utgave nr 4 2005

Brukttest: Halco 26

Publisert Sist oppdatert

TEST: Brukt Halco 26

Loslitt og verdig

Halco 26 er en utmerket båt for turer i barsk natur. Fenomenale sjøegenskaper har gjort den populær på Vestlandet. Prisen starter på 200.000 for en velholdt båt.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Et av årets første solgløtt var reisefølge da vi la ut med en Halco 26 fra Hundvåg i Stavanger. Eieren ble med på prøveturen gjennom Ryfylkebassenget, og supplerte våre nedtegnelser med sine vurderinger etter flere år som eier av vestlandsklassikeren.
Halco 26 hadde vært hans drømmebåt helt siden den ble lansert i 1973. Den gang var det nummeret før han anskaffet et halvfabrikat, men det var først for tre år siden drømmen ble virkelighet. Halco 26 skulle være en moderat farkost i enhver forstand, nettopp med tanke på selvbyggermarkedet. I en epoke da den skarpe V-bunn var tidens løsen, dro Eivind Amble opp linjene til en lukket vestlandsbåt med moderat bunnvinkel. Den ble utviklet i to versjoner, en for drev og en for aksel med V-gear. Siden kom Halco 29 på markedet. Den var en forlenget versjon av den populære 26-foteren.
Halcoen har sitt navn fra båtbyggeren, Henry Halleland, som satte Halco 26 i produksjon i Bergen i 1973. Senere ble den produsert både på Askøy og Halsnøy. Skroget blir stort sett beskrevet med superlativer, og det med god grunn. Med drev og motorer opp til 200 hk gjorde båten drøye 30 knop.

Uteplass

Halco 26 er en klassisk "vestlandsbåt". Den har med andre et helt innelukket styrhus og et stort, selvdrenerende akterdekk. Bakveggen i styrhuset er i mahognifinér. Dekket er trygt, rent og prydelig, men med lite ekstra stuveplass.
Innunder dollbordet på hver side er det laget hyller av vannfast kryssfiner, som er begynte å gå i oppløsning. Båten har ingen dreggkasse akter. Skrogsidene rundt akterdekket er høye, med en solid rekke på toppen av dollbordet. Et trinn på innsiden av skroget ville gjort det enklere å ta seg opp på dollbordet, der god bredde for øvrig gjør det lett å ta seg frem på fordekket. Teakrekkene på hyttetaket bidrar ytterligere til å gjøre ferden trygg. På fordekket er det ett skikkelig kryssholt og to halegatt, samt en stor dreggkasse med to luker. Pulpiten er litt i laveste laget. Akter er det ett kryssholt på hver side. Båten har ikke badeplattform, men en solid badestige i aluminium.
Skrog og overbygg på vår testbåt var helt og fint, men ganske falmet. Brunfargen på hyttedekk og -tak, påført i senere år, hadde også blitt merket av UV-strålene.

Sjøegenskaper

Vi gir jernet og merker at båten smyger seg av gårde uten noen merkbar planingsterskel. Testbåten var en planende utgave med drev. Skroget slipper vannet lett, og planer ved 15 knop. Den minimale planingsterskelen kan tilskrives den velbalanserte bunnvinkelen. I kombinasjon med fin vektfordeling, hvor dieseltanken er montert under salongdørken og vanntanken i lugaren forut. Halcoen ligger rett og fint i vannet, men det spruter lett over dekk. Den er svært retningsstabil. Vår testbåt var utstyrt Teleflex-styring, noe eieren gjerne ville erstattet med en hydraulisk.
Vi målte en toppfart på drøyt 15 knop med en 120 hk motor og drev. Antakelig skulle man kunne forvente en toppfart på drøye 20 knop med denne fremdriftspakken. Feil utveksling på giret kan være en årsak.

Salong

Man stiger to trinn ned i salongen. Planløsningen er rett opp og ned, med toalett på babord side, en salonggruppe med to benker mot hverandre forenom toalettet, samt en bysseløsning aktenfor førerposisjonen til styrbord. Eierens vurdering av innredningen er at den fungerer greit for to mennesker, men lugarløsningen forut er litt for trang til lengre turer.
Interiøret taler sitt tydelige 70-tallsspråk i farger, materialvalg og mye bruk av vater og vinkel. Det er mange skarpe kanter og hjørner. På den annen side er dørkhøyden den samme i hele båten, med unntak av førerplass og toalett. Ståhøyden i salongen er på rundt 190 cm, helt utmerket i en 26-foter.
Salongen på babord side har fått nye puter. Her kan man rigge til en bred køye ved å slå ned bordet. I benkene er det stuverom, og det er en hylle med slingrekant mot skroget på babord side. Belysningen er begrenset til tre små lamper, som er snaueste laget.
Den generelle tilstanden er preget av bruken gjennom 23 år. Teppene på dørken må byttes, putene trekkes om og polstringen har begynt å slippe enkelte steder. En del elektriske ledninger henger løst flere steder, og mål og mening er antakelig for lengst glemt. Her kreves en opprydding.

Føreplass

Førerplassen er komfortabel og har god oversikt. Vinduene er delt, med et bredt vindusfelt oppe, og et smalere nede slik at passasjerene også skal ha utsyn. Vinduene er satt inn i solide aluminiumsrammer, som i følge eieren holder tett. Konsollen foran føreren inneholder motorinstrumentering, blant annet en turteller som har avgått ved døden, et nedfelt kompass, ekkolodd, betjeningspanel for trimflaps, et bryterpanel og et 12 Volts uttak.
Ratt og spak er fint plassert. Halco 26 ble designet lenge før elektronikken gjorde sitt inntog. Derav følger at det er beskjeden plass til ettermontering av for eksempel en plotter. Vi savner dessuten et kartbord. Rutene er forsynt med to vindusviskere. De virker, men er temmelig gebrekkelige. Rutene er kraftig gråfargede, og eierens erfaring er at denne løsningen er håpløs ved seilas etter mørkets frembrudd.

Byssa

Bysseløsningen er ikke ulik den man ofte finner på nyere bakveggbåter. Den er plassert på styrbord side, aktenfor førerplassen. Til å være i en 26-foter er byssa romslig, med en skufferekke med fem skuffer og et stort skap. Innenfor benken mot skroget er det dessuten rikelig med sikker plass for tallerkener, kopper m.v.
Under førerplassen er det et 60 liters kjøleskap av gammel dato som går på 12 volt - og i følge eieren bruker alt for mye strøm. Et tobluss kokeapparat har plass under førerstolen. Byssebenken er av god, gammel respatex. Her er det nedfelt en stålvask og armatur. Det er kun kaldt vann om bord. Et lite stuverom ved siden av førerplassen. Belysningen i byssa består av en liten lampe på skottet.

Lugar

Overnattingsmulighetene om bord er begrensede. Forut er det en lugar uten ståhøyde. Her er det, i alle fall i i teorien, plass til fire personer i en dobbelkøye og to køyer oppunder dekk. I praksis er det kun dobbeltkøyen som er i bruk. Det er ingen skapplass her, men derimot to store stuverom i sidebenkene. For øvrig er lugaren meget enkel. En luke i dekket gir rømningsvei og luftemuligheter, og en liten lampe i taket sørger for en smule belysning. Skrogsider og undersiden av hyttedekket er polstret. Noen steder har polstringen begynt å slippe, og rustne skruehoder har satt sine spor. Også her nede under dekk kreves en grundig opprenskning.

Toalettet

På babord side akter, er det et toalettrom med full ståhøyde. Rommet er uten fiksfakserier, kun det aller nødvendigste i form av en vask som kan skyves inn under dollbordet når den ikke er i bruk. I testeksemplaret var det ettermontert et elektrisk toalett. Det er ingen dusjmuligheter om bord, verken på toalettet eller ute på dekk.
Tidligere var det et lukket septiksystem i båten, med septiktank og ejektortømming (sugeprinsippet). Dette fungerte imidlertid så dårlig at eieren valgte å lage en ny skroggjennomføring og la skiten gå rett i sjøen. Ejektortømmingen begynner normalt å virke rundt 15 knop, noe som ytterligere underbygger at denne båten skal gjøre mer enn de drøye 15 knop vi fikk den opp i.

Motor/teknisk

Man kommer til motoren via store, løse dørklemmer i akterdekket. Det er god plass rundt motoren. I vårt testeksemplar sto det en 1982 modell 120 hk Ford Thorneycroft. En ferskvannskjølt rekkesekser diesel uten turbo, som har ord på seg for å være en traust og pålitelig sliter. Motoren hadde gått 1.800 timer. Det burde normalt sett være lite for en slik motor. Hekkaggregatet var av merket Stern Power, og var nylig overhalt for 40.000 kroner. Alle lagre og mellomakslinger ble skiftet. I følge eieren produseres ikke drevene lenger, og det kan være problemer med å få tak i reservedeler. Eieren mener denne motorpakken er noe ukurant siden drevet er gammelt og ute av markedet. Et godt alternativ til denne løsningen er fast aksel med V-gir.
En titt i motorrommet forteller oss at her ligger det en del arbeid for fremtidige eiere dersom man vil ha en ship shape båt. Mye kan gjøres med sterkt såpevann. Støyisoleringen er fillete og må erstattes, og en opprydding i det elektriske anlegget er på sin plass. Eieren hevder han ikke har hatt problemer med strømmen om bord. Testbåten hadde et 135 Ah forbruksbatteri og et 115 Ah til start, begge montert i forkant av rommet på babord side. Disse var helt utildekket og burde stått i kasser.

Fart og støy

Målingene er gjort med to personer om bord og full dieseltank. Farten er målt med GPS. Som nevnt ligger farten lavt i forhold til hva man kan forvente. Turtelleren om bord virket ikke. Derfor er målingene foretatt ved full og halv fart, samt tomgang.

Data: Halco 26

Lengde:7,96 meter
Bredde:2,98 meter
Dyptgående:Ca 1,0 meter
Vann:150 liter
Diesel:220 liter
Motor:Ford med ulik marinisering. 150 hk og 180 er anbefalt med V-gear.

Konklusjon

TurtallFart (knop)Støy (dBA)
Full fart15,3 77,8
Halv fart9,474,0
Tomgang6,074,4

Halco 26 er en tiltalende båt med utmerkede sjøegenskaper og grei planløsning. Bruktbåten vi testet var ganske sliten, og trenger en kraftig renovering både teknisk og finishmessig.
En Halco 26 i god stand vil koste fra 200.000 kroner og oppover. Vi synes et prisforlangende på 195.000 kroner for vår testbåt er i en god del i overkant av hva man bør betale. Vær oppmerksom på at mange Halco 26 er solgt som halvfabrikata, med varierende kvalitet på det ferdige resultatet.

Sjekkliste: Halco 26

INTERIØR/KOSMETISK
-Vurder om putene må trekkes om.
-Vurder om eventuell polstring må skiftes.
-Se etter fuktskader og lekkasjer.

MOTOR/TEKNISK
-Sjekk gamle bensinmotorer ekstra nøye.
-Få en fagperson til å kontrollere drevene.
-Kontroller slanger og koblinger til propananlegg.
-Sjekk det elektriske anlegget.
-Sjekk ladespenning. (Ideelt 14,4 volt.)
-Undersøk at alle instrumenter og brytere virker.
-Sjekk motorenes historikk; har motoren hatt skader eller større reparasjoner. Hvorfor?
-Se etter lekkasjer.
-Kontroller skroggjennomføringer.

PRØVEKJØRING
-Motorene bør starte lett.
-Lytt etter ulyder.
-Styringen bør gå lett.
-Sjekk girkassens funksjon. Gearskift mellom forover og bakk skal gå lett.

DIVERSE
-Sjekk bunnstokkene. Er det sprekker i festingen til bunnen, er det mest sannsynlig et halvfabrikat. Undersøk nøye.
-Sjekk hvordan tankene er laget. Kjenn etter diesellukt.
-Se etter skader på skrog. (Plastpest).
-Se etter spor etter store strukturelle reparasjoner.
-Få rede på hvem som har bygget båten.
-Sjekk om det er støpt fra innsiden i sammenføyningen mellom dekk og skrog. Hvis det ikke er støpt her, er båten antakelig et halvfabrikat.
-Sjekk båtens historie, snakk med tidligere eiere.
-Er du usikker, ta med en ekspert!

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktkjøp av Halco 26, den er ment som en hjelp. Noen av tipsene er av generell karakter, andre er feil vi fant på båten vi hadde til test. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Ta med deg en kyndig person dersom du ikke er det selv.

Powered by Labrador CMS