utgave nr 10 2005

Test: Rodman 38

Publisert Sist oppdatert

Test: Rodman 38

Skikkelig spansk

Vi har vært på langtur med en 38 fots spanskbygget bobåt med flybridge. Sjøegenskapene og den tekniske kvaliteten er god. På noen områder skiller båten seg fra sine nordeuropeiske søstre.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Spanske Rodman har bygget plastbåter siden 1974 i havnebyen Vigo på atlanterhavskysten. Det er omgivelser som skulle inspirere båtbyggerne til å lage sjødyktige, trygge båter som meget vel burde finne sin naturlige plass også i våre kystfarvann. Etter en lengre testtur med Rodman 38, minstingen i deres flybridgefamilie, er vi fullt ut overbevist om at man har lagt vekt på gode sjøegenskaper. Som stor bobåt med flybridge føyer den seg inn i en relativt lang rekke av slektninger.

Sjøegenskaper

Rodman 38 har et planende skrog med en skarp V-bunn som er på hele 25 grader midtskips. Båten leveres kun med strake aksler, men med flere forskjellige motoralternativer. Testen ble utført på en båt med to Volvo Penta D6-370 som yter 370 hk. Det gir båten rikelige kraftressurser, og en toppfart på nær 30 knop. Skroget har ingen markert planingsterskel, og man beholder sikten forover gjennom hele fartsregisteret. Til å ha et planende skrog med skarp V-bunn, legger båten seg overraskende lite inn i svingen. Båten er sensitiv for vektforskyvninger om bord, og man må jobbe en hel del med trimmen når folk beveger rundt i båten. Retningsstabiliteten er meget bra, og sjøegenskapene ypperlige. Vi prøvde båten i rotete sjø over Sletta nord for Haugesund, og opplevde en meget trygg båt med gode gangegenskaper. Den hydrauliske styringen fra Vetus var altfor tung, særlig ved høyere hastigheter, og fortjener en oppgradering.

Salongen

Salongen er stor og tiltalende, med en u-sofa akter på styrbord side, og en liten "underholdningsavdeling" på babord side. Her, mellom byssa og TV-benken mot akterskottet, er det plass til to ekstra puffer som kan trekkes bort til salongbordet. Ståhøyden er ca 198 cm, hvilket skulle være rikelig for de aller fleste. Trearbeider og polstring er tiltalende utført, og ikke lett å skille fra konkurrerende merker. Vindusflatene er relativt små, og i kombinasjon med at salongen er plassert relativt lavt, gir det passasjerene begrenset utsyn gjennom lange, smale vinduer på hver side. Belysningen for øvrig består av åtte spoter i taket.
Mot akterveggen på babord side er det et hjørneskap med doble skapdører med plass til dekketøy og glass. Skapdørene holdes igjen av noen litt puslete magneter, som bør erstattes av et litt kraftigere låsebeslag. På toppen av skapet er det plass til en TV, med antenne- og strømuttak på skottet. Sofaen er grei å sitte i, og det er litt avsettingsplass bak ryggen mot skottet. Det er rikelig, men litt vanskelig tilgjengelig, stuveplass i sofabenken. Mot uteplassen er det en bred og god skyvedør i rustfrie rammer. Døren kan kun låses i lukket og åpen posisjon.

Førerposisjonen

Førerplassen er den delen av båten som imponerer oss minst. På den positive siden er den rimelig oversiktlig, og man har god utsikt gjennom den brede frontruten uten midtstolpe. Det store kompasset, et stort pluss i margen for det, er montert i siktlinjen. Både ved førerplass og ved byssa er det små sidevinduer som kan åpnes. Hvordan man kommer til vinduet ved byssa uten å stå på byssebenken, er et spørsmål for seg.
Det er særlig to ting vi reagerer på i forbindelse med førerplassen. Det første er selve konsollutformingen. At den er ukomplisert er i og for seg intet minus, men den er også ganske uergonomisk. Rattet er montert nokså rettvinklet på skottet. Verken stol eller ratt kan justeres i noen retning. Dermed blir det vanskelig å finne en god sittestilling over tid. Det doble førersetet har ingenting i en langturbåt å gjøre. Ryggen er avsluttet for tidlig, setet har ingen sidestøtte eller justeringsmuligheter. Tanken med en dobbel benk må være at to personer skal kunne sitte der over tid. Mangelen på armlener og sidestøtte gjør det til en øvelse å sitte på passasjersiden, med trappen og byssa nedi dypet som nærmeste nabo. Passasjeren har heller ikke brukbare griperekker å holde seg fast i. På den positive siden er det god plass til ettermontering av opptil to store kartplottere. Plass til papirkart er det derimot ikke, og motorinstrumentene ligger for flatt til at man kan lese dem ved et øyekast. Det er heller ingen koppholder eller nisjer til å legge fra seg småting ved førerplassen.
Foran passasjerplassen er det stort elektrisk hovedpanel hvor alle sikringer, skillebryter for landstrøm m.v. er samlet på en ryddig måte.

Byssa

Fra salongen fører en trapp ned til byssa, som ligger på nivå med lugarene og fasilitetene under dekk. Det er en grei stålrekke å holde seg i når man skal ned de to trinnene. Bysseløsningen er typisk for båter bygget i det sydlige Europa - og egner seg bedre til å tilberede lunsj enn større middager. Den er atskilt fra salongen, og kokken kan stå uten å forstyrre gjestene. Byssa har forholdsvis lite stuveplass, faktisk kun en skufferekke med fire skuffer og et dobbelt gryteskap. Corianplaten på benken er lett å holde ren, men benkeplassen er noe begrenset. I benken er det felt ned en dyp og fin stålvask med tilhørende husholdningsarmatur. Kokeapparatet i testbåten hadde to plater, men man kan også få andre varianter, for eksempel propan. Ventilasjonen består av et koøye som kan åpnes, men ingen avtrekksvifte. I tillegg til koøyet er det et lysstoffrør under dollbordet. Den begrensete stuveplassen tar man i rikt mon igjen i form av et imponerende 300 liters kjøleskap med fryser. Arbeidshøyden på benken er 83 cm.

Hovedlugaren

Mellomgangen som fører fra byssa og inn i soveavdelingen er bred og fin. Treinnredningen er i kirsebærtre. All polstring og trearbeider har meget god finish. I hovedlugaren forut er det en midtstilt dobbelkøye med to trinn på hver side som gjør det enkelt å komme seg opp i køya. Det er avsettingsplass på hver side. Lugaren er forsynt med praktiske 12 volts uttak, og det et stort speil i forkant av køya. Her er det også montert to fine lampetter. Det er rikelig med stuveplass på lugaren. To skap samt ett skikkelig hengeskap med lys i. Vi stilte oss litt undrende til hvorfor man har montert et 12 volts uttak og antenneuttak inne i skapet.
Ventilasjonen i lugaren består av to koøyer som begge kan åpnes samt en dekksluke med myggnett og rullegardin. Det er rikelig med lys i tak og på skott - i alt fire spoter i taket pluss de to leselampene.
Køya i den lyse og trivelige lugaren er 185x140 cm bred. Det er adkomst til baugpropellen via en luke i køyebunnen.

Stikklugaren

Den romslige gjestelugaren befinner seg på styrbord side og har to enkeltkøyer med et felles nattbord i mellom. Også denne lugaren utmerker seg med rikelig stuveplass. Her fins et hengeskap, og fremfor alt rikelig med stuveplass under dørken. Gjennom en luke i dørken har man også adkomst til enkelte tekniske installasjoner, som varmtvannsbereder. Belysningen består av to leselamper, en spot i taket og et koøye som kan åpnes.

Toalettet

Rodman 38 har to toalettrom. Hovedtoalettet i tilknytning til lugaren forut er romslig og har separat dusjrom med foldedør. Over vasken er det en flott skapseksjon med to doble skap med speilfronter som gir et veldig anvendelig speil. Tre spoter i taket kaster lys dit du vil ha det. I tillegg får man noe naturlig lys fra et koøye som kan åpnes, og som har en liten persienne foran. En elektrisk vifte bidrar til ventilasjon. Noen flere knagger ville også vært på sin plass. Corianplate også på denne toalettbenken, samt et skikkelig ettgrepsarmatur. I selve benken er det et skap med en dorullholder på innsiden, veldig bra. Toalettet står fritt og luftig. Ståhøyden er 188 cm.
Gjestetoalettet, som også fungerer som dagtoalett, befinner seg på styrbord side, i forkant av gjestelugaren. Også på denne doen er det greit å slenge akterenden nedpå. Dorullholderen befinner seg på innsiden av skapdøren i benken. Her vender skapdøren feil vei, slik at man får den i kneet. Rommet er godt belyst, men er noe mindre enn hovedtoalettet. I stedet for dusjrom er det et forheng. Dusjhodet og kranen er montert i taket - en original variant.

På dekk

Akterdekket er stort og godt med en dekksflate på 340x160 cm. Mot akterspeilet er det en støpt sofabenk med tre store stuverom i. På styrbordsiden er det et skap med adkomst til manuell lensepumpe, hovedstrøm og nødstenging av diesel.
En port på babord side fører ut på badeplattformen, som er ren og uplettet. Badestigen befinner seg under en luke, og er neppe mulig å få ut for en person som ligger i sjøen. Her bør man finne en bedre løsning. Stigen i seg selv er stor og god, og egner seg godt som badestige.
Meget gode trinn leder opp fra badeplattformen til dollbordene, som er 25 cm brede. Det er rikelig med griperekker langs overbygget, i tillegg til rekka. Forut er det god plass til å legge ut puter. Fordekket munner ut i et baugnebb foran en gedigen kjettingkasse. Til forskjell fra mange andre båter produsert i Syd-Europa, har Rodman 38 faktisk åpning i rekka i baugen. I alt er båten forsynt med seks solide kryssholt.
Fra akterdekket fører en bred og trygg integrert trapp med innfelte lysdioder opp til flybridgen. Den store dekksluken er fjærbelastet. Her oppe på hyttetaket det mye plass. Akter er det en meget romslig solseng, og bak den en targabøyle der lanternene er forskriftsmessig montert. En fin, praktisk detalj. Førerplassen på babord side er faktisk bedre enn hovedposisjonen i salongen, og fungerer veldig greit. For øvrig byr flybridgen på en drenert isboks med plass til forfriskninger og en U-sofa med tilhørende bord på styrbord side. Ryggstøet rundt sofaen er i laveste laget, og gir svært liten støtte.

Motor/teknisk

Til tross for en konvensjonell strak aksel installasjon med motorene plassert under salongdørken, er støynivået i båten svært behagelig. Vi målte faktisk ikke mer enn 81,5 dBA ved førerplass på full fart, noe som er lett å akseptere. Selve motorrommet er noe av det som imponerer mest ved båten. Her befinner det seg to Volvo Penta D6-370. I det store og hele har man grei adkomst til de fleste sjekk- og servicepunkter. Tankene er montert på yttersidene av motoren mot skrogsiden, og begge dieseltankene har en skikkelig tappepung som er lett tilgjengelig. Ti stjerner i boka for den.
Man har adkomst til motorrommet både fra stuverommet under akterdekket, og gjennom en luke i dørken i salongen. Tilgangen til grovfilterne er god. Videre er det et dieselfilter med glassklokke i stuverommet akter, noe som gjør den daglige kontrollrunden enkel. Alt i henhold til CE-kravene. Meget bra. Batteriene er montert i forkant av motorrommet i luftede kasser, totalt fire stykker på 115 Ah. Disse er ikke spesielt lett tilgjengelig.
Luka i akterdekket er forsynt med solide terser, og holdes oppe av en gassdemper. Alle skroggjennomføringer er forsynt med doble slangeklemmer, og overalt er det pent coatet. Man har enkel adkomst til rorarrangementet fra lasterommet.
Det elektriske anlegget ombord er av de sjeldne; meget sirlig ordnet i kabelgater, og godt merket.

Konklusjon

Rodman 38 er på mange områder et trivelig bekjentskap. Bysseløsning, salongløsning og fremfor alt innvendig førerplass vitner imidlertid om en litt annen båtkultur enn vår nordiske. Vurderer du en Rodman 38, er det mer smak og behag som avgjør enn kvalitet og sjøegenskaper. Sistnevnte er på høyde med mange andre båter i samme segment.

Fart og støy

Farten er målt med GPS i ferielastet båt, fulle tanker og to personer om bord. Støyverdiene er meget bra, og en marsjfart på rundt 25 knop er det lite å si på.

Data: Rodman 38

Lengde (Loa):11,51 meter
Bredde:3,91 meter
Dyptgående:0,86 meter
Motor i standard båt:2xVolvo Penta D6-370, 370 hk
Motor i testbåt:2xVolvo Penta D6-370, 370 hk
Vekt tørr båt:11.075 Kg
CE-kategori:B
Ferskvann:400 liter
Drivstoff:940 liter
Septik:120 liter
Varmtvann:30 liter
Pris standard båt (inkl. avgifter):3.075.000 Kroner
Pris testet båt (inkl. avgifter)3.230.000 Kroner
Informasjon:Frydenbø Båtsenter AS, Bergen, telefon 55 59 97 90. www.frydenbo.no

Turtall (omdr./min.)Fart i knopStøy (dBA)
3.60029,681,5
3.10025,579,5
2.60020,175,4
2.10013,569,8
1.6009,068,5
1.1006,964,7
6003,958,3
Powered by Labrador CMS