utgave nr 7 2

Minitest: Ryds 610 GTS og 615GTX:

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Ryds 610 GTS og 615GTX:


Ulike bowridere


med samme skrog


To nye bowridere fra Ryds. Begge bygget på 610-skroget som har gode sjøegenskaper. Til tross for samme skrog, er de to båtene ganske forskjellige både i innredning og motorvalg.


Tekst og foto: Hans Due
Ryds har tidligere hatt et noe frynsete rykte på grunn av varierende kvalitet på produktene. Etter at Nimbus kjøpte opp Ryds og Storebro, er det blitt helt andre kvalitetskrav hos Ryds, noe som gjenspeiles på mange av modellene. På Rydsfabrikken har man nå så smått gått over til vakuumstøp i stedet for den mer risikable sprøytestøpemetoden. Skrogene er blitt mer homogene og jevnere i støpen.
For året er to nye modeller på markedet bygget på 610-skroget. De er ganske like i innredningen helt forut med en rund sofa som gir båtene karakteristikken "bowriders". Modellen 610 GTS har styrekonsoll som på en skjærgårdsjeep og i vårt tilfelle, 2 stk. Evinrude 75 Ficht påhengsmotorer. Modellen 615 GTX har vindskjerm og fører/passasjerplass som på en liten daycruiser. Man sitter lengre forut, men har fordelen av vindskjermen og er mindre plaget av spray fra sjøene som kastes ut til sidene av båten. På 615 GTX er frontruten hengslet slik at man kan åpne den og spasere fram til den runde sofaen i baugpartiet.
610-skroget er harmonisk og forholdsvis lettdrevet og opprinnelig hentet fra amerikanske Sunbird. Å kjøre skroget med to ulike motorinstallasjoner med samme effekt, var en artig opplevelse, fordi båtene oppførte seg ganske forskjellig.
Ryds 610 GTS (vindskjermmodellen) var utstyrt med en 150 hk. Evinrude Ficht-motor. Vi ga jernet, og båten gikk greit i plan. Båten veier ca. 860 kg med denne motoren, og effekten er maks. av det båten er godkjent for. På toppfart målte vi 40,5 knop med en person ombord. Båten er livlig, men reagerer ikke spesielt mye på trim. Vi klarte aldri å få den til å galoppere med baugen. Den virker trygg og sikker.
Ryds 615 GTX med to 75-hesters Evinrude Ram Ficht var en spennende utfordring. For det første er det sjelden man her hjemme finner båter av denne typen som har plass til dobbeltinstallasjon i motorbrønnen, og for det andre anses ofte kjøp av to motorer i stedet for en som for dyrt på en slik båt. Vekten på båten øker til ca. 1000 kg. med to motorer, men det kunne vi ikke merke under kjøring. Riktignok målte vi toppfarten til 39 knop med en person ombord, ca. 1,5 knop under enkeltinstallasjonen. Men akselerasjonen var merkbart bedre, støynivået lavere, og drivstoffmålinger viser også at to motorer bruker mindre bensin pr. nautisk mil enn én motor, bortsett fra på toppturtallet der to motorer såvidt ligger over en motor i forbruk.
Sjøegenskapene og sidestabiliteten virket også bedre med to motorer, og båten reagerte adskillig mer villig på powertrim'en. Nå sitter man riktignok noe lengre akterut fordi 610'en har styrekonsoll som på en skjærgårdsjeep, men de to motorene bidrar også til større tyngde akterut og mer respons på trimming.
Sikkerhetsaspektet ved å ha to motorer er også verdt å nevne. Skulle uhellet være ute med en motor, har man alltids en til å komme seg i havn med. På den annen side blir vedlikeholdskostnadene større for to motorer. I innkjøp koster pakken med to motorer ca. 35.000 kroner mer enn for én motor.

Målinger


Anmerkning: Motorene er testet på 5 forskjellige turtall. Først på toppturtallet, dernest har vi dratt av 500, 1000 ,1500, 2000 omdr/min. Fart er målt med radarpistol, bensinforbruk med gjennomstrømningsmåler og motorstøy med decibelmåler (ved førerplass). Motorene var montert av den svenske importøren. Målingene er utført av MarinReportage i Karlsborg, uke 19. Vanntemperatur: + 10° C, lufttemperatur: +18° C.

FabrikatEvinrude FichtEvinrude Ficht
Effekt2 x 75 hk150 hk
Propeller i tommer1719
Toppturtall i test50005000
TestbåtRyds 610 GTSRyds 615 GTX
Vekt, båt + motorCa 1000 kgCa 860 kg
Belastning i båt1 pers (fart)
2 pers (forbruk)
1 pers (fart)
2 pers (forbruk)
Fart i knop:
ved toppturtall (1 pers)3940,5
ved toppturtall (2 pers)36,839
- 500 omdr/min32,036,2
- 1000 omdr/min28,632,4
- 1500 omdr/min23,228,5
- 2000 omdr/min19,523,0
Bensin liter/time:
- ved toppturtall61,263,2
- 500 omdr/min40,048,0
- 1000 omdr/min35,239,4
- 1500 omdr/min23,831,3
- 2000 omdr/min19,623,6
Bensin liter/nautisk mil
- ved toppturtall1,661,62
- 500 omdr/min1,251,33
- 1000 omdr/min1,231,22
- 1500 omdr/min1,031,10
- 2000 omdr/min1,001,02
Støy i decibel (A):
- ved toppturtall8890
- 500 omdr/min8489
- 1000 omdr/min8287
- 1500 omdr/min7982
- 2000 omdr/min7880

Data

Motorer:


Båter m/motorer:
MotorfabrikatEvinrude FichtEvinrude Ficht
Effekt2 x 75 hk150 hk
Sylindervolum2 x 1726 cc2589 cc
Antall sylindre2 x 44
Utveksling13:2614:26
Maks. turtall52505500
Generator2 x 35 A35 A
Vekt2 x 158 kg186 kg


Ryds 610 GTS og 615 GTX

Lengde6,10 m.
Bredde2,40 m.
Vekt u/motorca. 675 kg.
Vekt m/150 hkca. 860 kg.
Vekt m/ 2x75 hkca. 1000 kg
Maks motor150 hk
CE-klasseC
Maks personer6
Maks last525 kg.
Pakkepris 615 GTX m/150 hkkr. 284.500
Pakkepris 610 GTS m/2x75 hkkr. 319.900