Nr 5 2013

Kjøpte Sea Queen som halvfabrikat i Sverige Dronningen som ble et mareritt

Historien om Frode Haugen og hans kjøp av en halvfabrikata Sea Queen 38 i Sverige, er en historie om manøvrering i minelagt farvann.

Publisert Sist oppdatert

AV AMUND RICH. LØKEN

Da Frode Haugen bestemte seg for å gå for et selvbyggerprosjekt, falt valget på en Sea King. Den er levert i 59 eksemplarer fra Norge fra verftet med samme navn i Fredrikstad, men i 2007 solgte selskapet former og rettigheter til CR-Yachts Sweden AB i Henån på Orust i Sverige.

Båten ble bestilt hos CR Yachts AB 1. mars 2012, med kontrakt om overlevering 25. mai 2012. Nesten ett år senere, 2. april i år var tålmodighet slutt. Da hentet Haugen hjem en uferdig båt med feil og mangler.

Tyst som i graven

Haugen ble enig med verftet om spesifikasjon og levering. Lite eller ingenting skjedde i perioden fra kontrakten ble inngått til båten skulle vært klar i mai i fjor.

- Jeg ble skeptisk, men i forvissning om at forsinkelser måtte beror på stort arbeidspress, dro jeg til Henån, hvor båten etter sigende skulle bygges, for å se på hva som var gjort og for å drøfte fremdriften, sier Haugen. Han ble fortalt at båten og innerliner var støpt, men at han ikke kunne få se noe, for alt befant seg ved en fabrikk i Dalsland. Derimot var verftseieren veldig ivrig på at han i stedet skulle kjøpe en annen båt, en Sea Queen coupé i luksusutgave, som sto delvis ferdig. Han presset veldig på at det måtte være båten for Haugen.

-Det virket på meg som om han ikke hadde støpt noen båt og at han satset alt på at jeg ville ha den båten som sto der. Jeg gjorde det klart at kun den bestilte båten var aktuell. Kunne den ikke leveres, ville jeg heve kjøpet.

Utover sommeren og tidlig høst var det vanskelig å få noen kontakt med verftet, i følge kjøperen.

Betalte store pengebeløp

- I den grad det var noen kommunikasjon, var det en negativ kommunikasjon. Jeg ble virkelig engstelig for de 320.000 svenske kronene som allerede var betalt inn da kontrakten ble inngått, sier han. Heller ikke ved neste delinnbetaling av 320.000 svenske kroner kunne det godtgjøres at det fantes noen båt. Verftet skulle sende bilder, men det kom aldri bilder. Frode Haugen måtte stole på hva de sa, sa de. Og skulle han ha båt, måtte han vær så god betale. Sagt som gjort.

   Frode Haugen bor i Fiskå i Strand kommune, langt unna verftet. Derfor engasjerte han bekjente fra Østfold til å følge opp prosjektet. Båtkyndige Tore Halvorsen tok seg et uanmeldt besøk til fabrikkanlegget ikke langt fra Bengtsfors i Dalsland på vegne av Haugen 13. oktober i fjor. Der fant han firmaet CR Composite AB, hvor båten skulle være. Men det var ingen båt å se. Formene, som var solgt fra Sea King i Fredrikstad, lå der i en mørk krok, men bar preg av tidens tann. De var matte etter lang tid utendørs i sola og regn. Bare klargjøring av former til støp ville ta mange dager. Det var i følge Halvorsen åpenbart at de ikke var brukt til båtstøp på lang tid.   

   Imidlertid var formene tatt inn i produksjonshallen ved et nytt uanmeldt besøk senere i oktober. Og i begynnelsen av desember i fjor var skrog under støping. Dekksformen var i støpen i midten av desember i fjor.

- Vi fikk vite at alle delene til båten var produsert og at alt lå ved anlegget i Henån, alt unntatt skroget. Og skroget skulle befinne seg i Dalsland, men vi fikk ikke se det. Vi dro rett til Orust for å inspisere delene. Der traff vi sønnen til sjefen som kunne fortelle at han ikke hadde nøkkel til anlegget og at vi derfor ikke kunne få se noe. På utsiden av døra lå noen rekker, noe syrefast til vindskjermen, en kabelstokk og en dør.

Konkurs i CR Composite AB

Ekstra på vakt ble båtkjøperen da han før jul i fjor forsto at CR Composite AB i Dalarne, hvor det var båtproduksjon og hvor Sea Queen 38 ble støpt, var konkurs. Men i følge Charles Rutgersson i CR-Yachts Sweden AB, som ble intervjuet i avisen Bohusläningen, var det absolutt ingen fare på ferde for båtbyggeriet. Snarere tvert i mot. Der var ordrebåtene fulle frem til 2014. CR Composite AB var et eiendomsselskap de ikke lenger hadde noe brukt for og som dermed var begjært konkurs.

 

-Dette selskapet har ingenting med vår produksjon av båter å gjøre, sa han til avisen. Et enkelt søk Båtmagasinet har gjort i det svenske Brønnøysundregisteret viser imidlertid at formålet med selskapet CR Composite AB nettopp var å bygge fritidsbåter og ”forenelig virksomhet”.

   Flere kilder sier til Båtmagasinet at det åpenbart har vært båtproduksjon i lokalene i Dalsland etter konkursen. CR-Yachts overtok i fjor Regina seilbåter, og flere seilbåter er støpt i CR-Composite sine lokaler. Men lokalet er låst og lukket for alle uvedkommende. Det står oppslag i vinduet.

 

Da Haugen kom for å hente båten på fabrikken rett før påske sto den uten flybridge. Flere ganger har han bestilt transport og kran. Like mange ganger har han måtte avbestille.

 

Et trist syn

-Nå påsto han for meg at det skulle jobbes på spreng i hele påsken, men det var heller ikke riktig. Jeg ble møtt av et trist syn da jeg kom for å hente båten 2. april. Den var heller ikke nå ferdig i henhold til kontrakten vår. Charles ringte meg ikke engang for å fortelle at båten ikke var klar.

Det var et skuffende syn som møtte meg. Båten så faktisk ikke ut, forferdelig slurv med sika og et boblet skrog som tydelig viser elendig grunnarbeid. Det lå en arbeider med malerpøs i bunnen av båten da jeg kom.

   Det ble også en diskusjon om sluttoppgjøret. Haugen fikk beskjed om at sluttregningen på 135.000 pluss ekstraarbeider for 54.000 måtte være betalt før båten kunne hentes. Han måtte få en bankgaranti for at pengene var på vei.

-Men jeg som kunde fikk aldri noen sikkerhet for mine innbetalinger. Jeg sa at jeg nå ville se det ferdige produktet før jeg betalte.Det falt ikke i god jord.

Dronningen på tunet

-For i det hele tatt å få båten med, var jeg tvunget til å betale alt. Så viste det seg at jeg ikke fikk alt som sto i avtalen. En vesentlig del av innredningspakken til en verdi av over 100.000 kroner ble ikke levert, og mye arbeid gjensto. Han har lovet å ettersende innredning. Jeg våget inne annet enn å betale og komme meg av gårde med båten. Følte meg presset opp i et hjørne, sier Haugen.

I dag står dronningen på tunet hjemme i Fiskå, men det ligger hundrevis av arbeidstimer foran, og mye av arbeidet som er utført, må gjøres på nytt.

 

Dette er manglene

Ingen samsvarserklæringer CE-merking av tanker.

Skader og hull i gelcoat på skrogside og bunn (Luft).

Uferdig tunnel til baugthruster.

Griste arbeid med sika rundt dører, vinduer, luker og flybridge.

Fenderlist med syrefaste hjørner ikke på plass.

Dekksluker ikke montert.

Vesentlig del av innredningspakke ikke levert.

Manglende forsterking av dørk akter dekk og avstivere til flybridge.

Fundament for stoler og solseng på flybridge ikke støpt inn.

CIN-nummer er feil utført.

Kostbare syrefaste motorromsinntak ikke levert eller montert.

Flere synlige skader i gelcoat.

Motorfester i kryssfinér.

Ikke levert med vedlegg 3 erklæring (dokumentasjon for fremtidig CE-merking).