utgave nr 10 1997

Tettet hull med superlim

Publisert Sist oppdatert

SOMMERENS SCHTERKESTE


Tettet hull med superlim


Aluminiumsbåten gikk på grunn og slo hull i skroget. Båteieren hoppet i sjøen med en limklump i hånden og tettet skaden. Adhesal berget båten fra å synke. Båteier Kjell Terje Nilsen er fortsatt himmelfallen og skriver til Båtmagasinet:

"Det som skjedde meg i sommer håper jeg kan hjelpe andre uheldige båteiere. I ferien hadde jeg et uhell med båten som kunne blitt langt alvorligere enn det ble. Jeg har en 31 fots seilbåt i aluminium og var ute i finværet. På vei inn til Hankø blåste det opp og begynte å regne. Da jeg skulle legge til ved brygga, hørte jeg et smell og båten lystret ikke ror. Nå er giret gått, tenkte jeg, kastet en tamp i land og fikk fortøyd. Da jeg skulle undersøke giret, så jeg til min store forskrekkelse at det var hull i båten. Min første tanke var at nå var ferien gått fløyten og jeg prøvde i desperasjon på å finne på noe kreativt.
I verktøykassa hadde jeg en tube Adhesal fra Innotec. Det er en type lim som jeg for fremtiden alltid vil ha ombord. Det viste seg nemlig at den kan brukes under vann. Jeg fylte hånden med Adhesal, hoppet over bord og svømte under båten. Der fant jeg hullet og fikk trykt massen inn. Det var som å skru av en kran. Da jeg kom ombord, så jeg at det ikke kom inn en dråpe vann. Det viste seg at det ene propellbladet var slått av og jeg ringte redningsskøyta som kom og ga meg slep til Fjeldkilen Marina. Hele veien fulgte jeg med om det skulle begynne å lekke igjen, men det gjorde det ikke. Da båten ble tatt opp, så jeg at Adhesal-massen hadde herdet og satt godt fast. Det var helt fantastisk. Her hadde jeg berget båten fra å gå ned fordi jeg hadde dette middelet ombord!"

Hva er Adhesal?

Adhesal er et lim basert på ms polymer. Det spesielle med stoffet er at det herder like bra over som under vann og limstyrken er 30 kg pr cm2. Det limer mange typer materialer. Stål, aluminium, glass, ABS plast, glassfiber, PVC, gummi, styren, polyester, tre osv. Adhesal ble i utgangspunktet utviklet til bilindustrien til liming og tetting av dørplater, skjermkanter, takplater og karosseriskjøter generelt. Senere har middelet vist seg å være velegnet til arbeid i forbindelse med fukt og vann.
Elastisitet -og strekkegenskapene er meget gode og Adhesal er derfor velegnet til fuging på materialer som er i bevegelse. Det tåler dessuten store temperatursvingninger og er motstandsdyktig overfor oppløsningsmidler som f.eks bensin og diesel etter herding. Lagringstiden for lukket forpakning er seks år og i åpnet tilstand ett år uten at den tørker ut.

Det var en klump av dette limet som berget seilbåten til Kjell Terje Nilsen. Her vises forskjellige materialprøver limt på tre.

Her sitter limklumpen som ble dyttet inn i hullet da båten sprang lekk. Det resulterte i at vannstrømmen stoppet og båten kunne slepes uten videre lekkasje.

Båten tas opp på Fjeldkilen Marina for inspeksjon. Det ene propellbladet var slått av og aluminiumskroget hadde fått et hull.