enn den som var. Noe annet er nesten umulig. 2012 var året det var så kaldt, så forblåst, vått fra oven vått fra bunnen.. Ikke helt ulikt 2011...

Den påbegynte turen til Sandspollen ble avlyst like utenfor Rauskjær. Da trodde vi et øyeblikk vi hadde tatt feil ved Brønnøya og kommet inn i Vøringsfossen. Bølgene var store som hus, i alle fall store hundehus. Skumsprøyten sto som en nytappet øl fra altfor stor høyde, og temperaturen gjorde at vi fikk et øyeblikk anger på at vi ikke hadde tatt med langrennsskiene. Reisefølget satt med ansikter like hvite som de nyvaskede pengene til en drosjesvindler. Alle sa det uten å si noe: Vi snur! Men neste år...

   2012 var også sommeren da vi skulle ha med åpenbaringen Laila. Hun som tar seg så godt ut i bikini – og kanskje enda bedre uten. Den siste dagen i langtidsvarsel bar bud om en drømmedag på fjorden. Laila ispedd litt kald hvitvin, fnisende oppå et varmt dekk. Kunne det bli bedre? Ja, det kunne det, for da dagen opprant var sola i femdagersvarselet byttet ut med et nokså stort antall bøtter vann. Men neste år...

Alle snakket om all makrellen som var i fjorden, og ikke noe gir en smak av sommer som stekt makrell med rømme og agurksalat. Det måtte i så fall være Laila, men hun ble altså tatt av flommen – ikke av meg. Makrell kan som kjent kjøpes billig i butikken, men ingen ting er som selvfisket. Dessuten får du ikke oppleve sjarmen ved å få snøret i propellen hvis du går i fiskebutikken. Nå ble det ikke noe makrellfiske, for akkurat da harpe var innkjøpt så gikk kjølevannspumpa i stykker. Men neste år...

   Når du går rundt i et båtverksted og kikker, er det ufattelig mange deler å observere. Det er nesten ufattelig at noen vet hvor alle dingsene hører hjemme. Vi kjente igjen deksel til påhengsmotor og propell, men ellers var det meste ukjent. Må det virkelig så mange deler til for å få en påhenger til å gå? Og når alle delene er på plass, så går jo ikke motoren likevel. Den eneste delen de ikke hadde var nytt termostathus til Fleksnes. Og med forestående jobb på idrettsstevne i London – OL, som noen kaller det – gikk den sommeren.

   Men neste år...    

 

Hole

 

Litt spesielle annonser…

De ser flotte ut, disse to båtene som er lagt ut for salg på Finn.no. Men skinnet bedrar, det legger ikke eierne skjul på. Bare les annonsene selv.

 

AV AMUND RICH. LØKEN

 

Frode Bjerkaker, som Båtmagasinet har fulgt gjennom alle rettsinstansene, og som er drevet fra skanse til skanse med sin Laguna 900, har gitt opp kampen. Nå selger han båten, som i markedet burde ha en pris på 6-700.000 kroner, til høystbydende over 150.000. Båten er i følge IMCI og Det norske Veritas livsfarlig og ikke salgbar. Den har heller ikke dokumentasjonen i orden og kan derfor heller ikke selges uten sterke forbehold.

Båten har store sprekker og tar inn vann. Agder lagmannsrett er siste rettsinstans som påstår at den er transportskadet. De tekniske kontrollorganene kaller det tøv. Båten har alvorlige strukturelle skader som følge av dårlig håndverk da den ble bygget.

Her er frode Bjerkaker annonse:

https://www.finn.no/finn/boat/used/object;jsessionid=638024D715F6E116CB1D1795D784663A?finnkode=38338234

 

Og sannerlig finner vi enda en annonse i samme gate. En selger skal kvitte seg med sin 2007 modell Kloster Patrol. Listen over feil og mangler er lang som et vondt år. Selgeren skjuler ikke en detalj. Feil og mangler i hovedsak:
* Ankerbrønn og baugspyd, beslag og gjennomføringer, det elektriske opplegget, slanger og koblinger, fuging og sammenføyninger, isolasjon motor/motordeksel akter, lanterner og blant annet støp og krakeleringer.
Takstmannen skriver at hele båten bærer preg av et usedvanlig slett og amatørmessig arbeid hvor følgende er at dette fartøyet ikke er sjødyktig, slik regelverket krever.

Eierens kamp mot båtbyggeren, som skal være profesjonell, har ikke vært særlig fruktbar. Derfor tyr han til finn.no i håp om å bli kvitt farkosten.

Her er annonsen:

https://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=38308614&reference=2012/11/vertical-4/12/4/383/086/14_768817262.jpg

 

”Båter i Sjøen” til Bjørvika

Etter 15 år sier ”Båter i Sjøen” farvel til Kadettangen i Sandvika. Neste års flytende båtutstilling flyttes til Operaen i Bjørvika.

 

Nærmere 400 nye båter skal pynte et provisorisk bryggeanlegg i Bispevika fra 5.-8. september neste år. Den flytende båtutstillingen ”Båter i sjøen” flyttes fra Kadettangen i Bærum.

   I de neste par årene vil Kadettangen bli en stor anleggsplass. Store steinmasser skal tippes i sjøen i forbindelse med bygging av et nytt fritidsanlegg. Derfor måtte Norboats høstutstilling uansett ut å se seg om etter en annen havn.

   Dermed er det duket for to store flytende båtmesser i Oslo neste år, Oslo Boat Show på Tjuvholmen på vårparten, og Nordens største flytende båtmesse i Bjørvika på høsten. Den innendørs båtutstillingen ”Sjøen for alle” i mars er som kjent flyttet fra Norges Varemesse på Lillestrøm til Telenor Arena på Fornebu.

 

Paus kjøper enda en Scand

Ole Paus er en ihuga Scand-venn. Det har han vært i hele sitt voksne liv.  Han har hatt opptil flere Scand Balticer. For virkelig å understreke sin beundring for ”veteranbåtene” fra Arendal, har han likeså godt bestilt enda en ny. Scand Boats er som kjent konkurs, men Båtmagasinet vet at den båtfrelste artisten har gått til Ager Boats AS for å få bygget en Baltic som Paus skal cruise rundt med fra neste sesong.

 

 

 

Powered by Labrador CMS