Nr 11 2012

Førsteinntrykk: Grandezza 27 DC

Bedre uteplass: Finske Grandezza utvikler båter på løpende bånd, og nå kommer DC-versjonen av 27-foteren som vi testet i januarutgaven. Daycruiseren er vårt førstevalg blant disse to variantene.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

I vår kom en ny modell basert på allerede testede Grandezza 27 OC (Båtmagasinet 1/2012). Båten fikk gode skussmål i vår test, ikke minst på grunn av den gunstige prisen. 27 DC er en oppfølger som også bør kunne bli en innstegsbåt for en barnefamilie eller et par som ønsker seg en ny, moderne familieturbåt til en drøy million kroner.

Fra OC til DC

OC er en forkortelse for ”Open Cabin”, som er en variant av hardtop, men med en stor skyvetakluke som gjør det mulig å åpne opp hele salongen på fine dager. Den eneste forskjellen mellom DC og OC-varianten, er at taket er erstattet med en targabøyle. Den store fordelen med targabøylen er at man får en åpnere løsning enn OC-varianten, som henviser alle til en skyggefull tilværelse i sofaen. Den nye daycruiseren har kun en kraftig targabøyle og en todelt, hendig kalesjeløsning.

Grandezza er et underbruk av Finnmaster som har utviklet nye modeller i et imponerende tempo de senere årene, inkludert en 39-foter, som inntil videre er flaggskipet en rendyrket modellfamilie. I høst lanseres en ny 33-foter, også den i første omgang som OC (med hardtop og luke), men vi regner med at også denne vil komme som daycyruiser i løpet av 2013.

Grandezza 27 tilbys med tre dieselalternativer fra Volvo Penta D3-220 til D4-300. En D4-260 er en perfekt motor i denne båten. Båten vi testet skulle til Russland og var derfor motorisert med en bensinmotor: Volvo Pentas 5,7 GXiE på 320 hk. Et allerede sporty og letthåndtert skrog ble riktig livlig som følge av betydelig vektreduksjon i akterenden. Vi er ikke i tvil og ville definitivt ha valgt en D4-variant i denne båten, som har førsteklasses sjøegenskaper. Vi liker dessuten DC-versjonen bedre enn OC-varianten siden daycruiseren oppleves som større innvendig og dessuten har en letthåndtert kalesjeløsning.

Smart under dekk

Planløsningen i 27 DC er helt identisk med OC-versjonen. Det imponerende med begge versjonene er hvordan produsenten har lykkes å utnytte plassen og skape en fullverdig bobåt på 27 fot. Her har man en sittegruppe på styrbord med to sofaer som står mot hverandre med et bord i mellom. Totalt kan fem personer sitter rundt bordet. På babord side er det en fullverdig bysse. Sittegruppen kan konverters til en dobbelkøye.

I boavdelingen under dekk, som er helt adskilt fra uteplassen med en skyveluke, er det en skråstilt hovedkøye på babord side, men stikkøya går inn under uteplassen på styrbord side. Hele lugaravdelingen har en smart planløsning med flere sittemuligheter. Under dekk har båten også et lite, men fullverdig, toalettrom.

FAKTA: GRANDEZZA 27 DC

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Finland

Lengde i meter:

8,30

Bredde i meter:

2,85

Dyptgående i meter:

1,00

V-bunn i grader:

 

Vekt tørr båt i kg:

3.000

Drivstoff i liter:

265

Max antall personer:

8

Motoreffekt fra-til i hk:

220-320

Motor testbåt:

Volvo Penta 5,7 GXiE

- Sylindervolum

5,73 liter

- Antall sylindre

V8

- Effekt i hk (kw)

320 (235,3)

Toppfart i test i knop:

 

Pris fra i kroner:

 

Pris testbåt i kroner:

 

Opplysninger:

www.grandezza.fi