utgave nr 1 201

Test Blueflow Fuel: Unøyaktig

Vi har testet det svenske produktet Blueflow Fuel. Med en gjennomstrømningsmåler, en blåtannsender og en GPS får man presentert motorens forbruksdata på mobiltelefonen. En fiffig idé, men dessverre er instrumentet svært unøyaktig. Produsenten lover fem prosents feilmargin i forhold til faktisk forbruk– vi kom aldri under 14 prosent.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Blueflow Fuel er et enkelt system som skal gi oversikt over båtens bensinforbruk. Forbruket sendes til din mobiltelefon eller PC via Bluetooth hvor det presenteres i en spesialdesignet programvare. Ifølge produsenten skal forbruksdataene fremkomme med en nøyaktighet på rundt 5 prosent når mottrykket i drivstoffsystemet er optimalt. Produktet leveres med et 3 mm munnstykke som gir et mottrykk på 1 PSI/70 mbar ved 80 liter gjennomstrømming per time og et 2 mm munnstykke som gir det samme mottrykket ved en gjennomstrømming på 40 liter per time. Vi testet produktet på en Yamaha F115 som har en maksimal gjennomstrømming på 40 liter per time og brukte derfor etter anbefaling fra Blueflow et 2 mm munnstykke for å få mest mulig pålitelige data i den øvre delen av fartsregistret hvor forbruket også er størst.

Enkel tilkobling
Blueflow Fuel består av fire enheter. Dels en giver som måler bensinstrømmen fra tank til motor. Dernest en såkalt Bluebox som sender denne informasjonen trådløst via Bluetooth til mobiltelefon eller PC. I tillegg må Blueboxen kobles til en ekstern GPS-mottaker med Bluetooth eller NMEA 0183-utgang. Har man en plotter med NMEA 0183-utgang om bord, kan denne benyttes. Vi valgte å kjøpe en separat bluetooth-GPS av typen Holux til rundt 1.000 kroner.

Selve oppsettingen av systemet er enkel. Man laster ned programvaren til sin mobiltelefon via Blueflow Fuels egen hjemmeside. Dette gikk helt smertefritt i løpet av noen minutter. Deretter kapper man bensinslangen mellom grovfilter og håndpumpen og kobler til giveren. Blueboxen strømsettes og ved hjelp av programvaren i mobilen søker man kontakt med Blueboxen og eventuelt en Bluetooth-GPS. Alt dette gikk helt smertefritt når vi hadde fått teknologien på plass i båten.

Slik fungerer systemet
Når programmet er nedlastet og installert på telefonen, kan man velge mellom seks forskjellige skjermbilder som presenterer dels samme, dels ulik informasjon. I hovedsak kan man lese forbruksdata i liter per nautisk mil og liter per time, GPS-data som kurs og posisjon, fart, ladespenning, utseilt distanse og rekkevidde. De ulike skjermbildene har god grafikk og er meget informative. Det er dessuten meget enkelt å konfigurere systemet før det tas i bruk. Man behøver kun å oppgi størrelsen på tanken og angi tankinnhold før man begynner kjøringen. Deretter må man nullstille systemet ved hver tanking, eventuelt angi tankinnholdet manuelt.

Testen
Påstanden fra produsenten er at Blueflow Fuel gir deg kontroll over båtens bensinforbruk, og at man får ekstakt informasjon om hvor mange liter motoren forbruker per time og per nautisk mil. Slik skal båtføreren ifølge Blueflow kunne finne båtens økonomihastighet og dermed redusere forbruket med inn til 20 prosent.
For å kontrollere Blueflows nøyaktighet målte vi motorens forbruk med en kalibrert gjennomstrømningsmåler med mindre enn 0,5 prosents feilmargin. Vi kontrollerte også motorens interne forbruksmåler (som presentere et beregnet forbruk) opp mot både Blueflow og den kalibrerte gjennomstrømningsmåleren.

Vi gjennomførte testen i to omganger. Første gang på en Valiant 620 RIB med en Mercury Verado 135. Dette viste seg umulig siden Verado-motorene har et drivstoffsystem som ikke lar seg måle med tradisjonelle gjennomstrømningsmålere. Ved denne testen viste ikke Blueflow noen relevante data. Har man en Verado-motor har man med andre ord ingen glede av Blueflow. Vi koblet derfor ut systemet og monterte det i en Yamarin 61 CC med en firetakts Yamaha F115 på hekken. Dette ga et helt annet resultat. Målingene var fullt lesbare. Dermed kunne vi sammenligne verdiene fra Blueflow med de vi hentet ut fra motorens eget forbruksinstrument og fra vår eksterne gjennomstrømningsmåler.

Testmåling
Siden Blueflow lover en nøyaktighet på pluss/minus fem prosent i forhold til motorens faktiske forbruk fra ca fem liter og oppover, ville vi undersøke hvor stor nøyaktighet måleren faktisk hadde. Resultatet av målingene bekrefter at Blueflows nøyaktighet øker med forbruket. Fra fem til 20 knop avviker Blueflows målinger med mellom 44 og 97 prosent i forhold til de to andre målerne. Fra 20 knop og oppover (og dermed også en større bensinstrøm) reduseres avviket suksessivt ned til 14,3 prosent som mest nøyaktige måling. Ved en marsjfart på for eksempel 24 knop viser Blueflow et forbruk pr nautisk mil på 0,53 liter, mens vår mest nøyaktige kontrollmåling viser 0,78 liter per nautisk mil. Nøyaktigheten reduseres i takt med at farten senkes. Eksempelvis viser Blueflow et forbruk på 0,30 liter per nautisk mil ved syv knops fart, mens det faktiske forbruket antas å være en liter.

Blueflow

Yamaha

Kontrollmåler

Fart

Liter pr time

Liter pr n.mil.

Liter pr time

Liter pr n.mil.

Liter pr time

Liter pr n.mil.

29

18,00

0,60

22,80

0,79

21,00

0,72

24

12,80

0,53

19,60

0,82

18,80

0,78

20

7,60

0,34

13,60

0,68

12,20

0,61

7

2,10

0,30

8,20

1,17

7,00

1,00

5

0,10

0,00

3,60

0,72

3,20

0,64

 

Avvik fra 14 til 97 prosent

 

Differanser

Differenser

 

Blueflow vs Yamaha

Blueflow vs kontrollmåler

Fart

Liter pr time

Liter pr n.mil.

Prosent

Liter pr time

Liter pr n.mil.

Prosent

29

-4,80

-0,19

-21,05

-3,00

-0,12

-14,29

24

-6,80

-0,29

-34,69

-6,00

-0,25

-31,91

20

-6,00

-0,34

-44,12

-4,60

-0,27

-37,70

7

-6,10

-0,87

-74,39

-4,90

-0,70

-70,00

5

-3,50

-0,72

-97,22

-3,10

-0,64

-96,88

 

Konklusjon
Blueflow Fuel er en original idé som presenterer forbruksdata på en elegant og lettlest måte. Forbruksdataene er imidlertid for unøyaktige til at man har noen reell nytte av produktet. Dessuten koster det ca 3.000 kroner pluss frakt. Dersom du ikke har en plotter med NMEA 0183-utgang om bord, må du også kjøpe en bluetooth-GPS i tillegg. Den koster mellom 500 og 1.000 kroner. Prisen er imidlertid ikke vårt største ankepunkt mot produktet. Å sitte med en mobil (som vårt tilfelle ble svart hvert 90 sekund fordi vi ikke kunne ha konstant bakgrunnsbelysning) i en åpen båt og lese av forbruket er til mer irritasjon enn nytte. Vi så oss nødt til å tape mobilen fast med Gaffa-tape - en temmelig uelegant løsning. Blueflow Fuel kan naturligvis benyttes for å måle eldre utenbordsmotorer, men før man eventuelt skaffer ustyret bør man være klar over at svært mange nye utenbordsmotorer i dag leveres standard med instrumenter som presenterer forbruksdata både per time og per nautisk mil. I vårt tilfelle viste dessuten Yamahas eget instrument et langt mer nøyaktig forbruk enn Blueflow.

FAKTA BLUEFLOW FUEL
Type produkt: Bluetooth forbruksmåler
Motortype: Alle utenbordsmotorer unntatt Mercury Verado
Drivstofftype: Bensin
Spenning: 8-28 Volt DC
Pris: Ca 3.000 kroner
Pris Bluetooth GPS: Ca 1.000 kroner
Informasjon: www.blueflow.se