utgave nr 9 1997

Test: Eagle Explorer

Publisert Sist oppdatert

Test: Eagle Explorer


Anbefales

Eagle Explorer er siste skudd på Eagles GPS stamme, tydligvis konstruert for bruk både på sjø og land. Den ligner litt på et stort såpestykke og ikke alltid så god å få grep på. Antennen er innebygget og den har.tilkobling for data slik som NMEA 183, DGPS og ekstern strømtilførsel 5-16 volt.

Av Olav Momyr

GPSen har en 12 kanalers parallelmottaker fra Rockwell. Den er rask i starten og gjør en meget god jobb under vanskelige forhold, som f.eks. i skogen. Produsenten oppgir at Eagle Explorer er nitrogenfyllt og dermed vann og støvtett. Det er ganske lett å skifte de fire AA batteriene. Displayet har 10 vertikale og 65 horisontale billedpunkter. Kontrast og bakgrunnsbelysning er i toppklasse. Tastenes plassering nederst på GPSen gjør den ikke så enkel å betjene med én hånd, men til gjengjeld er de passe harde for vottebruk.

Funksjoner

Eagle Explorer kan vise navigasjonsinformasjonen på mange forskjellige måter. Det gir en stor frihet til å velge, men kan resultere i mange tastetrykk når man skal navigere mellom de forskjellige "vinduene". Bra simulatormodus gjør at man kan tørrtrene i stuen og lære hele familien hva GPSen skal brukes til når skipperen faller over bord.
GPSen har en nyttig PCF funksjon, på norsk posisjon korreksjon faktor
som forenkler bruken når man navigerer efter enkelte eldre sjøkart. Et filter som kan kobles inn efter behov gir øket stabilitet for fart- og posisjonsangivelse.
Plottervinduet kan vise symboler for fiskeplass, ankerplass, brygge osv. til sammen 15 forskjellige. Har du 500 forskjellige fiskeplasser klarer Eagle Explorer å holde rede på dem for deg. Ellers kan den lagre 250 kurspunkter med navn samt 20 ruter. Track log, plot trail, eller hale på norsk, er opp til 2000 punkter med avstand fra 10m. til 10km. eller 1 sek til 30 minutter.

Betjening

GPSen gir tydelig varsel når beregningsgrunnlaget er utilstrekkelig slik at posisjonsangivelsen er unøyaktig. Den sier også i fra om du virkelig vil slå den av og det er bra. Det skal være vanskelig å slå av en GPS!
Alarmene er kun visuelle, d.v.s GPSen gir ikke et pip fra seg selv om det på et sted i bruksanvisningen sies noe annet. Ankeralarmen f.eks. mister noe av poenget når man må sitte og titte på GPSen hele tiden. Bruksanvisningen er middels god og den norske utgaven kunne hatt et
bedre trykk.
En tendens man kan se er at GPSene med høyeste ytelse ofte har dårlig batteriøkonomi. Eagle Explorer er ikke noe unntak fra den regelen. Som en løsning på batteriproblemet kan man få kjøpt en NiMH batteripakke med hurtiglader. Data og instillinger bevares med et innebygget backup batteri. Den leveres med tilkoblingskabel til sigarettenner

Anbefales

Eagle Explorer kan anbefales både på sjø og land p.g.a. høy ytelse og grei betjening. Det er ikke noe heksekunst å komme i gang, og efter hvert som kunnskapene tiltar kan du utnytte de mange finessene den byr på.

Eldre EE byttes


Da Båtmagasinet skulle prøve en Eagle Explorer som vi fikk tilsendt fra importøren vistet den nærmere 200m. feil posisjon i UTM (landbasert rutenett med kvadrater på 1 km²) modus. Dette var firmware versjon 1.3, og importøren opplyste på forespørsel at feilen er rettet i versjon 1.4 som vi da fikk tilsendt og som omtalen baseres på. Importøren vil bytte inn eldre Eagle Explorer uten omkostninger.
20. mai var SA (Selective Avalability = feilkode som legges inn i satelittsignalene) koblet ut noen timer. Jeg prøvde da Eagle Explorer og Garmin 12XL på teststrekningen min, og begge viste en stabilitet og nøyaktighet som om de hadde vært tilkoblet DGPS( differensiell GPS = korrigerte signaler fra landbasert stasjon). Avviket mellom dem var ubetydelig. Dette er som ventet, og man må håpe at amerikanerene snarest slutter med dette SA tøyset. For øvrig viste det seg at hvis Eagle Explorer og 12XL holdes tett sammen så forsvinner signalene til 12XL. Det kan tenkes flere tekniske forklaringer til dette, men sikkert er at de to er hovedkonkurrenter på markedet!